מפגש עם האפיפיור ה-16



בצעד יוצא דופן שמהווה מחווה היסטורית לעם היהודי ולמדינת ישראל, יקבל האפיפיור בנדיקטוס ה-16 את פניו של האמן הישראלי הבינלאומי - אבנר מוריה שיגיש לו במתנה ספר תורה מאויר בציוריו. למעמד המרגש בוותיקן יצטרף גם שגריר ישראל לוותיקן, מרדכי לוי

ציוריו של מוריה

האמן הרושלמי, אבנר מוריה יטוס ביום שני לוותיקן וברביעי יערך המפגש בינו לבין האפיפיור. מוריה ימסור לאפיפיור בנדיקטוס ה-16 את ספר בראשית המאויר על ידו.  הספר יצורף לאוסף הספרים הייחודי בספרית הוותיקן. איור הספר וכתיבתו נמשכו כשנתיים. הספר הוא חלק מפרויקט, איור חמישה חומשי תורה שמוריה לקח על עצמו. ייחודו של הספר הוא באוסף מרשים של איורים המהווים מדרש תמונה מקורי. כתב ידו המרהיב של הקליגרף איזי פלודווינסקי מהווה אלמנט נוסף בעושר של היצירה.

"כבוד גדול הוא לי להעניק את הספר לאפיפיור ובכך להצטרף לאוסף של אוצרות האמנות בוותיקן לצד גדולי הציירים בכל הזמנים" אומר אבנר מוריה בן 58, יליד ירושלים.

ציורי הנוף ויצירות היודאיקה של אבנר מוריה נמצאים במוזיאונים, ספריות, מוסדות ואוספים פרטיים בעולם בינם ספרית מוזיאון מטרופולין בניו יורק, הספרייה הלאומית האמריקאית והספריות של אוניברסיטאות הרוורד וייל.

"מוריה יצר מדרש תמונה עכשווי ומקורי" אומר פרופסור שלום צבר מהאוניברסיטה העברית בירושלים. "גיבורי העבר וסיפוריהם המרתקים מקבלים משמעות מחודשת ביצירתו של מוריה, אין ספק שהסתכלות זו תביא רבים להתעניין ולמצוא הקשרים רלוונטיים בטקסט העתיק" .

אבנר מוריה בן 58 הוא יליד ירושלים, בוגר המחלקה לאמנות בבצלאל והמחלקה לאמנות באוניברסיטת ייל ארה"ב, חי ועובד כיום בישוב הר אדר. מוריה מוכר בעולם במיוחד בציורי נוף ארץ ישראל המייחדים אותו, אך עסק גם בנושאים היסטוריים כמו מלחמת השחרור, מלחמת לבנון הראשונה ועוד. כמו כן צייר סדרות על גרוש יהודי ספרד והשואה.

בשנים האחרונות החל מוריה לעסוק בנושאים יהודיים בדרכו המקורית. בין הנושאים אותם צייר ניתן למצוא את מעמד הר סיני (ציור קיר ב-JTS בניו יורק), הגדה של פסח, מגילות אסתר וכרגע הוא מצוי בעיצומו של פרויקט איור חמשת חומשי התורה.

איור ספר בראשית הושלם באחרונה וספריות מרכזיות בעולם נמצאות בתהליכי רכישה של העבודה. את הספר המאויר ניתן למצוא כיום בספריות כמו ספרית מוזיאון המטרופוליטן, אוניברסיטת ייל, אוניברסיטת הרוורד, UCLA, הספרייה הציבורית בניו יורק ועוד.

בין עבודותיו המוצגות ציור קיר ענק בגבעת התחמושת ("כנגד כל הסיכויים"), גלגל המזלות ומעמד הר סיני ב-JTS בניו יורק, קיר הכניסה בארגון AIPAC בוושינגטון.  כמו כן, עבודותיו נמצאות במוזיאון המטרופולין, במוזיאון היהודי בניו יורק ובמוזיאון השואה בוושינגטון. מרבית עבודותיו של אבנר מוריה נמצאות באוספים פרטיים ברחבי ארה"ב.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה