עובד כפיים. כן, כן, מסתבר שהמושג אשר נשמע כלקוח מן העבר, עודנו חי, נושם ובועט בכל הכוח, וישנם ישראלים רבים המכונים כיום "עובדי כפיים".

 

כאשר עוסקים בעבודתו של עובד הכפיים, כפי שניתן לנחש - מתכוונים למי שעיקר עבודתו נעשית באמצעות הידיים ותכלית עבודתו היא מעשה כפיו. בפועל, הכוונה לרוב לחקלאים, לעובדי אדמה מסוגים שונים, לנגרים, לעובדים במפעלים ועוד. בדרך כלל יהיו אלו עובדים אשר עבודתם איננה מצריכה ידע מקדים, השכלה גבוהה או הכנה מוקדמת כל שהיא.

עבודת הכפיים אינה עבודה פשוטה במהותה. זוהי עבודה פיזית אשר יכולה להתבצע במקומות סגורים כמו גם פתוחים, כאשר עובדי הכפיים נעזרים במהלך העבודה היום יומית באמצעים שונים לצורך ביצוע עבודתם, אשר חלקם נועדו להגן עליהם ועל ידיהם. כאלו בדיוק הן כפפות עבודה.

סוגים שונים של עבודת כפיים

כאמור, קיים מגוון סוגים של עובדי כפיים, ולכן גם אמצעים רבים העומדים לרשותם. המוכרים לנו הם, בעיקר, עובדי המפעלים בתעשיות השונות ועובדי תעשיית המזון. עובדי הכפיים משני סוגים עיקריים אלו נדרשים, בדרך כלל, להפעיל כוח רב בזמן העבודה. הם עובדים מול מכונות שונות ולעתים, כחלק בלתי נפרד מתפקידם, נושאים על עצמם משקלים כבדים. השמירה על בטיחות בעבודה היא הכרחית, ומאפשרת לעובדים להתנהל בצורה תקינה, להימנע מפציעות ופגיעות (אשר חלקן יכולות אף להיות מסכנות חיים), וכמובן גם למנוע נזק אשר עשוי להיגרם לסביבה הקרובה או הרחוקה.

הבטיחות הנדרשת בתעשיית המזון

עובדי תעשיית המזון נדרשים, כחלק בלתי נפרד מעבודתם, לשמור על בטיחות ברמה גבוהה. ההיגיינה שלהם ושל סביבתם הקרובה היא בגדר חובה, ובעיקר בשל היותם באים במגע עם מזונות טריים, קפואים או משומרים מסוגים שונים. כאשר הם מכינים את המזון או אפילו אורזים אותו, עליהם לבצע זאת באמצעות ציוד ייעודי, המסייע להם לשמור על ההיגיינה הנדרשת וגם להגן על עצמם מפני סכנות מיותרות. כיום, אחד מתוך 10 אנשים בעולם נדבק במחלה, בשל אכילת מזון מזוהם. כמעט חצי מיליון איש מתים מדי שנה בנסיבות כאלו, ולאחרים נגרמות פגיעות בדרגות עוצמה שונות.

נהלי הבטיחות בעת עבודה בתעשיית המזון, אותם יש לאמץ בכל סוגי העבודות האפשריים, יכולים לצמצם סיכונים אלו באופן משמעותי, וזאת תוך עמידה בחמישה עקרונות בסיסיים לתכנית מזון בטוחה: הקפדה על היגיינה ועל ניקיון בעת המגע עם המזון, הפרדה בין מזון מוכן לאכילה לחומרי הגלם, בישול המזון באופן יסודי, שמירתו בתנאים הדרושים לו, ושימוש באלמנטים שונים המסייעים בכל. כפפות חד פעמיות, למשל, הן בדיוק מה שצריך לשם כך ומשתמשים בהן רבות בעת הטיפול במזון. קיימת המלצה להקפדה על שימוש בכפפות עבודה המותאמות למגע עם מזון, כפפות הנחשבות לדקות וגמישות יותר בהשוואה לאחרות.

על הבטיחות בעת העבודה במפעל

באשר לבטיחות עבודתם של עובדי המפעל, גם כאן נדרשת זהירות יתר וגם כאן נכנסות למערכה הכפפות. כפפות הידיים מגינות על ידיהם של העובדים בשעה שהם באים במגע עם חומרים רעילים או עם ציוד מסוכן, והן יכולות למנוע סכנות מיותרות ואף איבוד של חיי אדם. תחלואה תעסוקתית הפכה, לצערנו, לעניין נפוץ, ובכל שנה ישנם למעלה מ-2,000 מקרים של תחלואה. חלק מתחלואה זו קשורה להתנהלות לא נכונה ולא בטוחה בזמן העבודה, וכן שימוש לקוי או אי-שימוש בבגדי עבודה הולמים ובציוד המגן על העובדים.

כפפות עבודה נדרשות לעובדים בתחום הריתוך, לעובדים המטפלים בעצמים חדים או מחוספסים, לעובדים בתחום הגיזום, כריתת וניסור ענפים, למטפלים בחומצות, בתמיסות ובחומרים ביולוגיים מזיקים, לעובדים מול חומרים קרים מאד או חמים במיוחד וגם לאלו שסביבת עבודתם כוללת חשיפה לטמפרטורות קור קיצוניות. גם עובדים במתקני החשמל נדרשים להשתמש בכפפות עבודה, גם העובדים בניקוי או בחיתוך עצמות של בעלי חיים וכן המשתמשים בתכשירים כימיים שונים. במיוחד עבורם יוצרו כפפות מיוחדות, המגנות עליהם ומסייעות בצמצום הפוטנציאל לפגיעות.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה