איך ננקה ונשמור על השיש במטבח?



השיש במטבח עבר גלגולים רבים במהלך השנים, לא רק מבחינת עיצוב, אלא גם מבחינת סוגי החומרים שיוצרים אותו. למעשה, המונח "שיש" כבר לא מתייחס רק לשיש טבעי, אלא למשטח עבודה במטבחים שיכול להיות עשוי מאבן טבעית, משטחים סינתטיים ומה שביניהם. למרות שמשטחי השיש החדשים עמידים יותר ומחזיקים לזמן רב יותר מאלה מפעם, עדיין חשוב לדעת כיצד לשמור עליהם לאורך זמן כדי להימנע מסדקים, שריטות ועוד.

Pixabay

איך מנקים ושומרים על השיש?

בררו מראש עם איזה חומר כדאי לנקות את המשטח – האינסטינקט הראשון של רבים מאתנו הוא לשפוך על השיש למטבח כל חומר ניקוי שנמצא בהישג יד, אגרסיבי ככל שיהיה. מעבר לעובדה שבמרבית הפעמים אין צורך באמת להשתמש בחומרי ניקוי חזקים כ"כ על משטח כזה, השיש זקוק לחומרי ניקוי מיוחדים, בין אם מדובר באבן טבעית או באבן סינתטית כלשהי. לכן, מומלץ לברר מראש בזמן הקניה עם מה מותר או אסור לנקות את המשטח.

 

היכונו לניפוץ אשליות: מומלץ לא להניח על השיש מזון בטמפ’ קיצונית – אז כן חברים, הנחה של מחבת רותחת או לחלופין, אפונה קפואה על השיש יכולה לפגום בעמידות השיש לאורך זמן, וגם שפיכת מים חמים. למי שרגיל להעביר את הסירים מהכיריים ישר לשיש, מומלץ לרכוש משטח מבודד ייעודי שיונח תמיד על השיש, כדי לחצוץ בינו לבין האוכל. בנוסף, יש משטחים שאינם עמידים מאוד לחום, ומעבר לסכנת הפגיעה במשטח עצמו, הנחת מזון חם על השיש יכולה לגרום להצטברות אדים על הצד השני של השיש הקרוב לארונות ובקיצור, להביא להופעת עובש בצד הפנימי של ארונות המטבח.

 

נותנים לאוכל להתייבש על השיש? - חלק ממשטחי השיש למטבח הנמכרים כיום עמידים למזונות צבעוניים ונוזליים, אולם רבים אחרים לא. המשמעות היא, שכל מזון כמעט יכול לפגום בצבע השיש שבחרתם ולהשאיר כתם ארוך שיהיה קשה מאוד להיפטר ממנו אח"כ. לכן, גם אחרי שטיפת כלים או מזיגת אוכל, מומלץ לבחור את משטח השיש ולנקות את המזון שנשפך עליו.

 

הימנו מחיתוך ישירות על משטח העבודה – עוד משהו שאנשים רבים נוהגים לעשות הוא לחתום מזון ישירות על משטח העבודה. אולם, חשוב לדעת שפעולה כזו יכולה להשאיר שריטות ובהמשך, אף להפוך לסדק.

 

השתמשו במטליות מיוחדות לשיש – טוב, אולי לא במטליות מיוחדות, אבל בואו נגיד שעדיף לא להשתמש במטליות הישנות שכושר הספיגה שלהן הוא לא רב, במקומם עדיף להשתמש במטליות עדינות, בעלו יכולת ספיגה גבוהה, כאלה שיסייעו לכם " לאסוף" את שאריות הלכלוך שנותר על השיש, החל משאריות תבלינם צבעוניים ועד לשאריות אוכל קטנות ופירורים. את הספוגים הקשים יותר, אלה שיכולים ליצור שריטות על המשטח השאירו בצד או לכל הפחות, בדקו מראש האם ניתן להשתמש בהן על השיש המסוים שרכשתם.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה