גיא שנצר וכרמית בן ישי: משמעות המשבר הכלכלי של שנת 2022



חשוב לדעת: בתקופה של בלבול ואי ודאות קיצונית במשק, המתאפיינת בעליית מחירים, אינפלציה ונפילות בבורסה, גיא שנצר וכרמית בן ישי מ"קורקט ביטוח ופיננסים" סיפקו לנו מסקנות ותובנות חשובות

אם לא שמעתם על זה עד עכשיו, אז כדאי לכם להטות אוזן -  אנחנו בעיצומו של משבר כלכלי עולמי, ונדמה שהפעם ישראל לא תצליח לחמוק מההשלכות: האינפלציה השנתית בכל העולם שוברת שיאים חדשים, יוקר המחייה עולה, קיימת ירידה משמעותית בגיוסי הון בשוק הפרטי לסטארט-אפים בישראל ובארה"ב, הבורסות יורדות ועוד.

 

מומחים רבים טוענים כי אנו עומדים בפני משבר כלכלי קיצוני וקשה במיוחד. האם נבואות הזעם מוצדקות, או שהן שחזור של האזהרות מפני משבר כלכלי עצום שנפוצו בזמן תקופת הקורונה -  משבר שלא הורגש במידה רבה בישראל.

 

"אנחנו נכנסים לעידן חדש בכלכלה העולמית -  עידן של כסף יקר, יוקר מחיה שלא נראה כמותו וריביות גבוהות", אומרים גיא שנצר וכרמית בן ישי מ" קורקט ביטוח פיננסים". "הריבית נותרה נמוכה מאוד בשנתיים האחרונות בצל משבר הקורונה וכעת היא מתחילה לעלות. העלייה של הריבית משנה את כללי המשחק".

 קורקט ביטוח ופיננסים יח"צ

חשבתם שנפטרנו מהקורונה? תחשבו שוב

בחודשים האחרונים, פרסום מדד המחירים בתקשורת מעורר הדים של חרדה. האינפלציה השנתית בישראל, כלומר קצב עליית המחירים ב-12 החודשים האחרונים, חצתה את היעד כשלושה חודשים ברציפות והגיעה ל- 4% . בעולם המצב דומה, וגם בארה"ב ובריטניה אנו רואים אינפלציה ששוברת שיאים.

 

איך אפשר להסביר את העלייה באינפלציה?

 

כרמית בן ישי: "מדובר בהדים של משבר הקורונה - משבר שחשבנו שכבר מאחורינו. במהלך הקורונה הזרימה הממשלה כספים רבים למשק בצורה של מענקים, הנחות ודמי אבטלה וזאת על מנת למנוע האטה במשק. עכשיו הציבור מבזבז  את הכסף הזה והמחירים עולים. כמו כן, המלחמה באוקראינה יוצרת מחסור בחומרי גלם רבים".

 

גיא שנצר: "בנקים ברחבי העולם מעלים את הריבית בתקווה שזה יצליח לעצור את האינפלציה שיצאה משליטה. יחד עם זאת, זה לא פתרון אידיאלי כי הריבית הגבוהה מייקרת את ההלוואות ומצמצמת את הצריכה, ומכאן שהצמיחה בשוק הופכת למתונה יותר. להעלאת הריבית יש השלכה שלילית על המשק".

סופה של בועת ההייטק?

אחת התעשיות שהואטו בשל עליית הריבית היא תעשיית ההייטק הישראלית והעולמית. אנשים רבים אינם מודעים לעובדה כי תקופת הקורונה הייתה מצוינת לחברות סטארט-אפ ותעשיית ההייטק. "הכסף היה זול יותר בגלל הריבית הנמוכה, ולכן חברות קטנות זכו להשקעות גדולות והפכו בין לילה למיזמים מצליחים. כמו כן, הדיגיטיזציה עלתה מדרגה מפני שלא יכולנו לצאת מהבית, וחברות רבות הפכו לאטרקטיביות יותר", אומר גיא שנצר.

 

2022, לעומת זאת, הראתה ירידה בגיוסי הון לסטארט-אפים בישראל ובארה"ב. חברות ידועות כגון "וויקס" ו"מאנדיי" מתמודדות עם קשיים המצביעים על כך ששווי החברות היה גבוה מדי בגלל הריבית הנמוכה של תקופות הקורונה.

 

"מאמזון ועד וויקס, חברות ההייטק שפרחו בתקופת הקורונה גדלו בכוח האדם ובהוצאות בגלל שהתחומים בהן הן עוסקות התאימו להרגלים שפיתחנו במהלך הסגרים. עכשיו, כשחזרנו למציאות נורמלית, הן נשארו עם עודף פעילות ועובדים", אומרת כרמית בן ישי. "חברות ההייטק סוף סוף יוצאות מהבועה - הן צריכות לייצר כסף אמיתי מהמוצרים שלהם ולא רק לגייס משקיעים, אחרת הן יקרסו".

 

אבל לא רק ההייטק סובל מחוסר בהשקעות -  2022 היא מכה לעולם ההשקעות בכללותו. המשקיעים לוקחים בחשבון את עליות הריבית הצפויות ב-2022 ו -2023, והם מתמחרים אותם בהתאם, ולכן כל המדדים המרכזיים חווים קשיים עם ירידה של כ-20%. "השוק יאלץ להתמודד עם הריביות הגבוהות. יש מי שאומר שבכלל לא מדובר כאן במשבר אלא בתיקון של טלטלות תקופת הקורונה"

 קורקט ביטוח ופיננסים יח"צ

אז להשקיע?

גיא שנצר: "בתור מנהל קרנות גידור, אני תמיד אומר ללקוחות שלי כי השקעה יציבה לטווח הארוך תמיד תשתלם בסופו של דבר. כמו כולם, הייתי ממליץ להשקיע בסטארט-אפים מצטיינים ומבטיחים בלבד, או לוותר כליל על השקעות בחברות שנמצאות בצמיחה. אם כבר הייטק אז לכו על בטוח - חברות B2B ותוכנה".

 

מה לדעתך הפתרון למשבר הכלכלי שישראל והעולם נתונים בו?

גיא שנצר: "הדרך היחידה לצאת מהמשבר הכלכלי או לפחות לצלוח אותו בשלום תלויה, כרגיל, באופן שבו הממשלות שלנו יתנהגו. ממשלת ישראל, מדינת ישראל ובנק ישראל חייבים לעקוב אחרי המדדים ולהתנהג בזהירות ובאחריות. מובן שהממשלה לא אחראית על מה שקורה בשוק העולמי ולא בהשפעות של המלחמה באוקראינה, אך היא צריכה לוודא שישראל צולחת את המשבר הזה".

כרמית בן ישי: "מחירי הדיור עלו ב-16% בשנה האחרונה. אני מאמינה שמדינת ישראל יכולה לעשות מאמץ לפחות בכל הקשור לקרקע שלה. שר האוצר אביגדור ליברמן אמר שישים דגש על נושא זה - ימים יגידו".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה