הפסיכולוגית של הכלבים



אומרים שכלב נובח אינו נושך... מה דעתכם ? מדוע שומעים רק על "פיטבול" או "אמסטף" שתקף עובר אורח ולא על פינצ'ר או פודל ?

ישנם מספר גזעים של כלבים שבמדינת ישראל נחשבים למסוכנים לציבור ואף לבעליהם. גזעים כגון אמריקן סטאפורדשייר טרייר (אמסטאף), בול טרייר, דוגו ארגנטינו, טוסה אינו יפני, סטאפורדשייר בול טרייר (סטאף אנגלי), פיט בול טרייר, פילה ברזילאי ורוטווילר. 

חנה רגב, מתנדבת בעמותת ''ירושלים אוהבת חיות'', עוסקת באילוף כלבים, בעיקר עבור אנשים פרטיים בבתיהם באזור ירושלים ומודיעין. 

חנה מטפלת בבעיות שונות אצל כלבים ובעיקר בבעיות התנהגות קשות כגון חרדות נטישה, אגרסיביות, הרס, אפשר לאמר שחנה מטפלת בכל מה שנחשב להתנהגות מקובלת או לא מקובלת אצל כלבים שמפריעה לבעליהם.

"האם הטיפול בפינצ'ר והטיפול ברוטווילר מבוצע באותה שיטה" ?

"בחרת דווקא את הכלב שהכי פחות מתאים לרשימה הזאת", אומרת חנה. "רוטוויילר הוא בסך הכל כלב מאוזן יותר משאר החבר'ה שברשימה בזאת. האילוף והטיפול בכלב הוא נורא תלוי באופי הכלב וביכולות בעליו. היו מקרים בהם העדפתי להפנות כלבים מגזע מסוכן לאילוף פנסיון (אילוף בתנאי כלביה) כיוון שבעלי הכלב לא התאים לעבודה עם הכלב או להסביר לבעלי הכלב שהכלב אינו מתאים להם ושכדאי למצוא לו משפחה מתאימה. לכלבים מגזע מסוכן יש יכולות שעלולות להיות מסוכנות לאדם או לכל בעל חיים אחר עד כדי מוות. חשוב להבין שההתנהגות המסוכנת של הכלבים המוגדרים כגזע מסוכן אינה תמיד תלויה באדם שמגדל ומחנך אותם".

''אחוז הנשיכות של הכלבים המוגדרים כמסוכנים אינו גבוה יותר מאחוז הנשיכות של כלבים קטנים כמו פינצ'רים. למעשה, אני בטוחה שהפינצ'רים נושכים יותר מאשר הכלבים מהגזעים המסוכנים. אבל היכולות של קבוצת כלבים הללו גבוהות יותר ומסוכנות הרבה יותר משל הפינצ'רים, ולכן שומעים יותר בחדשות את הנשיכות של הכלבים המסוכנים מאשר "פודל נשך ילדה".

רוב הכלבים שמגיעים לחנה בעמותת "ירושלים אוהבת חיות", מגיעים מהשירות הווטרינרי, לפני המתה. התפקיד והרצון הטוב של השירות הווטרינרי הוא לשחרר כמה שיותר כלבים ולא להמית אותם. חלק מהכלבים ננטש ונמצא ברחובות וחלקם מובאים לעמותה על-ידי בעליהם שאין להם יכולת נפשית או כלכלית להמשיך להחזיק בכלב. רוב הכלבים מרשימת הגזעים המסוכנים גם הם מובאים לעמותה על-ידי השירות הווטרינרי לאחר שזה החרים אותם מבעליהם כיוון שעברו על החוק (חוק ה"גזעים המסוכנים") בדרך כזו או אחרת או שעברו התעללות קשה כגון קרבות כלבים או הזנחה מחרידה.

"בסך הכל הכלבים המוגדרים כגזע מסוכן נמצאים במצב מאוד קשה בארץ. לצערי בגלל חוק ''הכלבים המסוכנים", הם הפכו להיות פופולריים בקרב אוכלוסייה שנחשבת ל- "נמוכה" יותר. כל מי שמעוניין לאמץ כלב מקבוצה זו עובר אצלנו תחקיר מאוד ארוך ומייגע", אומרת חנה בנימה חצי צינית בעלת משמעות ואחריות רבה. "לא כל כלב מתאים לכל אדם וכמובן ''כלב מגזע מסוכן'' אינו מתאים לכל בעלים".

"צריך לדעת מה אתה מגדל ולהבין שלכלבים אלו יש יצרים מפותחים מאוד כגון צייד וקרב. חלק מקבוצת ה"כלבים המסוכנים" הונדסו גנטית ע"י האדם, ע"י ידנו ונוצרו למטרות הרג, הכלבים האלו לא ינוחו עד שיבצעו משימתם. אני לא מסכימה עם הטענה שכלבים אלו הם בלתי צפויים, נכון שאיתותי האזהרה שלהם חלשים יותר מכלבים אחרים אך הם עדיין מודיעים. זה מחזק את הטענה שמי שבוחר לגדל כלב מגזע מסוכן חייב להבין את גודל המשמעות והאחריות שהוא נושא על כתפו. אופי של כלב, כל כלב, אינו תלוי רק בדרך שמגדלים ומחנכים אותו. לכלבים אלו יש גם תכונות טובות ומופלאות, לכן אני ממליצה בחום להתייעץ עם איש מקצוע לפני שבוחרים כלב כדי לעשות התאמה בין הכלב ליכולות הבעלים ובכדי לדעת מהם הקשיים שעלולים להיות ולקבל ליווי בתהליך הקליטה של הכלב בבית. מי שאינו יודע כיצד להתנהל עם  כלב ובוחר דווקא חינוך נוקשה יכול לעיתים לעורר אצל הכלב התנהגות אגרסיבית".

"בסך הכל כלבים מקבוצת ה"גזעים המסוכנים" הם לא רק חיות הרג, הם גם אוהבים ונאמנים ובדך כלל מי שמגדל פיט בול או אמסטף ימשיך לגדל גזע זה שנים על גבי שנים אך עם כל הדברים הטובים ישנו  חיסרון שזה היכולות המסוכנות שלהם שאנחנו, בני האדם יצרנו.

אצלנו, בעמותת ירושלים אוהבת חיות מאמינים שגם להם מגיע בית טוב אך רק מי שבאמת מבין את גודל האחריות יוכל לאמץ. "

טיפ חברותי: כלבים עם מחסום מטיילים עם מחסום בגלל החוק ולאוו דווקא בגלל שהם אגרסיביים. לכן אל תחששו לגשת אל הכלב וללטף אותו, באישור הבעלים כמובן, במיוחד אם הכלב מקשקש בזנב.

 

כי בעצם לא מסתכלים בקנקן........

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה