האם כדאי לקנות בית דווקא בזמן משבר הקורונה?



בשיתוף לאומי
התחלתם בתהליך רכישת דירה בתקופת משבר הקורונה ואתם מתלבטים לגבי המשכנתא? מאמר זה יציע אפשרויות לצמצום ההוצאות, וידון בהשלכות של רכשי הדירות ערב משבר הקורונה.

לוקחים משכנתא? כמה דרכים שיעזרו לכם בצמצום ההוצאות

משבר הקורונה תקף אותנו בפתאומיות וגרם לתנודות כלכליות רבות במשק. שכירים פוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום על ידי המעביד. עצמאים איבדו את הכנסותיהם עקב סגירת העסק, נאלצו לצמצם עובדים ולעבור לעבודה מהבית. כמו כן, עובדי משק רבים שוהים בבידוד, ועוד. אנשים רבים שוקלים את צעדיהם הכלכליים ובודקים מהם סדרי העדיפויות עליהם יוציאו את הכנסותיהם כאשר מרביתם יקבלו דמי אבטלה.

בהתאם לכך, ישנן הוצאות שניתן לצמצם כמו: צריכה נבונה וללא היסטריה ברשתות המזון (לקנות רק מה שצריך), הקפדה על שימוש מופחת בחשמל, מים וגז, העסקת הילדים באמצעות למידה ומשחקים שאינם חומריים ודורשים הוצאות כספיות, הפרשה מחסכונות אם יש כאלו, הגדלת מסגרת האשראי בחשבון הבנק, הלוואה על חשבון קרן השתלמות, פריסת חובות ובקשה להקלות בתשלום המשכנתא שאותן הבנקים מאפשרים עקב המצב.

כלומר, באמצעות מחשבון משכנתא תוכלו לחשב שינוי של ריביות עתידיות ועל ידי כך לשקול הקפאת המשכנתא או דחייה בהתאם לתנאי הבנק.

 

מהן ההשפעות של הריביות על רכישת דירות ותשלומי המשכנתא?

משבר הקורונה גורם לעליית ריביות המשכנתא, ועל כן לפני שמתחילים בתהליך של רכישת דירה, יש לחשב באמצעות מחשבון משכנתא את ההחזר החודשי בהתאם לשיטת ההחזר וחישוב הריבית. מחשבון משכנתא ייתן לכם אינדיקציה לגבי העלויות של הדירה אותה אתם מעוניינים לרכוש. במידה ובנק ישראל יוריד את הריבית במשק בעקבות המשבר, יוכלו לווי המשכנתא שלקחו ריבית משתנה, ליהנות מהריבית הנמוכה כיוון שהיא שליש מתשלום המשכנתא, אך דבר זה מהווה סיכון כי לא ברור איך המשבר יתפתח בעתיד. ייתכן ומי שעדיין לא התחיל בתהליך רכישת הדירה, עדיף שיחכה לאחר שיחלוף המשבר ומחירי הדירות ירדו.

 

האם מחירי הדירות מתייקרים בשל המשבר?

משבר הקורונה גורם לירידות דרסטיות בשוק ההון, מה שמביא את המשקיעים להשקיע יותר בתחום הנדל"ן, דבר שיגרום להתייקרות מחירי הדירות. סיבות נוספות להתייקרות המחירים הן: חוסר בעובדים זרים וחוסר בעובדים המצויים בבידוד. שתי הסיבות האחרונות יכולות להביא למחסור בדירות, וכשיש מחסור המחיר עולה. מצד שני, בשל הירידה בהכנסות, ברוב משקי הבית לא יהיה ביקוש לדירות, וכשאין ביקוש המחירים יורדים. כלומר, ככל שהמשבר יהיה גדול יותר, כך מחירי הדירות ירדו. בשל עובדה זו, עדיף לחכות ולרכוש דירה כשהמשבר יחלוף.

 

 pexels

 

רכישת דירה ערב משבר הקורונה

חשוב לדעת שבמידה ולא בוצעה עדיין רכישה של דירה, כלומר, לא נחתם עדיין חוזה העסקה עם הקבלן ערב משבר הקורונה, ניתן עדיין לסגת. במידה ונחתם זיכרון דברים, הדבר יותר בעייתי, אם כי ניתן לערער. בנוסף, יש לקחת בחשבון שגם הקבלן יכול לפשוט רגל בעקבות המשבר, ועל כן יש להקפיד על מתן ערבויות מצד הקבלן. בנוסף, צריך להיזהר מעסקאות או רכישה שהיא תיאורטית ("על הנייר") או רכישה בקבוצות רכישה, מכיוון שלא בטוח שהקבלן יעמוד בכך.

לסיכום, מי שהחלו בתהליך של רכישת דירה, יצטרכו לחשוב כיצד הם מצמצמים את ההוצאות השוטפות כדי להחזיר את תשלומי המשכנתא, לא לפני שיתייעצו עם יועץ משכנתאות לגבי סוג המשכנתא והריבית הרצויה שבה יוכלו לעמוד. מי שעדיין לא החלו בתהליך הרכישה, עדיף שיחכו לחלוף המשבר, וירכשו את הדירה במחיר נמוך יותר לפי התחזיות של מומחי הנדל"ן.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה