לאכול ליהנות ולשמור על המשקל



הסטטיסטיקה מראה שרובנו עולים במשקל בתקופת החגים.. הדיאטנית מיכל דפני בן ארוש, עוזרת לנו לשמור על תזונה נכונה בחג

1.איך שומרים בחגים שיש כל כך הרבה ארוחות משפחתיות? צריכים להתמקד בהתיחסות למה אנו רוצים לשמור, משקל? איזון? יציאה משגרה וחגיגיות? חישובים  וחשיבה של עלות תועלת, כלומר, במידה ואנו רוצים למנוע עליה במשקל במהלך החגים ולהרגיש נעים וטוב בסוף הארוחה  ובכלל, כדאי לתכנן את הארוחות הגדולות יותר במהלך החג, מבחינת תוכן, כמות, בחירות והנאה.

מדובר ב 4 ימים רצופים של ארוחות גדולות יותר ולכן כדאי לתכנן ארוחה אחת ליום, לכל היותר, שהיא הגדולה/חגיגית יותר (לא בהכרח עתירת שומן וקלוריות) ולשמור על שאר הארוחות קבועות  ומסודרות ואולי קטנות יותר.

זוהי גם הזדמנות לאכילה משותפת, התמקדות לא רק באוכל אלא באנשים סביב השולחן, בביחד, הזדמנות לבישול ביתי, ואולי קידום החלטות של ארוחות משפחתיות במהלך השנה..

חשוב לקבל החלטות "שמירה"ברות בצוע וראליות לתקופה זו ובכלל, (אפשרות לדבר על מעגל השינוי בבצוע החלטות בקצרה).

2.ממה להמנע?

בעיקר כדאי להמנע מלהתבאס בסוף החג.. שזה אומר להמנע מלהגזים. כעיקרון אין אסור ומותר, פרט אולי לשתייה מתוקה. (שאפשרי להתייחס אליה כקינוח כי בכוס מיץ יש כ4-5 כפיות סוכר)

כדאי לבחור מנות שאוהבים אך לווסת ולאזן את הכמויות.

ההמנעות צריכה להיות בעיני מתחושת האבסה,מלאות יתר ואי נעימות בתום הארוחה, לדאוג לכך שנמנע מ'יסורי מצפון 'לאחר הארוחה ע"י תכנון ובחירה נכונה של מה שנרצה לאכול בכמויות שמתאימות לנו ולא להגיע להרגשה רעה לאחר הארוחה בכל המובנים.

3.איך להשתלט בארוחה? תכנון מוקדם והפחתת מתח. לא להגיע מורעבים לארוחה יאפשר לנו יכולת לשלוט טוב יותר על הכמויות, מנות ראשונות כדאי שיהיו על בסיס ירקות ולמי שרוצה מרק , עדיפות כמנה ראשונה שכן יכול לעזור לתחושת שובע.

אפשרי לאכול בצלחות בינוניות, לחלק את הצלחת לירקות, חלבונים, פחמימות ולהקפיד על אכילה איטית, לעיסה טובה של המזון, אפשר להניח את הסכום בין ביס לביס, ובעיקר להפחית מתח ולחץ סביב הארוחה. להיות קשובים לתחושת שובע רעב במהלכה.

4.איך לאכול בצורה מאוזנת? עדיפות  כבר בהכנה של הארוחה להמנע מטיגון ואו בישול מוקרם, לשים לב לכמויות השמן, הרוטב, והדבש ואולי לצמצם את כמות המנות המוגשת ולהגדיל את כמות הסלטים על בסיס ירקות, אם אתה המארח.

להחשיב בהחלט את מה שנאכל לפני הארוחה: רימון/תמרים/דבש/עוגת דבש. עדיפות חד משמעית לשתיית של מים /סודה והמנעות ממשקאות ממותקים. לארגן את הצלחת בצורה  של שליש עד חצי ירקות, רבע מנת חלבון (דג בעדיפות או בשר או טופו או גבינות או קטניות...) ורבע מנת פחמימות (פרוט), צריך להביא בחשבון שאם במנה ראשונה אכלת חלה או פחמימה אחרת , זה נחשב כחלק מהארוחה.

עדיפות למנות בעלות צפיפות קלורית נמוכה, ולא פחות חשוב שהצלחת שהכנו תראה לנו חגיגית וטעימה, כדי להמנע מתחושת תסכול /קורבנות שבסופו של עלולה לגרום לאכילת יתר..

5.האם נכון "לצום" לפני ארוחת חג כמו שרבים עושים? התשובה כתובה לעיל, עדיפות להגיע ברמת רעב סבירה לארוחות החג. אפשרי להוסיף שלצערנו ,למרות חודש הסליחות, יסורי מצפון, תחינות ובקשות, הלקאה עצמית  ותסכול לא מורידים במשקל, אין מנגנון ירידה במשקל כגדול החרטה... ולכן חשוב מאוד להתמקד בהתנהלות ובמעשים (כבכל שאר ימות השנה) לשמור על שגרת פעילות גופנית במהלך החג.

 באדיבות מכבי שרותי בריאות ירושלים.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה