ד"ר עמוס בוחניק מסביר - שתלים דנטליים - איך זה עובד?



בעבר הלא רחוק, הייתם רואים כמעט בכל בית של קשיש, כוס עם מים וזוג מערכות שיניים תותבות, ששירתו את הקשישים במקום שיניהם הטבעיות שנשרו עם השנים

freepik

כבר לפני 40 שנה החלה להתפתח שיטת ההשתלות דנטליות, הבאה למלא את מקום השיניים החסרות, באופן הרבה יותר בריא ואסתטי.

הגורמים לנשירת שיניים, רבים ומגוונים, החל מבריאות ותחזוקת חניכיים לקויה, המשך בצפיפות עצם נמוכה בלסת, עבור דרך תאונות או אלימות חלילה, וכלה בהזדקנות טבעית.

מהי שיטת ההשתלות הדנטליות?

בשיטת ההשתלות הדנטליות, מחדירים שתלים דנטליים – שהם עשויים מטיטניום ונראים כבורג קטן – לתוך עצם הלסת העליונה או התחתונה, ועליה בונים שן חדשה מחרסינה או חומרים מתקדמים המדמים ככל הניתן שן טבעית ומאפשרים תפקוד אכילה ולעיסה כמו גם חיוך תקינים.

השתלים הדנטליים ממלאים את מקום השורש של השן הטבעית, והם המחברים בין התותבת הקבועה או הניידת לבין עצמות הלסת.

הטיטניום ממנו עשוי השתל הדנטלי, מסוגל להגיע להרמוניה טובה ביותר ולהתאחות ממש עם העצם. כמו כן, הטיטניום מסוגל לעמוד לאורך שנים בלחץ התמידי המופעל עליו.

מצבים מורכבים ושלבים מקדימים

יש מקרים מורכבים יותר ופחות בהשתלות דנטליות.

לרוב מבצעים את תהליך ההשתלות ובניית השיניים בכמה שלבים. שלב ראשון הוא אבחון מצב הפה, השיניים ועצמות הלסתות והלחיים. האבחון כולל כמובן בדיקה פיזית, צילומי רנטגן פנורמיים של הפה והעצמות ולעתים גם ממוגרפיה ממוחשבת (CT), בדיקות וצילומי מנשך ועוד.

בחלק מהמקרים במידה והעצמות בהן אמורים להחדיר את השתלים, אינן חזקות או גבוהות דיין, צריכים בשלב הראשון להשתיל עצם ולעבותה. תהליך זה נעשה לפעמים, באמצעות חלקים ביולוגיים ולעתים בעזרת חלקים סינטטיים המסוגלים להתחבר אל העצם.

ההשתלה הדנטלית

רק לאחר שהעצם התחזקה והתעבתה, ניתן לגשת לשלב ההשתלה. בשלב זה, הרופא חושף דרך החניכיים את העצם ומחדיר את השתלים לתוכה, ללא שהשתלים ייראו מעל החניכיים.

כמות השתלים משתנה בין מטופל למשנהו ותלוי בכמות השיניים החסרות, במצב הפה והשיניים. לפעמים חסרה רק שן או שיניים בודדות ולעיתים אין בלסת כלל שיניים. גם במקרים של העדר מלא של השיניים, יעדיף הרופא לרוב להחדיר שתלים רק בחלק מהמקומות ולבנות ביניהם גשר איתן שייתן מענה לשיקום מלא וזאת כדי למנוע הרבה "פציעות" בעצם עצמה.

לאחר החדרת השתלים הדנטליים, הרופא תופר את החניכיים מעליהם ולאחר שבוע עד עשרה ימים מוציאים את התפרים וחושפים את החלק העליון של השתלים.

עתה ממתינים מספר חודשים עד להתאחות מלאה של השתלים עם העצמות, תוך בניית מעין כיפת מתכת המיוצבת על השתל ומעצבת את החניכיים סביבו.

לאחר פרק זמן נוסף, כאשר החניכיים כבר התעצבו והתרגלו לעצם הזר שהושתל, ניתן לבנות את השיניים הקבועות עצמן.

שיניים זמניות בתקופת הטיפול

בכל תקופת הטיפול יש צורך למנוע לחץ על השתלים, ולכן בחלק מהמקרים, יבנה הרופא למטופל בתקופה זו שיניים תותבות נשלפות, שימלאו את חסרון השיניים עד לקבלת השיניים החדשות והבריאות.

שיטה נוספת הנפוצה יותר, היא בניית גשר מיוחד מכתרים זמניים מעל השתלים באופן שימנע לחץ עליהן.

שיטה זו טובה גם בכך שהמטופל לומד להתרגל למבנה החדש הצפוי, לאחר תקופות בהן הוא היה מחוסר שיניים, וגם להגעה למראה הרצוי בעזרת השיניים הזמניות, תוך תיקון התכנית של השיניים הקבועות בהתאם למראה בפועל.

מה לעשות לאחר ההשתלה?

בשעתיים הראשונות לאחר ההשתלה, אין לאכול ולשתות כלל. ב-24 השעות הבאות, יש להתקיים על תזונה רכה כמו גבינות, גלידות וכדומה, אולם אסור לשתות או לאכול אוכל רותח (כמו דייסות או מרקים).

בימים הבאים לאחר ההשתלות עשויה להתפתח מעט  נפיחות ולהופיע כאב, אותם ניתן להקל עם משככי כאבים וגם בהנחת קומפרסים קרים.

בעשרה ימים הראשונים לאחר ההשתלה, יש לבצע שטיפות פה קבועות עם חומר מיוחד בהנחיית רופא השיניים, המזרז את הבראת מקום הניתוח.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה