היפוטוניה – מה שמשפחות צריכות לדעת



המונח היפוטוניה הוא מונח רפואי לתיאור ירידה בטונוס השרירים. במצב בריא, שרירים לעולם אינם רגועים לחלוטין הם שומרים על מידה מסוימת של מתח וקשיחות, שנקרא טונוס שרירים, שיכולים להרגיש כעמידים לתנועה.

היפוטוניה

לדוגמא, אדם מסתמך על הטון בשרירי הגב והצוואר כדי לשמור על מיקום בעמידה או בישיבה. טונוס השרירים פוחת במהלך השינה, כך שאם אתם נרדמים בישיבה, אתם עשויים להתעורר כשהראש שלכם מונף קדימה.

היפוטוניה אינה זהה לחולשת שרירים, אם כי עשוי להיווצר קושי להשתמש בשרירים המושפעים. בחלק מהמצבים, מתפתחת לעתים חולשת שרירים בשילוב עם היפוטוניה. מצב זה מתגלה לרוב אצל תינוקות, זמן קצר לאחר הלידה, או בגיל צעיר מאוד, אם כי המצב יכול להתפתח גם בהמשך החיים.

אבחון היפוטוניה

אם ילדכם מזוהה עם חשד להיפוטוניה, הרופא המטפל צריך להפנות אתכם לרופא מומחה לזיהוי הגורם. המומחה ישאל על ההיסטוריה המשפחתית הרפואית והגנטית שלכם, הריונות  ולידות, והאם התרחשו בעיות רפואיות מאז הלידה האחרונה.

המומחה צריך גם להמליץ על הזמנת מספר בדיקות, כולל בדיקות דם, בדיקת CT, סריקת MRI, או בדיקת אלקטרומוגרפיה (EMG), למדידת פעילות חשמלית במוח, ובדיקות גנטיות.

חשיבות האבחנה הנכונה

מכיוון שגורמים רבים יכולים להיות אחראים להיפוטוניה, יתכן שייקח זמן להבין מה עומד מאחורי מצבו של ילדכם. לכן בנוסף לסקירת ההיסטוריה הרפואית המשפחתית והגנטית של ההורים, הרופא צריך לבצע גם בדיקה גופנית מקיפה לתינוק, שתכלול:

  • מיומנויות מוטוריות.
  • כישורים חושיים.
  • יכולת איזון.
  • תיאום טווח תנועה.
  • מצב נפשי.
  • תגובות לרפלקסים.

חשוב שהרופא ימדוד גם את הלחץ בעמוד השדרה וייקח דגימות מהנוזל סביב חוט השדרה, לצורך בדיקה בתנאי מעבדה. ביופסיה של השרירים מתבצעת כשהרופא מקבל דגימה מרקמת השריר של ילדכם, לבדיקה תחת מיקרוסקופ.

חשיבות הייעוץ הרפואי הנכון

ניתן לאבחן היפוטוניה בלידה, אבל במקרים מסוימים, יתכן שלא ניתן יהיה להבחין במצב הבעייתי של הילד, עד שהוא יהיה גדול יותר. האינדיקטור הוא שהילד אינו עומד באבני הדרך ההתפתחותיות.

לכן חשוב להקפיד על מפגשי מעקב קבועים אצל רופא הילדים, לציין בפניו את כל החששות הנוגעות לגבי התקדמות הילד, ולקבל תשובות מלאות על כל דאגה שיש לכם שנוגעת לבריאות הילד. הרופא יעריך את התפתחות הילד ויבצע בדיקות אם גם לו יהיו חששות הנוגעות לבריאות הילד.

טיפול בהיפוטוניה

בהתאם לגורם, היפטוניה יכולה להשתפר, להישאר זהה או להחמיר עם הזמן. תינוקות שסובלים מהיפוטוניה שנגרמת כתוצאה מזיהום או ממצב רפואי אחר, ישתפרו בדרך כלל, בתנאי שהרופא יקבע תוכנית טיפול שתניב תוצאות מוצלחות למצב הבסיסי. לרוע המזל, ברוב המקרים לא ניתן לרפא את הגורם הבסיסי.

זהו מצב שעובר בתורשה ונמשך לאורך החיים, אם כי ההתפתחות המוטורית של הילד עשויה להשתפר בהתמדה עם הזמן במקרים שאינם מתקדמים, כלומר, אינם מחמירים. טיפול נכון יכול לעזור גם בשיפור פונקציות כמו ניידות ודיבור. במקרים אלו, הטיפול המתאים יכלול פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וטיפול בדיבור ושפה.

השלכות היפוטוניה לטווח הארוך

השפעות היפוטוניה לטווח הארוך תלויות במספר היבטים:

  • הגורם הבסיסי.
  • גיל הילד באבחון.
  • חומרת המצב.
  • השרירים המושפעים.

הטיפול בהיפוטוניה יכול להיות מאתגר, ובמקרים רבים זהו מצב לכל החיים, וילדכם יצטרך ללמוד מנגנוני התמודדות, ויתכן מאוד שהוא יזדקק לטיפול קבוע. במקרים חמורים, המצב עלול להשפיע על התפקוד העצבי המוטורי או על התפקוד המוחי.

בשורה התחתונה, בהעדר בדיקות וטיפולים הולמים, יתכן שיש לכם עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית

בכל מקרה בו הרופא, המומחה, היועץ הגנטי, טכנאי המעבדה או כל צוות רפואי אחר התרשלו בביצוע הבדיקות המקיפות הנדרשות לאיתור היפוטוניה וקביעת הטיפולים המתאימים בזמן, יתכן שיש לכם עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית לדרישת מלוא הפיצויים הקבועים בחוק.

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה