חשיבות אבטחת ישובים באזורי קו העימות



לרבים מאיתנו ששומעים על ישובים בקו העימות יש קושי של ממש לתאר מצב בו האנשים באותם ישובים חיים בסמיכות לגבולות המדינה או הקו הירוק, מרחק של עשרות ומאות מטרים בסמוך לישובים בהם נמצאים ארגוני טרור ומפגעים בודדים. ישובי קו העימות כוללים מספר רב של מקומות הנכנסים להגדרה זאת. נכון להיום ישובים באזור עוטף עזה, לאורך הקו הירוק וכאלו הנמצאים בסמוך לגבול עם לבנון.

צה"ל וכוחות הביטחון הרבים מכירים במציאות המעט שונה הקיימת בישובים הנמצאים בקו העימות. עם השנים נוכחנו לצערנו להכיר בעבודה שהקרבה של ישובים אלו לאזורי הלחימה גבתה לא פעם קורבנות רבים של אלו שגרו בישוב. חדירה לישובים אלו נעשית בדרכים רבות ומגוונות, בין אם על פני האדמה, מתחתיה ואף תוך ניסיונות מהאוויר.

ישובים באזורי קו העימות זוכים באופן טבעי לתשומת לב רבה בכל הנוגע לביטחונם ואבטחתם. מעבר לכוחות הצבאיים הנמצאים במקום ומעניקים את ההבטחה ההיקפית והרחוקה חשוב לא פעם ליצור מערכים והיקפים נוספים של אבטחה. ישובים רבים בקווי העימות זוכים אף לתקציבים ממשרד הביטחון זאת בכדי לעבות את מערכי האבטחה עבורם בין אם מדובר בשימוש של כלים טכנולוגיים חדישים, כמו גדרות חשמליות, צילום במעגל סגור, שימוש בסנסורים. בנוסף לכך, מקצה המדינה באזורים אלו אנשי ביטחון מטעם הישוב אשר נמצאים בקשר ישיר עם מפקדי הצבא והמשטרה בשטח. אלו יודעים לתת מענה ראשוני לכל בעיה ביטחונית וכזו הנוגעת לאבטחת הישוב באשר הוא.

למול כך שקיימים כיום עשרות ישובים בקווי העימות שיש לאבטח באופן יומיומי נעזרים צה"ל ומשטרת ישראל גם ביכולתם של חברות אבטחה מנוסות. לחברות אבטחה אלה צוותים של מאבטחים מיומנים, יוצאי יחידות קרביות ובעלי ניסיון רב בעבודה בשטח. צוותי האבטחה הפרטית בישובים מאפשרים לכוחות הביטחון לעסוק בפעילות השוטפת באופן קל יותר שאינו מכביד על כוח האדם. מעבר לכך, הניסיון הרב של המאבטחים מאפשר להם לעבוד בכפיפה אחת ובשיתוף פעולה מלא ופורה יחד עם כוחות הביטחון בשטח ובכך מאפשר הידוק ביטחוני טוב ומהימן יותר.

בסקירה של ישובים בקווי העימות ניתן למצוא מאפיינים רבים החוזרים על עצמם. רבים מהישובים מגודרים בגדרות גבוהות וחכמות המונעות כניסה ישירה אל הישוב. בשעות החושך קיימת תאורה חזקה לאורך הגדר הן לתוך הישוב והן מחוצה לו. לא פעם ניתן אף למצוא מכשולים פיזיים הנמצאים מחוץ לגדרות זאת על מנת להקשות אף יותר על אלו הרוצים להגיע ולפגוע ביושבי המקום. מעבר לגדר בתוך הישוב עצמו נמצא לרוב כביש עוקף המאפשר למאבטחים במקום לבצע סיורים על גבי רכב. סיורים אלו מאפשרים אבטחה של 360 מעלות במשך כל שעות היממה.

בישובים החולשים על שטח רחב או כזה בעל טופוגרפיה משתנה נמצא אף מספר עמדות שמירה בהן מוצבים מאבטחים חמושים לכל אורך שעות היממה. אלו מעניקים ביטחון לתושבים ומאפשרים תצפית לטווח הקרוב והבינוני וכמובן נקודה אסטרטגית במקרה שיש צורך לפתוח באש.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה