מה היא התחדשות עירונית?



התחדשות עירונית היא מושג שנולד כתוצאה ממחסור בקרקעות לבנייה המחייב את המדינה כמו גם יזמים פרטיים לשדרג תשתיות קיימות ולהכשיר באמצעותן חלופות שיתנו מענה לביקוש ההולך וגובר לקרקעות בכלל ולמגורים בפרט בעיקר בערים גדולות.

 

המחסור יוצר מצוקה והמצוקה מולידה צורך. ההתחדשות העירונית היא מכלול פעולות שמתבצעות על ידי גורמים שונים, ממלכתיים ופרטיים, לשיפור תשתיות ולהרחבתן, ליצירת מבנים מודרניים, רב קומתיים, אשר יתנו מענה למחסור בקרקע וכתוצאה ממנה למחיר ההולך ומאמיר שלה.

ההיבט הקהילתי של התחדשות עירונית

גם בערים גדולות קיים צורך, ואולי אף ברור ומובהק יותר מאשר ביישובים קהילתיים, לקיום קהילה עם מאפיינים משותפים. שדרוג התשתיות במרכזי ערים נועד להפוך את השירותים השונים בה נגישים וזמינים עבור האוכלוסייה, אשר אחת מהדרישות שלה היא איכות חיים וחוסר נכונות להתפשר עליה.

אחד הפרויקטים החשובים והמרכזיים  המתבצעים במסגרת התחדשות עירונית הוא פרוייקט פינוי בינוי, אשר במסגרתו משפצים קבלנים מבנים ישנים מתאימים אותם לתקני איכות ובטיחות מחמירים ונדרשים (כגון תמ"א 38 ) ובכך משביחים את הנכס ומשפרים את איכות החיים של הדיירים.

ביסוד ההתחדשות העירונית מונחת התפיסה, לפיה שיקום המתחם העירוני מחייב שיתוף פעולה והבנה כי יש קשר בים השיקום הפיזי והחברתי להפיכת המרקם האנושי של אזורים עירוניים לחזק ואיכותי.

הדרישה להתחדשות היא פועל יוצא של תהליך אכלוס שכונות ומתחמי דיור בזוגות צעירים, אשר הדרישות והציפיות שלהם גבוהות לשיפור תשתיות פיזיות ואחרות כגון חינוך, תרבות, שירותים חיוניים שונים ועוד.

תהליך ההתחדשות מחייב שימת לב לשני צרכים סותרים: מצד אחד, ההכרח והרצון גם יחד להעשיר ולהעצים את התשתיות הפיזיות, לסלול כבישים ומדרכות, לבנות מבנים איכותיים ולהרחיבם, ומצד שני- לשמור על איכות הסביבה, למנוע את זיהומה, לשמור על הריאות הירוקות נקיות וצלולות.

דווקא בשל קיומה של סתירה מובנית במהותה של ההתחדשות העירונית היא מחייבת יצירת גוף אחראי מרכזי שיהיה בו ייצוג למספר רב של אנשים, אשר לכל אחד מהם אינטרס שונה בהתחדשות אבל הכול מכירים בצורך, בחשיבות ובתועלת שלה. כמו כן רצוי שיהיה גוף שייצג את מי שנמצאים במסלול פינוי בינוי והן את מי שנמצאים במסלול עיבוי, שבו לא מתבצע פינוי אנשים מבתיהם.

בשורה התחתונה – הכול נהנים מההתחדשות העירונית, לרבות מי שהיא אינה נוגעת להם ישירות מאחר שבמסגרתה משתרגת כל הסביבה וכל מי שגר בתוכה יכול ליהנות מהשיפורים הנעשים במסגרתה. שכונה שעוברת התחדשות עירונית משנה את חזותה ללא הכר: הכבישים בה משופצים, נוספים בה מקומות חנייה, מוקמים בה עסקים וחנויות, משודרגים בה מוסדות חינוך, בריאות ומבני ציבור והנוי מטופח ומעשיר את השכונה במראה נקי ואסתטי.

חשוב לציין, כי אף שליזמים יש אינטרס כלכלי מובהק בהתחדשות עירונית אין בכך פסול. לא אחת דווקא אינטרס זה גורם להאצת תהליך ההתחדשות ולתוצאותיה המבורכות.

 

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה