מילה אחת בשבוע - חודש כסלו



250 מילים על נרות החנוכה , על שמונה ימים ,על מעטים מול רבים על הגשם ואף לא מילה אחת על סופגניות - חודש כסלו

השבוע החל חודש כסלו שהוא החודש השלישי בלוח השנה העברי המתחיל בתשרי והתשיעי במניין החודשים המתחיל בניסן.

אורכו של החודש משתנה, בשנה חסרה הוא בן 29 ימים ובשנה שלמה הוא בן  30 ימים . מזל חודש כסלו הוא קשת.

הסברה היא שמקור שמו הוא בבבל  מהמילה הבבלית  " כיסלימו " שפירושה עבה כי החודש מעובה בגשמים . יש הסוברים כי מקור השם הוא מלשון " כסל  או כיסלה במשמעות תקווה , תקווה לגשמי חורף. כסיל הוא גם השם העברי של קבוצת הכוכבים אוריון הזורחת בשמיים בעונה זו.

חודש כסלו מופיע בתנ"ך רק פעמיים . בספר נחמיה: " דִּבְרֵי נְחֶמְיָה, בֶּן-חֲכַלְיָה:  וַיְהִי בְחֹדֶשׁ-כִּסְלֵו שְׁנַת עֶשְׂרִים, וַאֲנִי הָיִיתִי בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה" . וגם בספר זכריה: " וַיְהִי בִּשְׁנַת אַרְבַּע, לְדָרְיָוֶשׁ הַמֶּלֶךְ; הָיָה דְבַר-יְהוָה אֶל-זְכַרְיָה, בְּאַרְבָּעָה לַחֹדֶשׁ הַתְּשִׁעִי--בְּכִסְלֵו.

על פי הלוח העברי א'  בכסלו  לעולם לא יחול בשבת

בחודש כסלו גזרו היוונים את גזירות אנטיוכוס ואחרי שניצחו החשמונאים את היוונים קבעו את יום ג' בכסלו יום טוב.

בליל י"ז בכסלו תש"ז ( 29 בנובמבר 1947) אישר האו"ם את תוכנית החלוקה והקמת מדינת ישראל  בכ"ד בכסלו נוסד גם בית המקדש השני . חודש כסלו הוא גם יום פטירתם של : דוד בן גוריון , גולדה מאיר ואליעזר בן יהודה.

ובחודש כסלו מתחילה השלכת  ובכסלו נרקיס הופיע כפי ששרה נעמי שמר וגם פורחים הכרכומים והסתווניות ורק בסוף חודש  דצמבר במהלך חודש כסלו מתחיל החורף האמיתי באופן רשמי.

חנוכה נמשך שמונה ימים המתחילים בכ"ה בכסלו , לציון ולזכר ניצחון המכבים  - מעטים מול רבים. מצוות החג הן הדלקת נרות ואמירת הלל במשל כל ימי החג.

 

תמונה: flash 90


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה