בעיטת קרן – עמדה אישית של קרן קדוש



קרן קדוש על תופעת הודעות השרשרת השקריות ברשתות החברתיות

הסיבה שמאז שיש לי וואטסאפ ופייסבוק, שנות חיי מתקצרות.

אתם בטח מכירים את תופעת "הודעות השרשרת השקריות". פעם הן היו מופצות במיילים, היום קירות הפייסבוק קורסים מהן.

הודעות שעוסקות בתחומים שונים. בעבר הופצו הודעות שרשרת רבות שאיימו שמי שלא יעביר אותן הלאה למינימום 10 אנשים, יחווה טרגדיה או קארמה רעה. אחרות הבטיחו פרסים יקרי ערך, אם רק נעביר אותן הלאה.

אין לי מושג מי המשועמם שאחראי עליהן, אבל ההודעות האלה יוצרות לפעמים היסטריה מיותרת. עד היום אני זוכרת את ההודעה שהופצה במייל וטענה שיש קשר בין אכילת במבה לבין מוות של כמה פעוטות. זה הביא לסחרור של מדינה שלמה, זרע פחד בציבור וגרם נזק אדיר לאוסם. החברה אומנם מיהרה להכחיש את השמועה, אך זה לא עזר לה למנוע את צניחת המנייה לתקופה מסוימת. 

המצב נהיה בעייתי כאשר מדובר בפוסטים הנוגעים לענייני גוף ותחלואה - החל מבקשות לתרומות דם בהולות; דרך אזהרות מדוגמיות בושם שמחולקות בתיבות הדואר וגורמות למוות, ועד הודעות היסטריות על קבצנים שמסתובבים בצמתים ומושיטים ידיים נגועות בשפעת העופות.

רק היום בבוקר למשל, הופיעה על קיר הפייסבוק שלי שיתוף שכמעט גרם לי לשיתוק: אזהרה חמורה על תפוזי דם שהגיעו מהשטחים כשהם נגועים בנגיף האיידס.

בחסות הפייסבוק הפכנו כולנו להיות אנשי תקשורת, מבקרי אוכל, הוגי דעות ופרשנים, רק שכחנו שזה מגיע עם מינימום של אחריות. כמו למשל לבחון את אמינות הידיעה והמקור שלה.

עד אז, משרד הבריאות הוא המקור המהימן למידע על בריאות הציבור. הם אלה שמחליטים על הורדת מוצר מהמדפים, הם אלה שמעלים את האינפורמציה לאתר שלהם והם אלה שמפרסמים את ההודעות לתקשורת. ותאמינו לי, הם לא עושים זאת בהודעות שרשרת!


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה