הבלוג של אורית – "ירושלים של לילה – מפגש עם תרבות הבילוי של הנוער"



הורים רבים יודעים שילדיהם "יורדים העירה" כפי שנהגנו לכנות את היציאה לבילוי במרכז העיר ירושלים בצעירותנו. בעבר בילוי זה כלל משולש פיצה בקינג ג'ורג', פחית של קולה, סיבוב מעגלי מרחבת המשביר דרך המדרחוב ברח' בן הלל, עד כיכר ציון וחזרה. היינו עושים סיבוב באורך של כשעה וחצי - שעתיים, עולים על האוטובוס האחרון לקראת חצות , ומתייצבים כסינדרלה שיודעת מה יהיה הסוף...

"אני המומה מכמות בני הנוער ברחוב" שיתפה אחת המשתתפות בסיור. "זה כל כך שונה ממה שהכרנו כשהיינו צעירים", אמר האחר. "אני מציעה שתתבוננו ללא שיפוטיות ותנסו לחוות את הלילה דרך עיניים של נער סקרן" הציעה רכזת הנוער שארגנה את הסיור עבור הורי הישוב בו היא עובדת. "זהו המקום להכיר את המציאות של דור הילדים שלכם, בין אם הם מגיעים לכאן או שלא. זוהי המציאות בה הם חיים, ובנוסף, בישובים קהילתיים יש לקחת בחשבון את נושא הטרמפים שמביאים אותם לירושלים"

קבענו להיפגש בשעה 23:00 ביום חמישי האחרון לסיור בירושלים החרוטה בזיכרוננו אחרת.  
הפעם הגענו כהורים לנערים בשנות העשרה לחייהם, חבורה סקרנית של כעשרים וחמישה הורים, ביחד עם יניב בן זקן – הבלוגר "מדברים מהשטח", חוקר נוער לשעבר, ואנוכי – כמי שמלווה הורים ונוער ויכולה לשתף בניסיוני ולהשמיע את קולו של הנוער, שמעלה צרכים רבים בתקשורת עם המבוגרים. ערב זה  מאפשר שיח הורים, וחשיבה משותפת להתמודדות בבית לפני היציאה לבילוי, אחרי היציאה לבילוי, ולעיתים כשרוצים למנוע את הבילוי (ולפעמים אנו רוצים למנוע יציאה), ומקומה של הקהילה בתהליך.

הערב שנמשך כשלוש שעות החל בשתי מסיבות רחוב המוניות שהתרחשו בסמוך אחת לשנייה באזור מגרש הרוסים ומשכו אליהן אלפי בני נוער וצעירים ועליזים שרובם כבר אוחזים בבקבוקי הבירה ביד. המסיבות יצרו ערבוב של החבורות השונות, שבימים "רגילים" אינם מבלים ביחד, נהפוך הוא: הם מתקיימים זו לצד זו ביריבות מתמדת: המרכז של ה"פריקים", המרכז של ה"אמריקאים", המרכז של ה"צעירים מאוד (גילאי 11 ואף מטה מזה), האזור של ה"שבבניקים". חבורות אלו יודעות את הגבולות, וחצייתם יכול לגרור לתגרות.

עברנו את העיר, חוצים ריכוזים עצומים של בני נוער, משתכרים מאדי האלכוהול בשטח. נפגשים עם מתנדבים מ"קידום נוער" המספרים לנו על האוהל שלהם, המושך אליו את הצעירים בחבורה. עבודת קודש עושים מתנדבים אלו.

הסיור הסתיים בישיבה על כוס קפה (כשאנו כבר שיכורים מריח האלכוהול), פותרים חידון להכרת ה"סלנג" של בני הנוער שרבות מסתיר מידע לא מוכר לנו.  התובנה החשובה שיצאנו כולנו: כמה חשובה התקשורת בבית ביננו לבין מתבגרנו, וכמה נכון שהשיח יתקיים בבית.

למיטה נכנסנו בשעה 03:00 לאחר שבדקנו שכל ילדינו שבו בשלום.

שלכם, אורית יוסף.

לתגובות במייל [email protected]  , בדף הפייסבוק של התכנית "מי הבוס" ובכל יום שלישי בין 17:00-18:00 בשידור.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה