איך כותבים עבודת מחקר אקדמי?



עבודת מחקר אקדמי, היא עבודת הסיום שממתינה לכל סטודנט ששואף לקבל את התואר שלו, לצאת אל שוק העבודה ו'להיחטף'. אך למרות שכל סטודנט עוד טרם תחילת לימודיו – יודע על העבודת מחקר אקדמי שממתינה לו בשלווה בסיום הלימודים, איכשהוא – תמיד משימת המחקר אקדמי מפתיעה מחדש את הסטודנט שמוצא את עצמו חסר אונים מול הפרויקט הבלתי אפשרי שהוא אמור לקחת כעת על כתפיו.

איך מצליחים לכתוב עבודת מחקר אקדמי ואף להנות מהתהליך? כיצד יכול הסטודנט הממוצע להסתדר עם משימה מורכבת זו? והאם הדבר אפשרי בכלל? האמת היא, שלמרות שבתחילה הכול נראה כל כך מבלבל ואפילו גורם לכאב ראש קל, לאט לאט, עם הידע הנכון והעקבי – הכול הופך לקל ופשוט יותר. ובדיוק לשם כך נועד המדריך שלפניכם -המדריך לכתיבת עבודות אקדמיות שלב אחר שלב.

 freepik

שלב מספר א' – סוג שאלת המחקר

עוד טרם תפנו לבחירת הנושא עליו תחלמו ביום וגם בלילה, יש לבדוק לאיזה שאלת מחקר אתם נדרשים במסגרת המשימה. האם עליכם לבצע עבודת מחקר איכותני, או לחילופין עבודת מחקר כמותי? בדרך כלל ההנחיה תצורף בדף משימות הכתיבה שלכם, אך במקרה בו לא קיימת הנחיה ברורה – מומלץ להתייעץ עם המנחה וכך לבחור בסוג המחקר הנכון.

 

שלב מספר ב' – בחירת הנושא

כמה זמן לוקח לכם לבחור בית? ספה? מקום לימודים? ללא ספק לא מעט... ואם אתם מסוג האנשים שתמיד, אבל תמיד – מתלבטים בין גלידת ווניל לפיסטוק, או לבין שניצל תירס לסויה – ללא ספק מלאכת בחירת הנושא תהיה קשה ומורכבת עבורכם. אז כיצד בכל אופן ניתן לבחור נושא לעבודת מחקר בקלות וביעילות? פשוט מאד. ככל שהנושא אותו תבחרו לעבודת מחקר לתואר יהיה יותר קרוב לליבכם, כך גם עולה הסיכוי שיהיה לכם השלמה עם הבחירה לטווח הארוך, וגם יהיה לכם קל יותר להתעסק אינטנסיבית בעבודה האקדמית כיוון שהיא תיסוב סביב נושא שמעניין ומסקרן אתכם.

 

שלב מספר ג' – הכירות עם מבנה עבודת מחקר

כדי שתוכלו להכיר מקרוב את מבנה עבודת מחקר, ולמשש מקרוב את יישום המשימה התיאורטית שלכם, ההמלצה היא להיעזר בדוגמא לעבודת מחקר. כך תוכלו להתרשם מן המבנה, רמת הניסוח ואופי וסגנון הכתיבה. כמובן שיש במקביל להיצמד לרשימת ההוראות שקיבלתם מן האוניברסיטה... אבל כמו שלא תוכלו להסביר למישהו כיצד מרגישים ברכבת הרים ללא שיהיה שם בעצמו ויחוש את עוצמת החוויה, כך גם לא תבינו לעומק מהו מחקר אקדמי, לפני שתטעמו ממנו באופן מוחשי על ידי דוגמא לעבודת מחקר.

 

שלב מספר ד' – ביצוע המחקר בפועל

רק לאחר ש'טעמתם' מדוגמא לעבודת מחקר, ויש לכם את הסוג והנושא של שאלת המחקר – תוכלו להגיע לשלב המרגש בו תעטו על עצמכם משקפי פרופסור מומחיות (לא חובה😊), תקמטו את המצח – ופשוט תצאו לדרך עם המחקר שלכם.  עבודת המחקר שלכם עומדת להתבסס על המחקר שתבצעו, כך שיש להשקיע את מירב המאמצים כדי להוביל למחקר איכותי, אמין וכזה שניתן להסתמך עליו מבחינה אקדמית.

 

שלב מספר ה' – כתיבת עבודת המחקר בפועל

גם חוקרים המנוסים בכתיבת עבודות, מרגישים רטט קל של התרגשות לפני שלב הקפיצה למים וכתיבת חלקי עבודת המחקר. בשלב הכתיבה עליכם להרכיב את כלל רכיבי העבודה: מבוא, סקירת ספרות, דיון, תוצאות וסיכום. כתיבה של סך חלקי העבודה נותנת תמונה פרספקטיבה למחקר שביצעתם ומאפשרת לכם לחבר את כלל חלקי הפאזל לכדי תמונה אחת שלמה עוצרת נשימה.

 

שלב מספר ו' – כתיבת הביבליוגרפיה

לאחר ששלד העבודה עומד מוכן, נוצץ ומזמין – הגיע הזמן לסיים את הפינישים האחרונים. בשלב הזה עליכם לכתוב את כל המקורות האקדמיים עליהם התבסס המחקר שלכם – בנוסף למחקר האישי שביצעתם בעצמכם. את המקורות האקדמיים יש לכתוב על פי כללי הכתיבה הביבליוגרפיים, תוך הקפדה מלאה על כלל הפרטים שנדרשים לצורך אסמכתת הכתיבה.

 

שלב מספר ז' – כתיבת תוכן העניינים

כעת, לאחר שהמחקר האקדמי כמעט עומד על תילו, ניתן לעבור לשלב שאמנם אמור להופיע בהתחלה, אך יש לכתוב אותו בסוף... תוכן עניינים דומה להום סטיילינג והלבשת הבית. האם ניתן לבצע אותם לפני שכל הקירות בנויים והבניין עומד על תילו? בוודאי שלא. הרי כל עוד שלא הסתיימה הבנייה, עדיין ישנם שינוים אופציונליים שידרשו עיצוב אחר לגמרי בהתאמה לשינוי. וכך גם בתוכן העניינים. כל עוד המחקר האקדמי איננו גמור לחלוטין, אין אפשרות לכתוב את תוכן העניינים.

 freepik

רגע לפני הסיום

ביצעתם את כל המשימות בהצלחה, שלב אחר שלב, מדרגה אחר מדרגה, ומה עכשיו?

כדי להיות בטוחים במחקר האקדמי שלכם, ההמלצה היא להגיש אותו למנחה הקורס לבדיקה, או לחילופין להתייעץ איתו טרם הגשת העבודה. לפעמים, רק עיניים מיומנות מבחוץ יכולות לזהות טעויות שעלולות לפגוע לא רק בציון המחקר האקדמי – אלא בתקניות של המחקר האקדמי כולו. ולכן, למרות שאתם וגם אנחנו – ממש סומכים עליכם, זה הזמן להתייעץ ולוודא שהמחקר האקדמי שלכם אכן מושלם להגשה.

בהצלחה!

 

 

 

 

 

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה