בעיטת קרן – עמדה אישית של קרן קדוש



מה מקורו של ה"ישראלי המכוער"? מה הסיבות להתנהגותו?
יש הרבה הסברים ופרשניות אבל האם הסיבה העיקרית היא שאף ישראלי לא רוצה "לצאת פראייר"? את קרן קדוש זה מטריד

מאז שהופץ סרטון השוקולד, אנו עסוקים בישראלי המכוער.מנסים לצוד אותו בכל מקום אפשרי. לאחרונה אפילו נפתחו דפי פיסבוק שונים בשמות: ״הישראלי המכוער״, ו ״נלחמים בישראלי המכוער״. כמעט מיותר לציין שהעמודים הפכו מיד ללהיטים.

חלקנו מסבירים שזו הדרך למגר את התופעה הבזויה, שזו הדרך לטפל בהתנהגות הגסה של הישראלי המכוער. האומנם?

האם הפוסטים בפייסבוק, או ההפצה של הסרטונים ברשת,יגרמו לאנשים להתנהג בצורה מכבדת? האם הסרטונים שמופצים לאחר עריכה מראים את התמונה כולה ולא עושים עוול למי מהצדדים? האם אנשים חפים מפשע לא נפגעים? והאם הנזק התדמיתי שנגרם לנו כחברה אינו גדול מדי. אחרי הכל, הפייסבוק פתוח גם לעולם הגדול...

 

אז מה רואים בדפי הפיסבוק ובאתרים השונים? רץ במרתון ת"א שהטיל את מימיו בפתח בית. ישראלי שגנב עגלה מהדיוטי פרי בקפריסין.  קבוצת אנשים רבים בגן שעשועים על נדנדה. זוג חיילים מניח רגלים על מושב ריק באוטובוס. הרבה מאוד זבל בפארקים ובחופים בארץ ובחול, שהושארו למזכרת על ידי אותו ישראלי מכוער. ולכבוד פורים: ישראלים מחופשים לישראלי המכוער.

ואני שואלת: במקום לנסות להפיץ את התופעה ולהפוך אותה לבדיחה, לא כדאי קודם כל להבין מה גורם לנו להפוך לחברה אלימה? מה מעודד את התופעה הבזויה? הרי אם באמת איכפת לנו, יש דרכים טובות יותר לטפל בנושא מאשר להלקות את עצמנו וללגלג על אנשים אחרים. ושלא לדבר על התגובות שהסרטונים האלה מביאים – הן לא פחות גסות מההתנהגות של המצולמים!

במשך שנים לימדו אותנו שהלקוח תמיד צודק. וככה אנחנו מתנהגים - הכל מותר, הכל מגיע לנו. כל עוד הוצאנו כסף מהכיס, אנחנו שליטי העולם. אנו מרגישים שקנינו את המטוס, את המלצר, את המסעדה, או את החלקה עליה אנו ממנגלים.

אנחנו נחליף את המנה שלנו, רק כי זו של השכן נראית פתאום מגרה יותר, ונטען ששלנו פשוט לא הייתה טעימה. אנחנו נלכלך את הפארק רק כי יש פועל ניקיון שעובד באזור, ונסביר שאנחנו משלמים ארנונה בדיוק בשביל זה.

קחו למשל את פרסומת הלוטו. זו שמנסה לעודד אותנו לקנות כרטיס הגרלה ולהפוך למיליונרים. כבר תקופה ארוכה הקמפיין שלהם עוסק בנקמנות, באלימות ובגסות. בעזרת יצורי לוטומניה קטנטנים וצבעוניים, הם מכסים על המסר: תזכה, תתעשר, ותהיה לך האופציה לנקום בבעלי בית מעצבנים. איך? כמובן שבאלימות. נכון, הסרטונים האלה חביבים ויש בהם הומור, אבל הם מספרים הכל: כוח הכסף.הוא יקנה לנו דוגמנית יפה, רכב חדיש ובעיקר אנשים. כסף יהפוך אותנו לכל יכולים!

אז מה הפלא שבמסעדה הבאה נדבר למלצר באלימות, מה הפלא שנחזור מהחופשה במלון עם מזכרת יקרת ערך, מה הפלא שבטיסה נתקוף בצורה ברברית את הדייל? אין פלא! הרי שילמנו על כל זה.

מניסיון, ככל שיהיו יותר סרטונים מזעזעים, כך ערכם יקטן. עד כדי כך שבקרוב מאוד אנשים יאבדו גם את הבושה להיתפס בעיני המצלמה! לכן הגיע הזמן לטפל בבעיה מהשורש. לדאוג לחינוך. חינוך טוב יותר. חינוך לערכים ולא לכוחניות וחומריות! חינוך מגיל צעיר של כיבוד האחר. חינוך שאומר, שלא הכל שלי והכל מגיע לי! רק אז אולי יעלם המונח הישראלי המכוער

* הפינה משודרת בכל יום ראשון ברדיו ירושלים בתוכנית " בדרך הביתה" לפני חדשותך חמש

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה