דברים שהילד שלך לא ילמד בבית הספר – וחבל



בית הספר הוא המקום שבו הילדים שלנו מבלים הרבה זמן, אך עדיין יש הרבה נושאים שלא עולים לדיון בחדרי הכיתות. מה היינו רוצים שילמדו את דור העתיד, למה זה לא בתכנית הלימודים ומה אפשר לעשות כדי לשנות את המצב? הנה כמה הצעות

 

מערכת החינוך עוברת בשנים האחרונות תמורות רבות בגלל המהפכה הטכנולוגית, חדירת האינטרנט לחיינו, שינויים בשוק העבודה, עלייה בתוחלת החיים, מעורבות גבוהה של הורים ועוד.

לא כאן המקום להרחיב על כל אחד מהשינויים האלה ועל האופן שבו הם מעצבים את דור העתיד, אך זו בהחלט הזדמנות טובה לבדוק מה הילדים לא לומדים בבית הספר ומה אפשר לעשות בשביל לשנות את זה.

עבודה, אהבה וביקורת: כל מה שחסר בבית הספר

קודם כל, חבל מאוד שהילדים שלנו לא לומדים איך להתנהל מבחינה כלכלית. למרות שיש לעיתים רחוקות שיעורי חינוך או הרצאות אורח של אנשי מקצוע מתחום הכלכלה, אין תכנית לימודים אחידה שעוסקת בנושא. כתוצאה מכך, הרבה מבוגרים יוצאים לשוק העבודה כשהם נטולי ארגז כלים בסיסי להתמודדות עם מושגים שקשורים לחישובי שכר, פנסיה, חסכונות, זכויות, ביטוחים וכן הלאה.

בנוסף, חבל שהילדים לא לומדים איך לנהל מערכות יחסים חברתיות בכלל ומערכות יחסים רומנטיות בפרט. שיעורים בנושא מין לא מעניקים את הידע הנדרש והם ממילא נתפסים כהפוגה בידורית בקרב רוב התלמידים. הפתרון לכך צריך להיות שיעורים מסודרים על החברה ויצירת תכנים שעוסקים בנושאים שבין אדם לחברו.

מיותר לציין שמערכת החינוך כפי שהיא בנויה כיום לא מעודדת מחשבה ביקורתית ורעיונות מחוץ לקופסא. למעט בתי ספר יחידים ברחבי הארץ, תכנים שקשורים לפילוסופיה ותפיסת עולם הם מחוץ לתכנית הלימודים. זה עלול לפגוע במעורבות האזרחית של התלמידים בעתיד וביכולת שלהם להביא לידי ביטוי את הרצונות שלהם. בנוסף, קל יחסית לשלב תכנים ביקורתיים בכל נושא ורק צריך לקבל החלטה לעשות זאת.

מדוע הנושאים לא בתכנית הלימודים ואיך משנים את זה?

הנושאים לעיל ועוד רבים אחרים לא מופיעים בתכנית הלימודים מכמה סיבות. ראשית, מערכת החינוך חייבת לסנן חלק מהנושאים ולהשאיר אותם בחוץ כי בכל זאת יום הלימודים מוגבל במספר השעות. שנית, יש לא מעט השפעות פוליטיות על מערכת החינוך ולא כל המורים מקבלים יד חופשית להעשיר את עולמם של התלמידים.

מערכת החינוך צריכה לתפקד כגורם אחראי ומאחד ועליה למצוא תכנים שנמצאים בלב הקונצנזוס. מבחינת אנשי חינוך, המקום הנכון ללמד על כלכלה, חברה, מערכות יחסים ופילוסופיה היא באקדמיה ולא בבית הספר.

מצד שני, אפשר להתנחם בכך שבמהלך ותעודת הוראה נחשפים המורים של העתיד לסוגיות האלה. כעת רק נותר להם להרים את הכפפה ולשלב גם תכנים אלטרנטיביים בשיעורי החינוך השגרתיים.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה