198 מילים על חודש אלול



בראש חודש אלול מתחילים באמירת סליחות והוא מכונה גם חודש הרחמים והסליחות

יום רביעי השבוע הוא ראש חודש אלול .

אלול הוא החודש השנים עשר בלוח השנה העברי המתחיל בתשרי והשישי במניין החודשים המתחיל בחודש ניסן. אלול הוא חודש בן 29 ימים ומזלו – בתולה.

מקור השם כמו חודשים אחרים בלוח העברי הוא בבבל מהשפה האכדית. יש כמה פרושים לשם אחד מהם הוא "אולולו" שפירושו קציר, על פי פירוש אחר משמעות המילה היא טיהור וכפרה.

בלוח גזר מכונה החודש " ירח קיץ" על שם איסוף הפירות בתקופה זו.

חודש אלול מופיע לראשונה בתנ"ך בספר נחמיה. וַתִּשְׁלַם, הַחוֹמָה, בְּעֶשְׂרִים וַחֲמִשָּׁה, לֶאֱלוּל--לַחֲמִשִּׁים וּשְׁנַיִם, יוֹם. מדובר על תחילת ימי בית שני בסביבות המאה הרביעית לפני הספירה.

קדמוננו נתנו פירוש לראשי התבות של אלול "אני לדודי ודודי לי" לרמוז אולי שבחודש הזה אלוהים קרוב לישראל ואלוהים מכונה בפסוק דוד לישראל.

חודש אלול גם מכונה "חודש הרחמים והסליחה" כי הוא קודם לחודש תשרי לראש השנה וליום כיפור. בחודש אלול נוהגים בני עדות המזרח להשכים לסליחות לעומתם האשכנזים אומרים סליחות רק בשבוע האחרון לפני ראש השנה.

על פי חז"ל בראש חודש אלול על משה להר סיני לקבל את לוחות הברית וירד ביום הכיפורים לפיכך קבעו חז"ל את ראש חודש אלול לתחילת זמן התשובה. "אדון הסליחות" הוא אחד הפיוטים הידועים ביותר שגם חוברה לו מנגינה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה