איך להגן על האינטרסים הכלכליים שלכם לפני חתונה, אחרי חתונה ולקראת הליך גירושין?



נישואין, בין אם נרצה בכך ובין אם לאו, הם גם שותפות כלכלית. בהתאם חשוב מאוד להתייחס גם לפן הזה בזוגיות - עורך הדין משה שעל, מומחה לדיני משפחה, מפרט מהם הכלים שמעניק החוק למי שמעוניין להגן על הרכוש שצבר

freepik

מה קובע החוק לגבי חלוקת הרכוש במקרה של גירושין?

החוק הרלוונטי הוא חוק יחסי ממון בין בני זוג. חוק זה נכנס לתוקף ב-1.1.1974 ובהתאם חל על רוב רובם של הזוגות שמבקשים להתגרש כיום. לפי חוק זה, רכוש שנצבר על-ידי בני הזוג ממועד הנישואין ועד מועד הקרע יחולק שווה בשווה בין הצדדים על-מנת להבטיח איזון משאבים הוגן. יחד עם זאת החוק מכיר גם בעליונות של הסכמי ממון שנחתמו כדין ושל הסכם גירושין עם תוקף מחייב של פסק דין.

כיצד נקבע מועד הקרע?

באופן עקרוני, מועד הקרע הוא היום שבו אחד מהצדדים עזב את הבית המשותף או היום שבו הוגשה תביעת גירושין, המוקדם בין השניים. במקרים מסוימים לקביעת מועד הקרע ישנה השפעה כלכלית – למשל כשאחד מבני הזוג קיבל ממקום עבודתו אופציות בשווי כספי משמעותי סמוך לפרידה. כשזה המצב, חשוב במיוחד להיעזר בעורך דין מומחה לדיני משפחה ובעל ניסיון רב בכל הנוגע לגירושין ולחלוקת רכוש משותף.

האם רכוש שנרשם רק על שם אחד הצדדים יחולק גם כן שווה בשווה?

כן. לרישום הפורמלי של נכס כזה או אחר אין חשיבות בהקשר של חוק יחסי ממון. אם מדובר ברכוש שהושג במהלך החיים המשותפים, והוא לא הוחרג במסגרת הסכם ממון או הסכם גירושין - הוא יחולק שווה בשווה. במידת הצורך ימנה בית המשפט איש מקצוע על-מנת לקבוע את שוויו הכספי, כדי להגיע לאיזון משאבים מדויק ככל האפשר.

האם קרן פנסיה היא חלק מהרכוש המשותף?

כן. זכויות פנסיוניות הן חלק בלתי נפרד מההכנסה השוטפת, ועל כן גם הן "נמצאות על השולחן" כשדנים באופן חלוקת הרכוש המשותף. חשוב להבחין בין זכויות פנסיוניות שנצברו לפני החתונה לבין אלה שהתווספו לאחר מכן, ובכל מקרה מומלץ להתייחס גם לסוגיה ספציפית זו במסגרת הסכם ממון.

איך אפשר להגן על דירה שנרכשת בעזרת ההורים גם ללא הסכם ממון?

הפתרון הנכון למקרה שכזה הוא עריכת הסכם מתנה אשר חתום על ידי שני הצדדים שמבהיר באופן חד וברור מה יעלה בגורלה של הדירה במקרה של גירושין. הסכם שכזה מתאים גם למתנות כספיות יקרות ערך מצד הורי החתן או הכלה, וזאת בהתאם לחוק המתנה משנת 1968, שקובע כי ניתן להעניק מתנות באופן מותנה - וכי ברגע שהתנאי לא מתקיים, במקרה זה תקפות הנישואין, המתנה תחזור מידית למי שנתן אותה.

מה ההמלצה שלך למי שנרתעים מלחתום על הסכם ממון עקב חשש לפגיעה בזוגיות?

אני תמיד ממליץ ללקוחותיי, בכל סוגיה, להתבונן במציאות כפי שהיא, ללא פילטרים שעלולים לעוות אותה ומבלי לנסות לייפות את המצב. כל זוגיות ארוכת טווח הינה שותפות בכל תחומי החיים המרכזיים, ולכן יש בה, בנוסף לאהבה, גם ניהול משותף של עסק קטן (או גדול). כפי שלא יעלה על הדעת להקים שותפות עסקית ללא הסכם שמעגן את הזכויות והחובות של כל הצדדים, כך גם חבירה לצורך חיים משותפים בלי הסכם ממון עלולה להתגלות כטעות קשה. חשוב לי להדגיש שאמנם מדובר בסוגיה כספית, אבל מבחינתי מדובר בדיני נפשות, ובהתאם המחויבות המלאה למתן ייעוץ משפטי וליווי צמוד לאורך כל התהליך – הן לפני חתונה, הן לאחריה והן כשאופציית הגירושין עולה על הפרק.

לאתר של משרד עורך דין משה שעל לחצו כאן


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה