בכל שנה נפגעים אלפי ישראלים מהכשות נחשים. בקיץ הזה נראה שמספר מקרי ההכשה גדול במיוחד

הכשה של נחש ארסי יכולה להיות קטלנית והיא מחייבת פינוי מידי לבית החולים.

ככלל, במקרים של הכשת נחשים ארסיים, אין אפשרות לטפל בפגיעה עצמה אך ניתן לעכב את התפשטות הארס ובכך להרוויח זמן עד להגעת הפצוע לבית החולים.

נחשים ארסיים משתמשים במנגנון ההכשה שלהם כשהם מרגישים איום ורוב הנחשים תוקפים בני אדם רק אם מפריעים למנוחתם. גם הם כמו מינים רבים שאינם ארסיים, מעדיפים להתרחק או לנסות ולהבריח את ה- "אויב". מרבית מקרי ההכשה נגרמים מאי שמירה על כללי הזהירות.

נחשים הם "בעלי דם קר" ולכן רמת הפעילות שלהם עולה לקראת האביב ועוד יותר בקיץ. גם ההתרבות שלהם מתרחשת  בדרך כלל בעונות אלו. הנקבה מטילה  בין 2 ל- 100 ביצים, תלוי בסוג הנחש. בעולם קיימים 2800 מינים של נחשים, רק 400 מהם ארסיים ומותכם 9 סוגים חיים בישראל.

הארס מיוצר בבלוטת הארס שנמצאת בראש והוא מוזרם לשיני הארס של הנחש, כאשר מופעל עליהן לחץ. ארס הנחש מורכב בעיקר מחלבונים וממינראליים. לאחר הכשה בגוף האדם, ברקמה או בשריר, הארס מתפשט באמצעות מערכת הנימים בגוף שלנו. ודבר זה גורם למספר תוצאות קשות בגוף הקורבן. נחשים ארסיים מסוגלים להמית אדם בתוך שעות ספורות ולכן יש להימנע מ- "עשה זאת בעצמך", ולקרוא ללוכד נחשים מיומן ומקצועי.

שני האויבים הגדולים של הנחשים באזורי המחיה של האדם שיכולים להתעמת איתם הם קיפודים וחתולים.

כיצד להימנע מהכשת נחש בשטח: נעליים גבוהות, מכנסיים ארוכים, לא להכניס את הידיים למקומות שלא ניתן לראותם, לפני השינה לבדוק את השטח ולסגור תיקים, בבוקר לבדוק את הנעליים, וכמובן לא משחקים ולא מאיימים על הנחש.

כיצד להימנע מהכשת נחש באזורי מגורים: נחש הוא בעל חיים הנוטה להסתתר ולהתחבא מתחת לאבנים או מתחת לערמות של גזם ובתוך חורים של קירות או חומות. הנחשים נמשכים לסביבת האדם בגלל חיפוש הטרף שלהם כמו חולדות, עכברים ציפורים ועוד. כדי למנוע ולהרחיק את הנחש מביתכם או חצרכם, יש להקפיד בסילוק גרוטאות שלא בשימוש, סילוק ערימות גזם ועצים, או כל דבר אחר שיכול לשמש בית פוטנציאלי למכרסמים או נחשים.

יש להתייחס לכל הכשת נחש כאל נחש ארסי.

תסמינים אשר עלולים להופיע אצל אדם שהוכש: חום, נפיחות (בצקת), סחרחורת, עילפון, פרכוסים, הזעה, בחילה והקאה, חולשה, שלשול, נשימה ודופק מואצים וכאבי בטן.

מה עושים כשנחש הצליח בכל זאת להכיש ?

  1. להעביר את הנפגע למקום בטוח ורחוק מהנחש.
  2. האלמנטים שנמצאו קשורים להאצת ההתפשטות ארס הם התרגשות או פעילות גופנית. לכן יש לדאוג למנוחה מוחלטת של הנפגע ולהרגיע אותו.
  3. יש לקבע את אזור הנשיכה.
  4. לנסות ולזכור את צבע וסוג של הנחש כדי שבבית חולים יוכלו לטפל בבעיה בצורה ממוקדת. במידה והנחש מת אפשר להביא אותו.
  5. אין לנסות ולתפוס את הנחש או לאיים עליו בחזרה.

מה לא עושים:

  1. לא למצוץ את אזור הנשיכה.
  2. לא לחתוך את האזור הנשיכה.
  3. לא מחממים ולא מקררים את האזור.
  4. לא לחסום עם חוסם עורקים או עם כל דבר אחר.

ולסיכום: נחשים ארסיים פעילים גם בסביבת המגורים בקרובה לבני אדם ורבים נוהגים בשאננות הנובעת מחוסר מודעות לקיומם של הנחשים. ללוכדי הנחשים יש תשובה ברורה וחד משמעית: "לגדל חתול".

חתול היא חיה טריטוריאלית בעלת חושים מפותחים שעוזרים לה לקלוט את הנחש או המכרסם לפנינו. הסיבה לכך היא שהם מרגישים כל סכנה על הטריטוריה שלהם או שהם פשוט רואים בנחש כמשחק ומשחקים איתו. הם לא מפחדים ממנו.

תשמרו על עצמכם  והתנהגו לפי כללי הזהירות... תגדלו חתול או שניים... ושיהיה לנו המשך קיץ חמים ונעים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה