הסוגים השונים של הפרעת אישיות



האישיות שלנו היא האופן בו אנו חושבים, מרגישים ומתנהגים. כל אלה יוצרים את ההבדל בינינו לבין אנשים אחרים. האישיות מושפעת מחוויות שאנו עוברים במהלך החיים, הסביבה שלנו וכמובן גם מאפיינים תורשתיים. אישיותו של אדם בדרך כלל נשארת זהה לאורך השנים. הפרעת אישיות היא חשיבה, הרגשה והתנהגות אשר אינה תואמת לציפיות של אותה תרבות בה האדם חי ויכולה לגרום למצוקה ובעיות תפקוד שנמשכות זמן רב. אז איזה סוגים של הפרעת אישיות קיימים? כיצד מאבחנים ומטפלים?

סוגים של הפרעת אישיות

ישנם עשרה סוגים של הפרעת אישיות. המשותף לכולן הוא דפוסי התנהגות וחוויות פנימיות אשר שונים באופן מהותי מהציפייה התרבותית המקובלת. סוגי הפרעת אישיות הן:

  • הפרעת אישיות אנטי חברתית – דפוס התנהגות אשר מתעלם או פוגע בזכויות של אחרים. אותו אדם עשוי שלא להתאים לנורמות חברתיות, לשקר ולהונות אחרים ולנהוג באימפולסיביות.
  • הפרעת אישיות נמנעת – ביישנות יוצאת דופן, רגישות מוקצנת לביקורת ותחושה של חוסר מסוגלות. אנשים אלה לא ייצרו מגע עם הסביבה אלא אם כן יהיו בטוחים שהם אהובים ולא יספגו ביקורת או דחייה.
  • הפרעת אישיות גבולית – מתבטא בחוסר יציבות במערכות יחסים אישיות, רגשות בעוצמה מאוד גבוהה, דימוי עצמי נמוך ואימפולסיביות. אדם הסובל מהפרעת אישיות גבולית משקיע לא מעט אנרגיות בלוודא שהוא אינו ננטש. הפרעה זו גם מתבטאת בהפגנת כעס רב, תחושה של ריקנות מתמשכת ואף ניסיונות חוזרים ונשנים של התאבדות.
  • הפרעת אישיות תלותית – דפוס של התנהגות כנועה אשר מקשה על קבלת החלטות יומיומיות ללא קבלה של תחושת בטחון מהסובבים. אנשים אלה גם חוששים להיות לבד כיוון שהם לא מאמינים שיש להם את היכולת לטפל בעצמם.
  • הפרעת אישיות היסטוריונית – הפגנת רגש מוגזים וצורך תמידי בתשומת לב. הם מרגישים שלא בנוח כאשר הם לא במרכז העניינים ועשויים אף להשתמש במראה החיצוני שלהם על מנת למשוך אליהם את המיקוד. הרגשות שלהם משתנים בתדירות ובעוצמה גבוהות.
  • הפרעת אישיות נרקיסיסטית – אנשים אשר מרגישים צורך להרגיש נערצים ואין להם את היכולת לחוש אמפתיה לסובבים אותם. הם בעלי תחושה מוגזמת של חשיבות עצמית, תחושה של זכאות וגם בעלי נטייה לנצל את מי שהם יכולים ללא תחושת אשמה.
  • הפרעת אישיות כפייתית – מלווה בהתעסקות בלתי פוסקת בסדר, שליטה ושלמות. הם מרוכזים באופן מוגזם בפרטים מיותרים ובלוחות זמנים. הם בדרך כלל אנשים שמאפיינים אותם כמכורים לעבודה ואינם מפנים זמן לפנאי או לחברים. המוסריות והערכים שלהם נחשבים מבחינתם לערך עליון.
  • הפרעת אישיות פרנואידית – מאופיינת בחשדנות קיצונית כלפי הסביבה. הנחת היסוד של בעלי הפרעה זו היא המטרה של אנשים היא לפגוע או לרמות אותם ולכן יש להם קושי ביצירת קשרים קרובים.
  • הפרעת אישיות סכיזואידית – אנשים שכמעט מנותקים לחלוטין מכל יחסים חברתיים והם בעלי יכולת מוגבלת לבטא רגש. הם מעדיפים להיות לבד ולא מרגישים צורך בשבחים או ביקורת מצד הסובבים אותם. לעיתים עד לכדי חוסר אסתטיקה, קושי בשמירה על היגיינה מקובלת ועוד.
  • הפרעת אישיות סכיזוטיפלית – מאופיינת בחשיבה מעוותת והתנהגות אקסצנטרית. הם בעלי אמונות מוזרות ובעלי חרדה חברתית מוגזמת אשר מונעת מהם להיות במערכות יחסים קרובות.

 הפרעת אישיות גבולית

אבחון של הפרעת אישיות

אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש אשר מתמחים בדפוסי תפקוד ותסמינים ארוכי טווח יכולים לאבחן הפרעת אישיות. האבחון הסופי ניתן רק אצל אנשים בני 18 ומעלה. כל מי שמתחת לגיל 18 לא מאובחן עדיין כבעל הפרעת אישיות כיוון שעד גיל זה, האישיות עוד מתפתחת. אנשים בעלי הפרעת אישיות לאו דווקא יהיו מודעים לכך שמשהו לא תקין אצלם. ישנם מקרים בהם קיימת יותר מסוג של הפרעת אישיות אחת אצל אותו חולה.

 

הפרעת אישיות – טיפול

נמצא כי פסיכותרפיה היא דרך יעילה לטיפול בהפרעות אישיות. במהלך הטיפול, האדם יכול להבין טוב יותר את ההפרעה ממנה הוא סובל ומה גורם לתסמינים להופיע. ניתנת לו ההזדמנות לדבר על המחשבות שלו, הרגשות ועל ההתנהלות היומיומית שלו. פסיכותרפיה יכולה גם לעזור לבעל הפרעת אישיות להבין את האופן שבו ההתנהגות שלו משפיעה על הסביבה שלו וללמוד כיצד לשלוט בהתנהגות אשר גורמת לבעיות בתפקוד ובמערכות היחסים. לא קיים טיפול תרופתי אשר מותאם במיוחד עבור בעלי הפרעת אישיות אך ישנן תרופות אשר יכולות לסייע בהקלה על תסמינים מסוימים. תרופות נוגדי דיכאון, תרופות נגד חרדה ותרופות המייצבות מצבי רוח יכולות להיות מאוד יעילות. תוכנית טיפולית אשר תשלב גם את בני המשפחה בתהליך יכולה מאוד להקל על החולה. הם יכולים לעבוד עם הרופא האישי ולהבין את הדרכים היעילות ביותר שבה יוכלו לתמוך באדם היקר לליבם.

 

דפוסי ההתנהגות אצל אנשים בעלי הפרעת אישיות לרוב מתחילים בגיל ההתבגרות או בבגרות המוקדמת וגורמת למצוקה עמוקה ובעיות בתפקוד. הפרעת אישיות אשר לא מטופלת יכול להימשך שנים רבות ולהשפיע על האופן בו אנו רואים את עצמנו ואחרים, על התגובות הרגשיות שלנו ועל האופן בו אנו מתייחסים לאחרים. התמיכה של בני המשפחה היא הכרחית במצבים כאלה וכדאי לשתף אותם בתהליך.

 

מאמר זה בחסות מודי – מרכז לאשפוז פסיכיאטרי פרטי

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה