טיול אחד בשבוע עם שלום אורן



השבוע שלום אורן, לוקח אותנו לטיול במנזרים באזור בית שמש

שני מנזרים יפים נמצאים באזור בית שמש – דיר ראפאת ובית ג'ימאל.שניהם מנזרים קתולים


בית ג'ימאל
הוא המנזר העתיק יותר והוא נבנה בסוף המאה התשע עשרה (1881) על שרידיה של כנסיה ביזנטית.פירוש השם בערבית הוא " בית היופי" וכשתהיו במקום תבינו למה. המקום מזוהה עם סטפאנוס הקדוש  מראשוני הנוצרים  שמת על קידוש דתו ועל שמו הכנסייה במקום.  כמו כן ע"פ  המסורת קבור במקום רבן גמליאל נכדו של הלל הזקן.רבן גמליאל היה מורו של פאולוס  בתקופה שלפני הנצרות וע"פ אחת המסורות המקום נקרא על שמו . במקום מנזר לגברים ( פתוח כל השבוע למעט ימי ראשון) וגם מנזר  לנזירות  מלאומים שונים. שווה לבקר במנזר הנשים  שבדרך כלל מתבודדות ושותקות ( המנזר פתוח לביקורים רק בשבת). הנזירים  עוסקים בחקלאות ומגדלים גפנים וזיתים בעיקר ואת היין והשמן אפשר לקנות בחנות בפתח המנזר.


בחצר של המנזר גם תוכלו לראות את תחנת המדידה המטאורולוגית  שהוקמה ב-1920 ונחשבת לראשונה בארץ ישראל.כל המתחם יפה ביותר  והנוף לכיוון השפלה  מדהים.


הגעה 
אם אתם מגיעים מאזור בית שמש  אתם ממשיכים על כביש 38 עוברים את העירו ממשיכים כשני ק"מ . הכניסה למנזר בצד שמאל של הכביש  לפי השילוט. כמובן שאפשר להגיע גם מצומת הל"ה.


דיר ראפאת   שנמצא סמוך לקיבוץ צרעה הוקם בשנת 1927 , על אדמות הכפר הערבי ראפאת שננטש במלחמת השחרור. מבני הכפר שייכים לכנסייה הקתולית ובאחד מהם שוכן המוסד הטיפולי רטורנו.


המנזר הקתולי קרוי על שמה של מרים אמו של ישו, ושמו " גבירתנו מלכת פלשתינה"ליד המנזר גם בית יתומים  ובית ספר.על קירות המנזר . בכניסה למתחם לא תוכלו להתעלם מהפסל של של מרים המוצב על גג המנזר שמברכת אתכם לשלום. בתוך המנזר כנסייה קטנה שעל קירותיה  מצויירים קדושים  שמחזיקים סרטים בידהם ועליהם הכיתוב " שלום לך מרים" בכמעט 400 שפות , גם בעברית. במנזר במקום גם בית הארחה לצליינים נוצרים.


מאזור המנזר תצפית אל נחל שורק, מסילת הרכבת לירושלים והעיר בית שמש. בתחום המנזר  שרידים ארכיאולוגים רבים מתקופת השופטים. כמה מעלילותיו של שמשון שנולד בין צרעה לבין אשתאול  התרחשו במקום. בעמק שמתחת למנזר עברה גם העגלה שהובילה את ארון הברית. האזור חשוב לציין היה הגבול שבין  ישראל לפלישתים.


דיר ראפאת טובל  בעצי פיקוס  ואי אפשר שלא להנות משיחי הבוגנוויליה המטפסים על כל קיר. היום מתגוררים במנזר  רק ארבעה נזירים ועובדי המקום. סמוך למנזר נמצא יקב גדול שמהמרפסת שלו תצפית מדהימה. גם שמן זית, יין , גבינות וזיתים תוכלו למצוא שם.


אחרי הקיבוץ ולפני המנזר, ביער צרעה  תוכלו לסייר בגן פסלים בשולי היער.


הגעה
-   מול בית שמש על כביש 38  פונים מערבה לכיוון קיבוץ צרעה, חולפים על פני הקיבוץ ובסופו של הכביש המנזר.

אפשר לשלב ביום אחד את שני המנזרים ולהנות מהנוף והטבע שהם מהיפים בארץ.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה