איך קונים תפילין לבר מצווה



כאשר גיל 13 מתקרב, עוסקים ההורים בהכנות רבות לקראת האירוע הגדול: שוכרים את שירותיו של בעל קורא מקצועי שילמד את הילד לקרוא בתורה, מזמינים אולם, מכינים הזמנות לאורחים ועוד. בין כל ההכנות האלה, מומלץ שלא לשכוח לקנות את סט התפילין הראשונה שיניח הנער בהגיעו לגיל המחייב אותו במצווה.

Pixabay

מצוות הנחת התפילין היא אחת המצוות החשובות יותר המוזכרות מספר פעמים במקרא. זוהי מצווה שיוחדה לגברים, וכל אדם המגיע לגיל בר מצווה, מחויב להניח תפילין מדי יום.

מה כדאי לדעת כאשר קונים תפילין לבר מצווה

קניית תפילין לבר מצווה היא רגע מרגש ומיוחד. אבל לקראת רכישת התפילין, ישנם כמה דברים שחשוב לבדוק:

  • כשרות התפילין – הדבר הראשון שאנו רוצים לדעת בעת קניית תפילין, הוא הכשרות שלהם. היות שייצור התפילין מצריך שיתוף פעולה בין אנשי מקצוע רבים – מעבדי עורות, מכניסי פרשיות, סופרי סת"ם (ספרי תורה, תפילין ומזוזות), עושי בתים ועוד – בכל רגע עלולה להתגלות תקלה שתפגע בכשרותם. על כן, חשוב לבחור תפילין מיצרן מוכר ומנוסה בתחום שביצע בדיקה מקיפה.
  • לא רק כשר, אלא גם איכותי – התפילין מלווים את הילד החל מגיל הבר מצווה שלו ודרך חייו הבוגרים. על כן, חשוב לבחור תפילין עמיד ויציב אשר יוכל לשמש אותו לאורך זמן. 
  • להיזהר מרצועות פלסטיק – ישנם יצרנים המנסים לחסוך בכסף, ולכן הם מתקינים רצועות פלסטיק מצופות במקום רצועות עור מקוריות. חשוב לשים לב לכך, מכיוון שרצועות הפלסטיק פסולות. מכל מקום, רצוי לבחור תפילין שיש להם רצועות עור בעובי של 13 מילימטר לפחות
  • לבדוק את הפרשיות – הפרשיות הן חלק חשוב ובלתי נפרד מן התפילין. פרשיות התפילין נכתבות על ידי סופר סת"ם, וכל פרשייה עוברת הגהה. חשוב לוודא שפרשיות התפילין עברו את כל הבדיקות הדרושות כדי להיקרא פרשיות קשורות. כמו כן, הפרשיות מופיעות בשלושה נוסחים: אשכנזי, ספרדי וחסידי. מומלץ לרכוש את התפילין המתאים לעדה שלכם. 
  • משלמים יותר והולכים על בטוח – כאשר בוחרים תפילין, חשוב להסתכל על המחיר. כולנו מנסים לחסוך בכסף, אך כאשר מדובר בתפילין שמחירם זול מדיי, הם עלולים להתגלות כתפילין מזויפים ואינם כשירים לשימוש ביום יום. מוטב להשקיע מעט יותר כסף בקניית התפילין, ולקבל בתמורה סט תפילין נאה וכשר.
  • להתייעץ עם מומחים – אם אינכם רוצים לחיות בספק, כדאי להתייעץ עם אנשים המבינים בתחום התפילין. אלה יכולים להיות החברים שלכם שמאחוריהם מסיבות בר מצווה רבות של בניהם הבוגרים, אנשי מקצוע וכמובן – רבנים. 
  • תנו לנער לבחור – בסופו של בחירת התפילין צריכה להיעשות בתיאום עם בעל המצווה. לאחר שהתייעצתם עם כולם ומצאתם את היצרן המקצועי האחראי על התפילין, חשוב לשתף את הנער בבחירת התפילין המתאימים לו. 

מהו הטעם במצוות התפילין?

על פי היהדות, קיימים כמה הסברים לטעמה של מצווה התפילין. למשל, ספר הכוזרי אומר שמטרתם של התפילין היא לחבר את האדם לעניין האלוהי, ולכן מניח האדם תפילין של ראש – כי שם נמצאים הזיכרון והמחשבה – ותפילין של יד – קרוב אל דפיקות הלב, שהוא המקור לכוח האדם. הרמב"ם טוען שעצם הנחת התפילין משפיעה על התנהגותו של האדם. כאשר הוא עסוק בהנחת תפילין, הוא אינו מתפתה לדברים אחרים כמו שיחה בטלה, מחשבות בלתי הולמות או שחוק. הרב קוק מתייחס אל התפילין כאל סוללות חשמליות שבאות להטעין את האדם ולהעניק לו אנרגיות חיוביות. ולבסוף, בספר החינוך נאמר כי האדם נמשך אל תאוות ויצרים באופן טבעי. התפילין נועדו לשמור על האדם מפני פיתויים: תפילין של ראש מונעים מהאדם להתפתות אחר מראה עיניו, ואילו תפילין של יד מונעים את עושק ידינו. 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה