הייתם מאמינים שתתגעגעו לשלג ולקור? זה טבעו של עולם תמיד רוצים את ההפך. בהיסטוריה של ירושלים כבר היו ימים חמים יותר. והקיץ? הקיץ יתחיל רק בעוד שלושה שבועות

בלשון ציורית נאמר שזקני ירושלים לא זוכרים חום כזה, אבל  זה לא מדוייק ולא נכון. זה רק בגלל שהזכרון שלנו קצר.

החום שאנחנו מרגישים עכשו הוא -  שרב .מילה זו מקורה בתנ"ך והפרוש המקובל - חום ויובש. כפי שנאמר בספר ישעיהו " לא ירעבו ולא יצמאו ולא יכם שרב ושמש".

אנחנו משתמשים גם במילה חמסין שהיא תופעת טבע עונתית לא יציבה של עונת המעבר שמסתיימת בחודש יוני . המילה חמסין באה מערבית מצרית  ומשמעותה רוח מדברית חמה  או המספר – חמישים-  שלפי האמונה העממית   אלה מספר ימי החמסין ( שרב )  בשנה. ימים אלה מלווים גם  בסופות חול ואבק ובמיוחד בטמפרטורות גבוהות.

עוד מילה מערבית לתיאור חום היא-  שרקיה – רוח מזרחית חמה  שהיא המקור למילה שירוקו (באיטלקית)  הרוח החזקה ביותר במדבר סהרה. בעברית השרקיה היא רוח קדים.

הטמפרטורה המקסימלית היום בירושלים היא בסביבות 37 מעלות  ולידיעת זקני ירושלים הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנמדדה כאן  אי פעם  הייתה 44.4 מעלות וזה היה בשנת 1981.    
הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנמדדה בישראל  הייתה  54 מעלות בקיבוץ טירת צבי בעמק בית שאן וזה היה  בשנת 1942 באותו יום נמדדו בירושלים 42 מעלות בעמק יזרעאל 50  ובים המלח 51 מעלות.

אז צפויים לנו עוד ימים כאלה עם חום קיצוני והקיץ מתחיל רק ב 21 ביוני שהוא היום הארוך ביותר בשנה..

המילה קיץ פרושה גם פירות בגמר ההבשלה. בייחוד תאנים. קָיָץ הוא זה שמיבש תאנים ואוֶרה הוא זה שקוטף פירות.

הקיץ מסתיים ב 21 בספטמבר.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה