התאמת מערכת החינוך למאה ה-21:



דליק ווליניץ הוא אורח התוכנית "תמונה משפחתית" הערב (יום ג) ברדיו ירושלים על הצגה חדשה שעוסקת בקשב וריכוז. עוד בתוכנית על האגדה הרווחת שהטכנולוגיה והמיחשוב יפתרו את כל בעיות החינוך

בשנים האחרונות, משרד החינוך מוביל תכנית בשם "התאמת מערכת החינוך למאה ה-21", שבמרכזה הטמעת טכנולוגיות בבתי הספר.

מספר פרופ' יורם עשת, מחוקרי תכניות אלו באונ' הפתוחה: בילדותי, היינו נוהגים להצטופף סביב מקלט הרדיו ולהאזין לשיעור באנגלית או בהיסטוריה. "הרדיו הוא העתיד", אמרה המורה, "הוא ישנה את פני החינוך". אח"כ הופיעה הטלוויזיה החינוכית ואמרו שהיא זו שתשנה את פני החינוך, וכאשר הגיע האינטרנט - התבשרנו על המהפך הגדול בחינוך: לא עוד תלמידים השותים ידע, אלא מורה המשמש כחונך ותלמידים הבונים ידע ממקורות שמצאו ברשת – ממש כמו חוקרים.

מחקרים עדכניים מצביעים כי למרות המאמצים וההשקעה הכספית הגבוהה, תרבות ההוראה והלמידה כמעט לא נשתנה. אין הדבר אומר שאין לשלב טכנולוגיות בלמידה ובהוראה, נהפוך הוא. שילוב זה מחייב את מקבלי ההחלטות בהפעלת מערכת נרחבת של שיקולי דעת מעמיקים, שבלעדיהם המערכת עשויה להיכשל.

חשוב להבין כי רוב רובן של הטכנולוגיות בהן נעשה השימוש בביה"ס לא פותחו למטרות חינוכיות – מה שמחייב את אנשי החינוך להתאימן ללמידה ולהוראה. שנית יש להבין את השינויים המהירים החלים בטכנולוגיות אלו, מה שמחייב מרוץ אחר הקדמה. כתוצאה מכך, המערכת צריכה להשתנות כל הזמן מבלי לדעת עם השינוי הוא הכרחי ונכון. למשל: מסתבר כי הקריאה מלוחות דיגיטליים אינה מתאימה לכל תלמיד וכרוכה בקשיים קוגניטיביים רבים המשפיעים על עומק הלימוד וברמת ההבנה.

בתכניתנו "תמונה משפחתית" נשוחח עם פרופ' יורם עשת, ראש המרכז לחקר החדשנות בטכנולוגיות למידה באונ' הפתוחה ללמוד את האתגרים העומדים בפני המערכת, ועל הפערים בין מטרות העל של התכנית לבין ה"ביצוע בשטח".

קשב וריכוז: כיצד מעבירים להורה את התחושה הזו העוברת בראש הילד?
רבות נאמר על קשב וריכוז, אך מי מאתנו באמת יודע איך זה מרגיש? יתכן וגם אנו היינו ילדים עם לקויות כאלו ולא ידענו כי ככה זה מרגיש, מה עוד שבתקופתנו קראו לזה בשם אחר: עצלות.

קונצרטה לשמונה, הצגה המתבוננת בנושא הפרעות הקשב ולקויות הלמידה.

סיפורה של כיתה בה שומעים את כל הצלילים - את המזגן המתייפח, את הלשון המצקצקת, את הזבוב המזמזם על הקיר.

המורה המחליף, הפסיכולוגית, התלמידים והקהל נבחנים - האם אפשר לחיות בהרמוניה עם הבעיה?

ההצגה מדלגת בין סיפורי התלמידים מהעבר, ההווה והעתיד ומחפשת תשובות דרך שירים, אהבות ואמת כואבת.

כיתה אחת, שמונה שחקנים לקויים ומקסימים, שרוקדים לצלילי המוסיקה שרק הם שומעים בהצגה אותנטית, העשויה היטב נפתח חלון לעולמם הכאוטי של של צעירים הסובלים מהפרעות קשב ומלקויות למידה.

הצגה זו היא הזדמנות לנו ההורים ללמוד את עולמם של ילדינו עם תסמונת הקשב והריכוז, כמו כן היא מאפשרת למורים להתבונן דרך העיניים של התלמידים שלהם. זוהי דרך נפלאה ללמוד ולהכיר את השונה ואת הכלים השונים העוזרים לילד עם לקות להתמודד עם הרעשים השונים של חייו.

בתכניתנו "תמונה משפחתית נשוחח עם דליק וולינץ' במאי ההצגה.

 

הכותבת: אורית יוסף, מנחת הורים ונוער לתקשורת אמפתית

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה