ביום הרביעי למלחמה אחי נהרג -המח"ט החליט לא לספר לי



אביגדור קהלני ( תא"ל במיל) בעל עיטור הגבורה ובעל עיטור המופת, משתי מלחמות – ששת הימים ומלחמת יום כיפור מספר על הרגעים שנשרף בטנק בששת הימים ועל הרגעים הקריטיים
שבהם חסם ממש בגופו את הטנקים הסורים ברמת הגולן. ראיון מיוחד אחרי 38 שנים

" הגענו לרמת הגולן מסיני שבוע לפני פרוץ המלחמה  אני והגדוד שפיקדתי עליו גדוד 77 של חטיבה שבע. נקראנו לתגבר את רמת הגולן" מפקד החטיבה היה יאנוש בן גל. " ביום שישי עדיין לא ידענו כלום..החיילים הלכו לישון בלי לדעת מה יקרה למוחורת. רק בעשר בבוקר ביום כיפור אמר לי המח"ט שבעוד כמה שעות תפרוץ מלחמה. החיילים היו ליד הטנקים , והוריתי להם לשבור את הצום ולאכול.

בשעה שתיים בצוהוריים  החל התופת. הפצצות מהאוויר, וירי ארטילרי מאסיבי עלינו. עמדו לרשותי כמאה טנקים מול  מאות טנקים סורים. היה שלב ביום הרביעי למלחמה רגע לפני ההסתערות שהחיילים קפאו על מקומם .

מה עשית באותו רגע? " השתמשתי בנשק האחרון שהיה לי ואמרתי ללוחמים שלי ..תסתכלו על הסורים, תראו איזה לוחמים טובים הם..תראו איזו מוטיבציה יש להם..תראו איך הם נלחמים..ואז הרבצתי שאגה..מה קרה לנו....אנחנו ישראלים אנחנו יהודים , אנחנו יותר חזקים מהם.. מה קורה ..יש פחדנים בגדוד שלי? תתחילו לנוע סוף...."ומאותו רגע חל השינוי...

בסופו של דבר היינו לוחמים יותר טובים מהם , למרות שהאמצעים שלהם היו משוכללים יותר..למשל להם היו מכשירים לראיית לילה ולנו לא מה שכמעט שיתק אותנו בלילות..

במהלך המלחמה אחי נהרג הגיס שלי נהרג ואבא שלי היה מגוייס בסיני... היינו עמוק בתוך השטח הסורי..לא הצלחתי לטלפן הבייתה ולכן לא ידעתי דבר. רק ב 22.10 בלילה הגדוד שלי הוצא מהקו..זו הייתה פעם ראשונה מתחילת המלחמה שלא היינו תחת אש... ואז קרא לי המח"ט יאנוש בן גל וסיפר לי שאחי עמנואל נהרג  ממש ביום הרביעי למלחמה. ( אחי עמנואל התחתן רק עשרה ימים לפני  המלחמה..) וגם שגיסי אילן שמעיה נהרג. קח את האוטו וסע הבייתה פקד עליי יאנוש. יש לי עוד אח ארנון שהיה חייל בגדוד שלי ..הצבא הצליח להודיע לו שעמנואל נהרג ושלח אותו הבייתה  ואני בכלל לא ידעתי שהוא נסע הבייתה..מרוב הבלאגאן שהיה.

לימים אמר לי יאנוש בן גל שזו הייתה ההחלטה הכי קשה שקיבל במלחמה...לא להודיע לי שאחי נהרג.. המשמעות היא שאם הייתי עוזב  הקו היה מתמוטט.. בדיעבד אני שמח שלא הודיעו לי..זה היה מפריע לי בתפקודי.

זה היה קרב לחיים ולמוות...ירינו רק על טנקים שבתנועה..השמדנו 350 טנקים סורים...בסוף הקרבות נשארו רק 4 טנקים שלמים שלנו.. בגדוד 77 במהלך המלחמה נהרגו 14 לוחמים ונפצעו יותר משלושים...

"אתם הצלתם את עם ישראל" אמר לנו אחרי המלחמה  מפקד האוגדה רפאל איתן. 

אביגדור  קהלני  היה בפלוגת החוד  במלחמת ששת הימים שפרצה לרפיח שם ספג הטנק שלו פגיעה ישירה וקהלני נשרף.. שנה שלמה היה מאושפז ועבר שישה עשר ניתוחים , מה שלא מנע ממנו לחזור לצבא.

 

בדיעבד מוזר  שקהלני הודח מקורס  קצינים  אחרי חודש אחד בלבד בנימוק של " חוסר מנהיגות"

מה שהיכה בהלם את צמרת השריון  . קהלני סיים את ההשלמה החילית והתמנה לממלא מקום קצין...ורק אחרי תשעה חודשים הבינו בצה"ל שעשו טעות והעניקו  לו את דרגת הקצונה.

 

הראיון המלא עם אבגידור קהלני מחר ( יום שישי) ב 12:00 ברדיו ירושלים.

 

 

 

צילום: פלאש 90

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה