איזה מהלך מתכננות לנו יצרניות הרכב הגדולות?



לרבים מאיתנו יש רכב פרטי ולאורך השנים, השימוש בו רק הולך ועולה. אולם, לאחזקת רכב יש השלכות כלכליות וסביבתיות שכולנו מרגישים אותן היטב: ההוצאות על דלק ותחזוקה חודשית וגם זיהום האוויר והרעש. יצרניות הרכב הבינו זאת מזמן ועתה ניתן לראות מה הן עושות בעניין.

Unsplash

בשנים האחרונות, אנחנו עדים לשינויים אקלימיים שקורים לעיתים תכופות יותר ובעוצמה גבוהה יותר בכל העולם ואף סובלים לא מעט מנזקים בשל כך. אך רגע לפני שיהיה מאוחר מדי, מדינות וארגונים החליטו לעשות מעשה ולעצור את ההתדרדרות בפגיעה הסביבתית כדי למנוע אסון נוסף ולדאוג לעתיד נקי וטוב יותר לדורות הבאים.

יצרניות הרכב הגדולות, שהאחריות שלהן על זיהום האוויר היא גדולה, הבינו שכדי להישאר רלוונטיות, עליהן לשנות דברים בצורה משמעותית. לכן, בשנים האחרונות, החברות הללו החלו לייצר יותר ויותר רכבים חשמליים והן מתכננות לעבור ולייצר רק אותם בשנים הבאות. מסתבר שאת המהלך הזה הצרכנים בכל העולם מאמצים בחום ונתוני מכירות מהשנים האחרונות בארצות הברית, אירופה ואסיה, מראים עלייה במכירות ובשימוש של רכב חשמלי.

למה זה קורה? גם בגלל הפן הכלכלי וגם בגלל דעת קהל בנושא הסביבתי. בפן הכלכלי, תחזוקה של רכב חשמלי היא נמוכה יותר מאחר שיש בו פחות רכיבים מכניים אך בעיקר בשל העובדה שלטעון רכב בחשמל הרבה יותר זול מאשר למלא רכב בדלק והפער הוא בעשרות אחוזים.

מבחינת דעת הקהל בעולם, הכיוון הוא לדאוג לסביבה נקייה יותר ופחות מזהמת, כזו שתאפשר חיים בריאים יותר בעתיד. לזה אפשר להוסיף הגבלות וקנסות על רכבים מזהמים במדינות שונות או תמריצים כספיים לקניית רכב חשמלי שלא מזהם. יצרניות הרכב שרוצות לעמוד בסטנדרטים החדשים הללו, מעדיפות ללכת עם רצון הצרכנים ומרוויחות מהמהלך פעמיים: גם ממכירת יותר רכבים חשמליים וגם מדעת קהל חיובית כיצרניות שדואגות יותר לסביבה, דבר שמביא צרכנים נוספים.

ואיך כל זה מתבטא בשטח? בחברת פולקסווגן, לדוגמא, התכנון לשנים הבאות הוא לעבור לייצור של רכבים חשמליים בלבד וזאת מתוך דאגה לדורות הבאים. חברת ג'נרל מוטורס הודיעה לאחרונה שהיא תפסיק למכור רכבים המונעים בדלק עד שנת 2035 ותמשיך לייצר רכבים חשמליים במקום. חברת רנו שהרכבים החשמליים שלה פופולריים מאוד ברחבי העולם, מרחיבה את ייצור הרכבים ומוציאה דגמים חדשים כל הזמן עם הפנים לעתיד חשמלי גם כן.

זו רק דוגמא קטנה מכמה חברות, אך כל יצרניות הרכב עוברות לייצור רכבים חשמליים. לא מדובר בטרנד חולף, מדובר על שינוי מדיניות של שנים והמשמעות של זה היא שמדובר בלא פחות ממהפכה בעולם התחבורה. תוסיפו לזה את העובדה שחברה כמו טסלה מייצרת רכבים חשמליים מראשיתה ותקבלו עוד עלייה בשימוש ברכבים הללו. חברת טסלה הפכה את הרכב החשמלי לזמין, נוח ונגיש יותר למשתמש וההתרחבות שלה בשנים האחרונות מעידה שיש קהל צרכנים מרוצה שרק הולך וגדל בעולם כולו.

גם בסין, שמהווה שוק רכבים אדיר, יש התקדמות מהירה בכל מה שנוגע בייצור והפצה של רכבים חשמליים. מדובר במדיניות מוצהרת של הממשל הסיני שמעודד יצרניות רכב מקומיות להוציא דגמים חדשים כל הזמן ולהתחרות בשוקי אירופה וארצות הברית כחלק ממערכה כלכלית. למרות זאת, ישנם גם שיתופי פעולה והתרחבות של מקומות ייצור מארצות אחרות. מדובר במפעלים של חברות כמו טסלה, פורד, אאודי ואחרות שמייצרות רכבים חשמליים בסין או נעזרות בחברות מקומיות כדי לקדם ייצור של חלק מהדגמים המיוצרים באירופה וארצות הברית.

המשמעות של המהלך הכולל של חברות הרכב היא שבשנים הקרובות כל הרכבים יהיו חשמליים בלבד ונוכל ליהנות מדגמים רבים יותר, מתקדמים יותר ובעיקר לא מזהמים. כבר עכשיו, במדינות רבות בעולם אחוז הרכבים החשמליים הנמכרים הוא גבוה ועולה כל הזמן, בייחוד באירופה.

כך או כך, נראה שהמהלך לעבור לייצור רכבים חשמליים נמצא בשלב שממנו אין דרך חזרה ובשנים הקרובות נוכל ליהנות משלל דגמים מתקדמים, עלויות נסיעה זולות יותר ובעיקר מנסיעה שקטה ולא מזהמת בכל מקום.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה