על טהרת העגבניות



מאכלים רבים מבוססים על העגבנייה האדומה הנהדרת שאייל שני מכור לה. לעגבנייה טעם חם וביתי, טעם שעוטף את כל מה שמתבשל בה וטעם שלא דומה לאף ירק אחר. את העגבניות ניתן להכין במגוון דרכים: כרוטב, קטשופ, מיץ עגבניות, עגבניות מיובשות, עגבניות ירוקות מטוגנות, עגבניות כבושות ועוד. במאמר זה נדון על כל המאכלים שהעגבנייה מככבת בהם.

pixabay

סלטי עגבניות

סלט הירקות הקצוץ, המוכר והאהוב מכיל בתוכו עגבנייה, כמו בעוד סלטים טובים ורבים. אך יש סלטים שמכינים אך ורק מעגבניות. כך לדוגמה מככבת העגבנייה בסלט הקפרזה האיטלקי כאשר מלווים אותה גבינת מוצרלה ועלי בזיליקום טריים בלבד. כירק – היא הכוכבת הראשית. יש לא מעט סלטים טריים שמכינים משילוב של עגבניות שרי, מעט בצל סגול ומעט כוסברה. סלט כזה מאוד טעים להגיש עם חציל בתנור עם טחינה או בתוך טורטייה שבתוכה יש תבשיל בשר וממרח גוואקמולי. גם סלט המטבוחה המרוקאי עושה לה כבוד ושם אותה במרכז, שם מתלווים אליה שום ולפעמים גם פלפל ירוק חריף, אך היא הירק המרכזי בסלט החריף, האדום והטעים הזה.  

מאפים עם עגבניות

יש מגוון רחב מאוד של מאפים המכילים עגבניות בתוכם. המאכל הקלסי מכולם הוא פיצה כאשר בכל מתכון לפיצה תמצאו התייחסות אל רוטב העגבניות שעוטף את הבצק ונטמע בגבינה. רוטב עגבניות שמכינים מעגבניות טריות, כאלו שלפני הבישול חותכים להן איקס בחלק התחתון ומכניסים למים רותחים למשך 10 דקות ואחר כך מעבירים אותן במהירות לקערה עם קרח כדי שניתן יהיה לקלף אותן בזהירות הנדרשת. רק קליפה דקה מבלי שתתבזבז טיפת עגבנייה. חוץ מהפיצה ישנה הלזניה. הן בגרסתה החלבית והן בגרסתה הבשרית היא מורכבת משכבות שכבות של דפי לזניה עם רוטב עגבניות טרי וטעים שמעניק לה את הטעם הכה מזוהה עם הלזניה, שהרי ללא רוטב העגבניות, היא סתם עלי בצק עם גבינה או בשר, אך העגבניות מפיחות במילוי חיים ומעניקות ללזניה את טעמה הנפלא. גם בבורקסים תוכלו למצוא את רוטב העגבניות, למשל בבורקס פיצה האהוב במיוחד על הילדים, ולא רק בבורקסים אלא גם בסמבוסק הפיצה המיתולוגי, אשר בו נאפית הגבינה בטאבון והופכת לגבינה מותכת שמעורבבת בתוך טעמי העגבניות.

תבשילי עגבניות

העגבנייה מככבת בהחלט בלא מעט תבשילים שבלעדיה הם לא יכלו להיות מה שהם. למשל השקשוקה האדומה עתירת העגבניות מבוססת עליהן, כשהן עוטפות באהבה גדולה את חריפותם של הפלפלים ואת הביצים שמוכנסות לתוך גומחות בתבשיל העגבניות. גם קציצות ברוטב עגבניות לא יהיו קציצות נימוחות ונהדרות ללא רוטב העגבניות שיטביע את מצע האורז שתחתן. פסטה ברוטב עגבניות היא אחד המאכלים הפופולריים ביותר על ידי מבוגרים וילדים כאחד, אשר נהנים מטעמי העגבנייה המטובלת עם שום, בצל ובזיליקום טרי. גם מרק העגבניות אשר לא פעם הוגש בתוך קערה של לחם, הוא קלסיקה שאין לשכוח ממנה. באופן כללי אפשר להכין גם מרק עגבניות עם עשבי תיבול ולשדרג אותו עם גבינה בולגרית או גבינה צפתית וליהנות מהשילוב המדהים הזה של הגבינות שנמסות בחום המרק. אפילו ריבות ניתן להפיק מהעגבנייה האדומה והיא אכן לא מאכזבת. הריבה טעימה ומתוקה כיאה לעגבנייה.

גם קוקטייל שלם יש על טהרת העגבניות – הבלאדי מרי, אשר רכיביו מכילים וודקה ומיץ עגבניות בליווי תבלינים מעניינים ולסיום מוסיפים פנימה גבעול סלרי המשמש כבוחשן, שניתן גם לאכול וליהנות מטעמי העגבניות העמוקים והמתובלים.

לסיכום, לעגבנייה שלל מתכונים ומאכלים באמתחתה. חלקם מלוחים, חלקם מתוקים, חלקם חמוצים וחלקם חריפים, אבל מה שמשותף לכולם, זה שהם כולם טעימים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה