סיסים מקננים בכותל המערבי



אתמול (ב')התקיים טקס מיוחד ומרגש בכותל המערבי.. לא מדובר בהשבעת חיילים או בר מצווה, מדובר בטקס קבלת פנים לסיסים. לכבוד מחזור החיים החדש של הציפור המופלאה הזו.בטקס שמשתתפים בו עיריית ירושלים, רב הכותל, החברה להגנת הטבע ועמותת ידידי הסיסים

בחריצים שאתם רגילים לטמון בהם  את הפתקים באבני הכותל וגם גבוה יותר מתחילים בימים אלה לקנן הסיסים.מעכשו ועד לחודש יוני עת יפרחו הגוזלים מהקינים תתרגלו לראות את הסיסים האלה בכותל. ולא הם אינם פוחדים מבני אדם.המין המיוחד שאנחנו דנים בו נקרא " סיס החומות" אפרופו הכותל הסיסים נזכרים בספר ירמיהו " ותור וסיס ועגור שמרו את עת בואנה" וגם המשורר עלי מוהר ז"ל כתב עליהן "סנוניות לא מבשרות את בוא האביב,סיס אחד כן"

מדובר בעוף מיוחד במינו. גופו התפתח באופן מושלם לתעופה והוא מבלה את כל חייו באוויר למעט תקופת הקינון. אורך הגוף כמעט 20 ס"מ הגוף צר מאוד והכנף אורכה 45 ס"מ והיא בצורת חרמש. .מדובר בציפור מהמהירות בטבע והיא מסוגלת להגיע למהירות של יותר ממאתיים קמ"ש ( 200 קמ"ש) משקל הגוף   עד 50 גרם וצבען שחור (דומות לסנוניות).

רגליהן כמעט מנוונות. התרגום של השם שלהן מלטינית הוא " חסרי הרגליים"האצבעות שלהן מתאימות לתלייה,טיפוס על קירות וזחילה.הסנוניות אינן עומדות ואינן הולכות.בגלל זה הקינים שלהן גם בכותל הם בגובה של כמה מטרים כך שהן פשוט נופלות מהקן תופסות אוויר ומתחילות לעוף.בגלל המהירות הגבוהה שלהם אין להן כמעט אויבים בטבע ברוב המקרים הם מתים מהתנגשויות באוויר בינם לבין עצמם.תמיד נראה אותם בלהקות ענקיות מתמרנות באוויר.

כל זוג חוזר בדיוק אל אותו קן של השנה שעברה. הפרטים שאינם מקננים מתמרנים באוויר ושומרים על אזורי הקינון.הזוגות הוותיקים יזדווגו רק לאחר שיבדקו את תקינות הקן מהשנה ש

עברה. גם ההזדווגות נעשית באוויר במהירות  גדולה. זמן ההזדווגות  עשירית השניה ואם זה היה על הקרקע הם בטח היו מצולמים במצלמות המהירות.זמן הקינון בערך חודשיים בתקופת גידול הגוזלים  הם צדים באוויר כ 20,000 חרקים קטנים ביום  להאכלתם.הסיס אוסף את החרקים בפה ומדביקים אותם למין גלעין שאותו הוא מחדיר  לגוזלים לפה.עוד תופעה מדהימה היא שהסיסם ישנים באוויר תוך כדי תעופה.

לסיסים כמו להרבה עופות ובעלי חיים נשקפת סכנה קיומית בגלל צמצום מקומות הקינון .היא הפכה לציפור מוגנת ברוב ארצות אירופה וגם בארץ החלו  החברה להגנת הטבע ועמותת ידידי הסיסים בהתקנת תאי קינון במקומות שונים בארץ.
 

הכותל המערבי וחריציו הוא אחד ממושבות הקינון הוותיקות בעולם של הסיסים. ומי יודע אולי אבות אבותיהם של הסיסים שבאו השבוע גם היו עדים למצור על ירושלים ולחורבן הבית.
 
התמונות באדיבות החברה להגנת הטבע.
 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה