הקסטל - גן לאומי - יום העצמאות תשע"ב - אחד האתרים החשובים והמשמעותיים בקרבות על ירושלים

הקסטל, על קצה הר מעוז מעל לכביש תל אביב ירושלים. מקור השם רומי והמשמעות מצודה. מדובר במצודה שבנו הרומאים לשמור על הדרך לירושלים ועליה נבנה מבצר צלבני . במקום שכן הכפר אל-קסטל ועל הגבעה משלט ערבי שחסם את הדרך לירושלים בזמן מלחמת העצמאות.

בשנת 1948 הייתה במקום עמדה ערבית ששלטה על הדרך לירושלים ומנעה תנועה סדירה של כוחות ואספקה לעיר הנצורה. בחודש מרץ 1948 הוחלט לכבוש את הגבעה בכל מחיר. המשלט הערבי גבה מחיר כבד משיירות המשוריינים בדרך לירושלים.


כיבוש ההר היה חיוני להצלחת מבצע "נחשון". חיילי הפלמ"ח יצאו בתחילת אפריל למקום וכבשו את הכפר ללא קרב. כמה ימים אחר כך תקפו אלפי ערבים את הכוח שנשאר לשמור על ההר כדי לכבוש שוב את הכפר. הקרבות הקשים נמשכו חמישה ימים רצופים תוך אבידות כבדות לכוחות הפלמ"ח וההגנה. באחד הקרבות נהרג המפקד האזורי של הכוחות הערבים עבד-אל- קאדר אל - חוסייני. באותו זמן נסוגו כוחות הפלמ"ח מהמקום. כמה ימים לאחר מכן ניסו שוב לכבוש את המצודה אך למרבית ההפתעה מצאו כפר ריק לחלוטין מכיוון שכל הלוחמים הערבים השתתפו בהלוויתו של מנהיגם אל -חוסייני.

חללי קרב הקסטל נקברו נטמנו בקברי אחים בהר הרצל. היום משמש המקום גן לאומי ואתר לשימור.במקום יד זיכרון ואנדרטה. הכפר קסטל נמצא בגובה 750 מטר מעל לפני הים.
לאחר המלחמה הוקם במקום הישוב מעוז ציון א' מעברה לעולים מכורדיסטאן.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה