טיול אחד בשבוע - נחל קטלב



לגבי השם קטלב יש אגדות רבות אחת מהן מספרת על בן שרב עם אביו והרגו. הענף שאיתו הרג את האב הוכתם בדם והצמיח עץ שצבע גזעו אדום. ( קטל –אב)

צילום: שלום אורן
נחל קטלב אחד הנחלים היפים באזור .המסלול הוא ירידה מפותלת  בינות למצוקים וקניונים קטנים לנחל שורק. בנחל מרוכזים עצי קטלב אדומי גזע ,כמה מעיינות,שרידי מבנים,בורות מים וצמחיה רבה , ופריחה. בעונה הזו נמצא כלניות,רקפות  שקדיות ועיריות.וכמובן גם אלונים,אלות, שיחי פטל, אזוב ועוד.

הגעה:

אפשר להגיע דרך כביש המנהרות או דרך הדסה עין כרם . מחנים את הרכב בחנייה של תחנת המידע של קק"ל ליד נס הרים ( מסעדת  " בר בהר") לפני תחילת המסלול יש להקפיץ מכונית אחת לנקודת הסיום בנחל שורק. נוסעים חזרה לכיוון ירושלים ( כ- 5 ק"מ) עד לפניה לתחנת הרכבת הישנה של בר גיורא ( יש שילוט). פונים שמאלה ונוסעים כשני ק"מ עד למגרש החניה של  תחנת הרכבת הישנה.

המסלול:

ממגרש החניה של " בר בהר" יורדים בשביל ( סימון שחור) שאחרי כמה מאות מטרים פונה ימינה לתוך הסבך ( לא להמשיך למטה בדרך העפר.) השביל תלול  ויורד בינות לעצים,שיחים , פרחים ושרידים ארכיאולוגים.במהלך הירידה תגיעו לסכר  שבנו הבריטים לאגור מים עבור קטרי הקיטור שנסעו פה פעם.הדרך רצופה מפלונים קטנים ובעונה הזו היא חלקלקה מה שמצריך הליכה זהירה.

לאחר הליכה נוספת נגיע לתחנת הרכבת הישנה של בר גיורא( בעבר השם היה "תחנת דיר א-שיח"), שם מילאו מים בקטרי הקיטור. אגב קו הרכבת הזה נבנה בסוף המאה התשע עשרה ע"י התורכים והבריטים החליפו אותו בשנת 1917 לרוחב המסילה הקיים היום. בשנת 1998 נסגר הקו והוא נחנך שוב לפני כמה שנים.המהירות אגב היא כמו בתחילת המאה הקודמת.

בקטע הזה נחל שורק זורם אבל מדובר במי ביוב מטוהרים של ירושלים שמגיעים ממתקן טיהור השפכים. כאן אתם פוגשים את המכונית שהשארתם לפני כמה שעות. "שורק, אגב זה זן משובח של ענבים ולאורך הנחל אפשר למצוא שרידים של גתות עתיקות

לגבי השם קטלב יש אגדות רבות אחת מהן מספרת על בן שרב עם אביו  והרגו. הענף  שאיתו הרג את האב הוכתם בדם והצמיח עץ שצבע גזעו אדום. ( קטל –אב)

חשוב לציין שבתחילת המסלול  אפשר לבחור מסלול מעגלי ( סימון אדום)  שחוזר אל נקודת ההתחלה. יש גם שביל תצפית קצר היוצא ממגרש החניה ומתאים לכסאות גלגלים.

לתשומת ליבכם המסלול בעונה הזו חלקלק ויש לנהוג משנה זהירות. המידע כאן הוא בגדר המלצה והאחריות הבלעדית היא על המטיילים.כדאי להצטייד במפת סימון שבילים מבואות ירושלים מפה מספר 9. זמן ההליכה כשעתיים.מסלול קצר ויפה.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה