אמצעי בטיחות מתקדמים לרכב



בעבר, שיפור הבטיחות של הנסיעה הושג באמצעות שדרוג של עובי הפח המשמש לבניית הרכב, או בניית שלדה עמידה ויציבה יותר. היום, כדי למזער את כמות הנפגעים בתאונות, ויחד עם זאת לשמור על רכבים קלים וחסכוניים בדלק, מגויסת טכנולוגיה עילית לשמירה על בטיחות הנוסעים. במאמר זה נסקור אמצעי בטיחות שפשוט אסור לכם לוותר עליהם, כמו שלא מוותרים על ביטוח רכב חובה.

unsplah

מערכת זיהוי סטיות מהנתיב

חלק ניכר מתאונות הדרכים אינו מתרחש בגלל תנאי הדרך הלקויים או בגלל בעיות טכניות, אלא בגלל הגורם האנושי. כאשר מתייחסים למלחמה בתאונות הדרכים, יש שתי אסכולות מסורתיות. אסכולה אחת היא זו שדוגלת בענישה וחינוך לנהיגה בטוחה כדי למזער את התאונות שנובעות מטעות אנוש, ואסכולה שנייה טוענת שבני אדם תמיד יעשו טעויות, ולכן מוטב לשפר את תנאי הדרך כדי למנוע זאת. מערכת זיהוי סטיות מהנתיב למעשה שוברת את הפרדיגמה הזו. המערכת מתריעה באמצעות צפצוף חזק על כל סטייה של רכב מהנתיב שלו, ועל כל חציית קו הפרדה ללא איתות מתאים. כך, גם אם הנהג נרדם על ההגה או פשוט איבד ריכוז בנסיעה, המערכת תחזיר אותו למיקוד תוך שניות. יתרון נוסף של מערכות אלו נובע מכך שהתקנה שלהן לעיתים מצמצמת עלות של ביטוח רכב חובה.

 

בקרת התנהגות נוסעים

נוסעי הרכב הם בעלי תפקיד משמעותי בנסיעה. גם הנהג וגם האנשים שנוסעים עמו יכולים, בעזרת התנהגות נכונה, למזער את הסיכון לתאונה קטלנית או לפגיעות בנפש. יש מגוון של מערכות בקרה להתנהגות נוסעים שניתן להתקין ברכב. מערכות אלו נועדו לסייע למזער תאונות שנובעות מהגורם האנושי. היום, ביטוח רכב חובה לעיתים דורש התקנה של מערכות אלו, כתנאי למתן כיסוי ביטוחי. מערכות בקרת נוסעים כוללות בין השאר מערכת התרעה על נסיעה עם נוסע לא חגור, מערכות לאיתור ילדים שנשכחו בתוך כלי הרכב, ועוד. לצד היתרונות הברורים של מערכות אלו והיכולת המוכחת שלהן לשמור על חיי אדם, יש אנשים שחושבים שהן גורמות לנהג להסתמך עליהן יתר על המידה, ולמעשה מסירות ממנו את תחושת האחריות לבטיחות. כך, נהג רכב אשר מותקנת בו מערכת התרעה על נוסע לא חגור, יסתמך עליה ולא יבדוק באופן עצמאי את מצב כלל הנוסעים לפני היציאה לדרך.

 

חיישני מרחק

מערכות מבוססות חיישנים הן המילה האחרונה בתחום בטיחות הנסיעה. למעשה, ניתן לחשוב עליהן כשלב ביניים, בין נהיגה על ידי נהג אנושי לבין מעבר למכונית אוטונומית לחלוטין. הרי אם המכונית כבר יודעת לזהות את מיקומה על הנתיב, ואת המרחק שלה ממכוניות אחרות, מדוע שלא תוכל גם לקבל הכרעה בנוגע לפעולה הנדרשת? מערכת חיישני מרחק קיימת היום ברוב הרכבים, ולעיתים היא משולבת עם מערכת זיהוי סטיות מהנתיב. המערכת למעשה מתריעה לנהג על כל עצם קרוב. נוסף על כך, היא מציגה את האזור ברכב שנמצא בקרבה הרבה ביותר. המערכות המתקדמות, אף משמיעות צליל בתדירות שונה על פי הקרבה של העצם אל כלי הרכב, כאשר ככל שהעצם יתקרב יותר, תדר הצליל יתגבר.

 

מצלמות רברס

הפעם, לא מדובר במערכת שתציל את חייכם, אבל היא בהחלט יכולה לחסוך לכם המון כסף. החניה היום במרכזי הערים בישראל הפכה להיות סיוט של ממש, אשר לעיתים דורש מיומנות נהיגה שאין לכל אחד. כדי לסייע לחניה בטוחה תוך שמירה מפני פגיעה בכלי רכב אחרים, כדאי מאוד להתקין מצלמות רברס בכלי הרכב. מצלמות אלו יאפשרו נקודת מבט נוספת, שיחד עם מראות ומערכת חיישני מרחק תאפשר חניה קלה ומהירה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה