"בוקר טוב אדוני המנהל" -הבלוג של אורית:



מי יקבל את התלמידים בשער בית הספר? אולי המורים? אולי המנהל/ת ? להזכירכם בעוד כשבועיים מתחילה שנת הלימודים

לפני שנה בדיוק ניתנה הנחייה למנהלי בתי הספר הממלכתיים-דתיים לקבל את פני התלמידים באופן אישי ובברכת בוקר טוב (כתבה בישראל היום 26.8.11).

לא עקבתי אחר הביצוע, אך בדמיוני הפלגתי עם התוצאות:

"בוקר טוב, יופי לפגוש אתכם הבוקר. חסרת לי אתמול... כמה נפלא לראות אותך... אני רואה שהבוקר התחיל ברגל ימין..., אני מקווה שאמא מרגישה יותר טוב..." אילו יכולים להיות כמה משפטים שמנהל יכול להגיד לתלמיד על הבוקר בכניסה לבית הספר.

בעוד כשבועיים ילדינו חוזרים ללימודים. כמה נפלא יהיה שכלל ילדי ישראל יזכו לראות בשער את מנהל/ת בית הספר שעומד ומברך אותם. כמה יועיל הדבר יותר מאשר אותו מורה תורן הבודק מי הגיע עם תלבושת ומי לא. שהרי, תלמיד היודע שהמנהל מחכה לו בכניסה במאור פנים, לא יחשוב להגיע ללא תלבושת, שמא יאכזב את המנהל.

האם זהו חלום אפשרי, האם דרושים תקציבים ` כדי לקיים אותו? אולי בכלל  מדובר בתפיסה בלבד. כמה יכול להשתנות יחס התלמיד לבית הספר, כאשר מישהו מחכה לו. המנהל צריך להיות דמות חינוכית משמעותית בחיי התלמידים, ולשם כך עליו לגלות כלפיהם  הארה ולא רק לתת הערות. התבוננות של מנהל בפנים של התלמיד, הסתכלות בגובה העיניים יכולה לזהות דברים שקרו כבר על הבוקר, לפני ההגעה לבית הספר ולשנות את פני היום. מטען כבד שאיתו הגיע תלמיד לביה"ס יכול לשבש יום לכיתה שלימה. ביכולתו של מנהל לשנות אווירה בית ספרית, עוד בטרם התחיל השיעור הראשון.

ואם כבר ביחסי מערכת החינוך ותלמיד אפליג במחשבותיי: אולי נחמד היה  אם מורים ומנהלים היו שומרים על קשר במהלך הקיץ עם התלמידים. ושוב, בעידן המודרני הדבר אינו מסובך כל כך. התכתובת במייל שיכולה לספר כיצד ביה"ס נערך לקבלת התלמידים, ניתן לסחוף אדם בהתרגשות העשייה, להזמין אותם כמה ימים לפני תחילת הלימודים כדי לקשט את חדר הכיתה. כל אלו יכולים להגביר את תחושת השייכות של תלמיד לבית ספרו. מורה חדש יכול ליצור קשר עם הורים (אפילו במייל ולספר כמה הוא מתרגש לקראת המפגש עם ילדו ועל הזכות להיות זה שיחנך אותו), לציין שישמח להיות שם בשבילו.

ואולי, אם המנהל ימתין והמורה יהיה נוכח ואולי אם אנחנו ההורים נקבל את פניהם בבית (אפשר דרך הטלפון עם מילה חמה כמו "איזה כיף לשמוע אותך..."), אולי אז הילדים שלנו יתחברו יותר למבוגרים האחראים? ובכלל, כמה נחמד אם היה מי שמקבל אותנו במאור פנים בכל מקום שאנו נמצאים בו...צעירים, ומבוגרים כאחד.

הכותבת: אורית יוסף-הנחיית הורים מורים ובני נוער. לתגובות, הערות והארות [email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה