בדומה ליין, גם פולי קפה מציעים עולם עשיר ומגוון של טעמים וניחוחות ייחודיים. בואו ותתחילו להכיר אותם ולדעת להבדיל ביניהם.

Pixabay

בהתחלה אתם מגלים שקפה הוא יותר מקפה שחור או הפוך, ובהדרגה אתם מתחילים להתעניין ולהבחין בטעמים ייחודיים של כל סוג קפה. אם כך, כנראה שאתם מפתחים אנינות טעם בנושא ואתם לא היחידים. קפה מציע מגוון עשיר של טעמים, ארומות, זנים, סוגים ותערובות, ובכדי לדעת כיצד בוחרים פולי קפה צריך להכיר את העולם הזה.

 

אמצעי מדידה של טעם

 

טעמו של קפה נבדק על ידי היבטים שונים שכוללים את הטעם, רמת חומציות, גוף, ארומה, שאריות טעם ואיזון .כך למשל, טעם של קפה יכול להיות פירותי, אגוזי, מתוק, מריר, חמצמץ וכדומה. הגוף של הקפה נבחן במידת כובד ועושר המשקה, הארומה משפיעה על ניחוחו של הקפה, ושארית הטעם מיוחסת לטעם שנותר בחלל הפה לאחר לגימת המשקה.

 

מה משפיע על טעמו של הקפה?

 

טעמו של הקפה מעוצב קודם כל מזני הקפה מהם הוא מופק. בעולם קיימים עשרים וחמישה זנים של קפה, כאשר לכל אחד מהם טעם ייחודי. שני זני הקפה העיקריים ששולטים בשוק העולמי הינם ערביקה ורובוסטה. לקפה מזן ערביקה יש טעם חמצמץ, מעודן וחלק והצמח עצמו גדל במקומות גבוהים. זאת בעוד שלזן רובוסטה טעם יותר מריר ודומיננטי והצמח עצמו גדל במקומות יותר נמוכים. לצד שני זנים מוכרים אלו קיימים עוד עשרות זנים פחות מוכרים ונפוצים כדוגמת זן סופרימו, ג’מייקה בלו מאונטיין, סומטרה מנדלינג, יאווה קלוסי, סקייברי, הוואי קונה ועוד.

 

מעבר לכך, איכותו של הקפה נקבעת בהתאם לתנאי גידול הצמח ודרכי הטיפול בפולי הקפה, סוג הקלייה והשימור וכמובן טריות הפולים. לכן יש חשיבות רבה לא רק לזן הקפה אלא למקום גידולו, אופן עיבודו ולמוניטין של המותג שמספק את הפולים.

 

חשיבותו של בית הגידול

 

צמח הקפה גדל באזורים טרופיים חמים בסמוך לקו המשווה, בחמישים מדינות ברחבי העולם. יחד עם זאת, האיכות וטעמם של פולי הקפה משתנים בהתאם לבית גידולם, המדינה בה הם גודלו, גובה המקום, סוג קרקע, תנאי אקלים, מים, לחות, אור וחום וכו'. כל אחד מגורמים אלו מעצב את טעמו של הקפה. כך לדוגמא, תערובות קפה שמקורן באתיופיה שבאפריקה ידועות בניחוחן וטעמיהן הכבדים והפירותיים, לקפה מקניה יש טעם מתקתק עם גוון של פירות יער, ואילו לקפה מהוואי יש ארומה של פרחים וטעם עשיר. זאת בעוד שפולי קפה שמקורם בברזיל נוטים לטעם דומיננטי וכבד ואילו קפה מקולומביה ידוע בטעם הנוטה לאגוזי, עם חומציות מאוזנת ומתיקות של קרמל.

 

כמה שיותר טרי יותר איכותי

 

יש הטועים לחשוב שכל עוד אריזת תערובת הקפה סגורה הוא יכול לשמור על טריותו לזמן מאוד ממושך. למעשה, חלק מהותי מטריות ואיכות הקפה מושפעת ממידת הסמיכות למועד קלייתו וטחינתו, כאשר רק אם הפול נשאר שלם ולא קלוי או טחון הוא יכול לשמור על טריותו לפרקי זמן ממושכים.

 

קליית הפולים משנה את הכימיה שלהם, שכן בשחרור של פחמן דו חמצני שומנים מתחילים להתחמצן והקפה מאבד בהדרגה מטעמו. כמו כן טחינת הקפה גורמת להאצת הליכי חמצון של הפולים השבורים, מה שמשפיע על טעמו של המשקה. לכן תמיד עדיף לצרוך קפה כמה שיותר קרוב למועד קלייתו או טחינתו.

 

מועד קליית הקפה מופיע על גבי אריזת המוצרים ועדיף לקנות מוצר שתאריך קלייתו לא עולה על חודש או מקסימום חודשיים. בנוסף, בכדי ליהנות מקפה כמה שיותר טרי כדאי לקנות מטחנה ביתית או לחילופין לקנות קפה מחנויות הטוחנות אותו במקום. מעבר לכך את הקפה הטחון כדאי לאחסן בתוך השקית המקורית שלו העשויה מאלומיניום, ולאחסנה בתוך כלי אטום מזכוכית או פח.

 

סוגי פולים בהתאם לסוג קפה

 

חשוב לדעת כי לא כל זן וסוג של פולים ותערובת קפה מתאים לכל סוג של משקה. כך למשל, תערובות שיותר מתאים לשתותן עם חלב הן אלו המכילות אחוזים גבוהים של פולי ערביקה הניחנים ברמה גבוהה של חמיצות. מנגד, למעדיפים לשתות קפה ללא חלב יתאימו תערובות עם אחוזים יותר גבוהים של רובוסטה עם גוף יותר מלא, עם הקרמה עשירה וללא חמיצות.

 

רמת הטחינה של פולי הקפה

 

בבחירת פולי קפה יש גם לתת את הדעת לאופן טחינתם, כאשר כל רמה של טחינה מתאימה לסוג אחר של קפה. כך למשל, לקפה טורקי מתאימה גריסה עדינה ברמת פודרה ואילו גריסה בינונית, ברמה שנעה בין גרגרי מלח לאלו של קמח, מתאימה להכנת מקינטה ולמרבית מכונות הקפה. זאת בעוד שגריסה גסה בגודל של גרגרים מתאימה עבור קפה פילטר.

 

עניין של טעם

 

אחרי שהתחלתם להכיר את שלל האפשרויות הקיימות בשוק, הרי שמעבר לאיכות וטריות הפולים, הבחירה בפולי קפה אינה עניין מדעי אלא עניין של טעם והעדפה אישית. למעשה, בדומה לחובבי יין, ככול שתעמיקו בעולם זה כך תגדל יריעת האפשרויות העומדת בפניכם. כך בהדרגה, מעמד הקנייה של פולי קפה יהפוך לרגעים מעמיקים ומענגים של התלבטות והתנסויות בין זנים ותערובות שונות.

 

בית עסק מומלץ לקניית פולי קפה

 

בכדי ליהנות מפולי קפה טריים ואיכותיים חשוב לקנותם ממקור מוכר ומומלץ. כך למשל, ניתן למצוא פולי קפה באתר של קרמה שהינה אחת החברות הבולטות בתחום, הפועלת בענף הקפה כבר חמש עשרה שנה ומתמחה ביבוא ושיווק פולי ומוצרי קפה שמקורם מיצרנים עולמיים מובילים. מדובר במוצרים המסופקים על ידי החברה עם מערך לוגיסטי קבוע למאות לקוחות, תוך שימת דגש על טריות הפולים לכל אורך הליך אספקתם.

 

בין היתר, קרמה הינה יבואנית רשמית של בית הקלייה האיטלקי המוערךHausbrandt Trieste הנחשב לאחד המתקדמים בעולם בכל הקשור לפולי קפה. בנוסף, בקרמה תיהנו מתערובות מובחרות של המותג המצליח Cafe'é Goriziana, וזאת לצד מותגי קפה מוכרים נוספים כדוגמת Lavazza, Caffè Mauro, Danesi, Bristot, פולים מקלייה מקומית ועוד.

 

מעבר לכך, בבית העסק ובאתר החברה מוצע מגוון מוצרים נלווים הכולל סוגים שונים של מטחנות ומכונות קפה לבתי עסק, למשרדים ולבית.

 

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה