"ויחן ישראל כנגד ההר כאיש אחד בלב אחד"



ברוך ה' עברנו את החג הקדוש, חג שבועות ברוממות הנפש, בקדושה ובטהרה ומרגישים בחוש את דברי חז"ל: "ויחן ישראל כנגד ההר כאיש אחד בלב אחד" בליל שבועות, בלימוד הרגשנו מרוממות ומקווים לראות בשוב ה' את שיבת ציון במהרה.הנה בשעת הלימוד בליל שבועות, עלה בדעתנו:

 ברוך ה' עברנו את החג הקדוש, חג שבועות ברוממות הנפש, בקדושה ובטהרה ומרגישים בחוש את דברי חז"ל: "ויחן ישראל כנגד ההר כאיש אחד בלב אחד" בליל שבועות, בלימוד הרגשנו מרוממות ומקווים לראות בשוב ה' את שיבת ציון במהרה.הנה בשעת הלימוד בליל שבועות, עלה בדעתנו:
ברוך ה' עברנו את החג הקדוש, חג שבועות ברוממות הנפש, בקדושה ובטהרה ומרגישים בחוש את דברי חז"ל: "ויחן ישראל כנגד ההר כאיש אחד בלב אחד" בליל שבועות, בלימוד הרגשנו מרוממות ומקווים לראות בשוב ה' את שיבת ציון במהרה.
הנה בשעת הלימוד בליל שבועות, עלה בדעתנו:
יש שני דרכים איך האדם יודע ומכיר את עצמו, דרך אחת היא, שהוא עובד עבודה חזקה ומתעמק בתוך עצמו ויודע את חולשתו את מידותיו ואת מעשיו, ויש דרך שנייה, שהאדם שומע מה אחרים מספרים ומדברים עליו, ומדיבורם של אחרים ומשבחים אשר שומע על עצמו, כך חושב שמכיר ויודע את עצמו. אבל זה טעות חמורה ביותר, משום שאם אתה עדיין לא מכיר את עצמך, איך אחרים ידעו מי אתה ומה אתה, ואיך אחרים יבנו את אשיותך ואת מה שאתה בזמן, שאתה לא מכיר את עצמך?!
לכן, צריך האדם לדעת מי הוא ומה הוא וידע שהרבה מן הדברים, אשר הוא חושב שהם אשיותו וטבעו, הם דברים נזילים וחולפים ומשתנים.

ישנם טבעים וישנם הרגלים; הרגל אפשר לשנות טבע קשה לשנות, וזה מלחמה גדולה ולכן יעבוד האדם על עצמו לדעת מה הרגל אצלו ומה טבע וישתדל מהר לעבוד על ההרגל לתקן אותו, לפני שיהיה טבע, כי כאשר נהיה ההרגל טבע, קשה מאוד להתנתק ממנו.

וכך אומרים בשם חכמי המוסר, שיותר קל ללמוד את כל הש"ס מאשר לתקן מידה אחת רעה, אשר ניהיית טבע אצל האדם, לכן ישתדל האדם לדעת את עצמו את כוחותיו, את חולשותיו, ועצם הידיעה היא התקדמות גדולה לקראת תיקון הנפש, כי כאשר האדם חי ונבנה על דברים אשר אחרים מספרים ואומרים, מאבד מעצמו וניהיה עבד של העולם הנשלט על ידי דיבורים של אנשים ומחשבות ורצונות של העולם.

ישתדל האדם לדעת מה הוא ומי הוא וידע שאי אפשר לשים משא גדול בתוך תיק קטן וכן, אינך יכול לשאוב מים מבאר עמוק עם חבל קצר. הרבה אנשים מנסים חיים שלמים למלא את התיק הקטן עם משא גדול שמים חלק מן המשא מוציאים אותו ומחזירים שוב את המשא וכך, חיים שלמים עוברים במלחמה למלא, את התיק ולנסות לשאוב מים עם החבל הקצר, אשר לא מגיע לשום מקום.

ולכן, נבין בדעתנו את עומק הדברים האלו וכן, כל מקום יש לו את הכללים שלו, ובכל מקום האדם צריך לנהוג לפי הכללים הנהוגים באותה מדינה, באותה עיר ובאותה משפחה. זה דבר קשה ביותר ולעיתים בלתי אפשרי, לחיות במקום אחד עם כללים של מקום אחר, כפי שיש מדינות שהמכוניות נוסעים עם ההגה בצד אחד ומדינות אחרות נוסעים עם ההגה בצד שני אי אפשר לבוא למדינה השניה ולנהוג בצורה שאתה רגיל לנסוע בה, זה סכנה גדולה ודבר לא אפשרי.

כך החיים, בכל מקום תדע לנהוג על פי הכללים שלו אבל אתה תשתדל ותלחם עם עצמך ושמור על עצמך ועל דרך ה', לא לסור ממנה ולא לשנות את היסודות שלך וכל זה רק אם לא סותר את דרך ה' ואם, חס ושלום, סותר תרחק מכל דבר וכל דרך כזאת.

הימים הבאים הם ימי הקיץ, אשר צריכים זהירות מרובה בכל המעשים ובכל הדרכים ולכן, ישתדל האדם בכל כוח להרבות בלימוד התורה ובקביעת עיתים לתורה ולחזק את נפשו לילך בדרך ה' בדרך טובה
ה' עוז לעמו ייתן!

בע"ה נרבה כבוד שמים ונזכה לגאולה שלמה בקרוב ממש.


הצדיק בנם של קדושים

רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה