CBTEAMATHOME : ילדים בעזרת הורים לומדים להשתלט על טיקים



הפרעת טיקים כרונית ותסמונת טורט הינן הפרעה נוירו-התפתחותית העלולה להשפיע על איכות חייהם של ילדים הסובלים ממנה.בספרות המחקרית קיימת תמיכה לתרומה של טיפול התנהגותי קוגנטיבי (טיפול CBT) לילדים, מתבגרים ומבוגרים עם הפרעת טיקים ותסמונת טורט, הן בהפחתת טיקים והן בשיפור איכות החיים. אחת מההתערבויות ההתנהגותיות שנמצאו יעילות ביותר הינן 'התערבות התנהגותית מקיפה בטיקים' (CBIT).

 בשנים האחרונות, על רקע התפתחות טכנולוגית ומצוקה של ילדים מתפתח טיפול באינטרנט. עשרות מחקרים הצביעו שCBT באינטרנט יעיל כמו טיפול פנים אל פנים. לראשונה בישראל נערך מחקר על יעילות של התערבויות אינטרנטיות בילדים ומתבגרים הסובלים מתסמונת טורט ומהפרעת טיקים. מטרת המחקר הנה לבחון את יעילותה של התערבות  CBIT באינטרנט להפחתת הטיקים. במחקר משתתפים ילדים ומתבגרים שמקבלים CBIT באינטרנט ולומדים לנהל את הטיקים. התכנית האינטרנטית היא תכנית לעזרה עצמית וילדים בעזרת הורים לומדים להשתלט על הטיקים מהבית, יחד מול המחשב.

לעזרתם עומדים סרטוני וידאו שבהם מטפל מסביר את השיטות לניהול הטיקים, דפי עבודה אינטראקטיביים, קטעי שמע להסברים ולהרגעה ועוד. התכנית לעזרה עצמית בנויה כמפגש אחר מפגש, כשבכל מפגש סרטוני וידאו וקטעי שמע שנותנים מידע לילדים והורים על טיקים ושיטות להתמודדות עם טיקים. סרטוני הווידאו, קטעי השמע, וההסברים המאוירים מחליפים למעשה את המפגש פנים אל פנים עם מטפל.

החוקרות הראשיות, ד"ר לילך רחמים  פסיכולוגית קלינית ורפואית מומחית ומדריכה, מרצה ועמיתת מחקר מהמרכז הבינתחומי הרצליה ומנהלת מרפאה במרכז "חוסן" העמותה לילדים בסיכון וד"ר שרון צימרמן ברנר פסיכולוגית שיקומית מומחית, מנהלת קלינית של ארגון סינדרום טורט בישראל) אסט"י) משערות ש'ההתערבות ההתנהגותית המקיפה' באינטרנט תהיה יעילה בהפחתת חומרת הטיקים, ובשיפור מדדים של ביטחון עצמי, ושהיעילות שלה תהיה זהה לתוצאות הטיפול פנים אל פנים. הדגמת יעילותה של התערבות אינטרנטית עבור ילדים עם הפרעות טיקים ותסמונת טורט תוכל להרחיב את טווח האפשרויות הטיפוליות הנגישות למשפחות, להפחית את העלויות הטיפוליות ולקצר רשימות המתנה לטיפול. מקבלים לתכנית CBIT באינטרנט במסגרת המחקר ללא תשלום, וללא טיפול תרופתי,  ילדים בגילאי 6-17 שמתמודדים עם הפרעות טיקים. המחקר באישור ועדת האתיקה של ביה"ס  ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה, המרכז הבינתחומי הרצליה ובחסות ארגון סינדרום טורט בישראל)אסט"י).  

לפניות: 

דרך האתר: https://www.cbteamathome.co.il/

או באמצעות דואר אלקטרוני: [email protected] 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה