תתארו לכם את במבי האהוב על כולנו מסרטי וולט דיסני, עם נקודות לבנות על גבו הפרוותי ופס לבן מושלג לאורך גופו הרך והנעים, מקפץ לו משיח לשיח, מרחרח עם האף הספוגי שלו ואוכל לו עלים ירוקים

גם לישראל יש את הבמבי שלה. אצלנו קוראים לו היחמור פרסי, הוא ממשפחת האיילים, הוא נולד אצלנו בגן התנ"כי,  גן החיות הלאומי  שלנו.

נתחיל קצת בהיסטוריה... בעבר היחמורים שרתו את האדם למסעות ציד בגנים מלכותיים גם למטרות תחביב ושעשוע של האצולה וגם למטרות מסחר בבשר ופרווה.

אפילו בתנך היחמור מוזכר. בשר יחמור עלה על שולחנו של שלמה המלך והוא מוזכר כאחת החיות הטהורות.

עֲשָׂרָה בָקָר בְּרִאִים וְעֶשְׂרִים בָּקָר רְעִי וּמֵאָה צֹאן לְבַד מֵאַיָּל וּצְבִי וְיַחְמוּר וּבַרְבֻּרִים אֲבוּסִים:

– מלכים א', פרק ה', פסוק ג'

חוקרי הטבע האמינו כי היחמור הפרסי נכחד מהעולם אך ב- 1956 התגלו כמה איילים בדרום-מערב איראן, ומאז החלו הזואולוגים ומיטב החוקרים להתערב ולהשיב אותם לשמורות טבע כדי לשמור על הזן שנמצא בסכנת הכחדה.

בתחילה, התגייסה רשות הטבע והגנים למאמץ בין לאומי (יש כאלה שיגידו שהתכנון היה יחד עם המוסד) להשיב את האיילים לשמורת הטבע שבכרמל. זה החל עם 2 זכרים מגרמניה ו- 4 נקבות מאיראן. אט אט גדל לו העדר והוחלט להתחיל בהשבת היחמורים לטבע. המקום הראשון שנבחר הוא נחל כזיב שבגליל המערבי, אזור עם צמחיה רבה ומים זורמים. כיום זוהי אוכלוסיית היחמורים הגדולה ביותר בטבע.

אבל אי אפשר לשים את כל הדברים הטובים במקום אחד. לכן בשנת 1997 הוחלט כי הגן התנ"כי שנמצא בירושלים ייקח על עצמו את הפרויקט לפיתוח ושימור מוגן של זן היחמורים כדי למנוע את הכחדתו.

בשנים האחרונות, בשיתוף עם רשות הטבע והגנים הוקם מיזם של השבה אל הטבע באזור הרי יהודה. בתחילה נלקחו יחמורים לאזור ממוגן ומוקף גדר ולאחר שנראה כי הם מתחילים להסתגל לטבע ולתנאי המחיה האזוריים שיחררו אותם לחופשי. כאן נוצר קונפליקט פנימי בין משמעות החופש לבין הקרבת הביטחון הקיומי של היחמורים. כיצד בעצם ניתן לשחרר את היחמורים מתוך דאגה להווי הטבעי של בעל החיים לשוטט חופשי בטבע, כאשר אורבות לו סכנות קיום מכל עבר. הוא עלול למצוא עצמו בשר לטרף על-ידי כלבים תועים ומשוטטים שננטשו על-ידי בעליהם ומשחרים לטרף, או להגיח אל אחד הכבישים הסמוכים ולהידרס כאשר אפילו נמצאו יחמורים שנדרסו תחת פסי רכבת בקרבת מקום או כאלו שניצודו על ידי ציידים שעוברים על החוק.

אך נעזוב לרגע את החרדה לקיומם ונתרכז בצד הפסטורלי שבעניין. אין דבר יותר מרגש מלגדל אייל שנמצא בסכנת הכחדה ולשחרר אותו לטבע הירוק בבוא העת. בעיני זה כמו לשחרר ילד ולראות אותו מתרוצץ בגן משחקים. לאחר השחרור שלהם לטבע ולביתם החדש, הליך שנעשה שלב אחרי שלב בקפידה רבה, מבצעים מעקב באמצעות קליטת הנתונים ממשדרי רדיו שהוצמדו לאיילים (סוג של שרשרת על הצוואר). משדרי הרדיו עוזרים לאדם לעקוב אחר פעילות האיילים, לדעת היכן הם נמצאים ולתצפת עליהם.

 

ואיך שלא לסיים את זה בשיר.

מילים :עדי עובדה


כמה אצילי הוא היחמור הנהדר
זה עתה יצא לטבע חופשי ומאושר
מדלג לו באחו קליל כפרפר
בקרניו בוהקת שמש
בעיניו תוגה של טל
אפו רוכן לעבר פרח
קישוט עדין הוא ככפתור
ופרוותו המצויירת
מפזרת אור טהור

אליו ילדה אז מתקרבת
ללטפו ברוך של מלאכים
כשמרחוק הולמים לפתע
קולות שריקה של אקדחים

על גבו מיד זינקה היא
וכיסתה את שתי אזניו
ילדה קטנה על שטיח משי
עטוף בתלתלי זהב

ואם תראו אי פעם במבי
זוהר מתוך החשיכה
פיתחו ליבכם מלאוהו חסד
כי זכיתם לברכה 

 

טיפ: אם נתקלתם ביחמור בטבע, זהו מחזה נדיר... זכיתם ...


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה