תזונה נכונה בתקופת החגים



חגי תשרי כבר כאן ואחד הדברים שרבים חוששים ממנו הוא איך לעבור את החגים מבלי להוסיף קילוגרמים מיותרים. היציאה מהשגרה וארוחות החג העשירות משליכות פעמים רבות על עלייה במשקל, תחושת כבדות וחוסר שליטה. יעל נתן גולדשטיין, דיאטנית קלינית במאוחדת מחוז ירושלים, עם טיפים והמלצות כיצד לצלוח את התקופה המאתגרת באמצעות אכילה נכונה ובריאה

 שולחן ראש השנה, אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

השנה החדשה, המאופיינת באווירה של התחדשות, החלטות חדשות ולעיתים אף רצון לאתגר את עצמנו בקיום אורח חיים בריא יותר, מביאה איתה גם ארוחות חג רבות ועתירות קלוריות. הקשיים העיקריים בארוחות החג הם משך הזמן הארוך של כל ארוחה, המגוון והכמות הגדולה של מזונות עשירים בקלוריות, פחמימות, שתייה ממותקת ואלכוהול. במרבית ארוחות החג קיים קושי לזהות את תחושת השובע ומכאן אכילה מעבר לצרכי הגוף.

להלן מספר המלצות כיצד לעבור את החגים עם תחושת שליטה וכמה שפחות עליה במשקל:

1. ההתמודדות מתחילה בתכנון - תכננו את מועדי הארוחות כך שלא תגיעו רעבים מדי לארוחה הבאה, בעת הצורך בחנו האם נכון להוסיף ארוחת ביניים קלה. אם בכל זאת הגעתם רעבים מאד לסעודה, נסו לאכול לאט ובכמויות קטנות ולא להגיע לשובע כבר מהמנות הראשונות.

2. החליטו איזה מאכלים אתם רוצים בצלחת - בסעודות החג כדאי לעשות סריקה של כל המזונות שמוגשים לשולחן בטרם תחליטו אילו מהם לאכול ועל אילו הפעם תוותרו.
3. הגבילו את כמות הפחמימות - בכדי לשמור על צריכה קלורית נאותה בסעודות מומלץ לשים דגש על הגבלת כמות הפחמימות הנצרכת. למשל, אפשר לבחור במאכלים עתירי פחמימות הייחודיים לחג דוגמת דלעת, תפוח בדבש או עוגת דבש על חשבון פחמימות "רגילות" אותן אנו צורכים בשאר הימים כמו חלה, אורז, או תפוחי אדמה.
4. לא להרגיש כבדים - סיימו את הארוחה כשקיבתכם לא מלאה מדי. גם תרגישו קלים יותר בסוף הסעודה וגם תחושו תחושה נעימה של שליטה עצמית.
5. בדקו, מה עדיף עבורכם? להגיש את האוכל בהגשה מרכזית כך שתוכלו לבחור מאילו מנות לאכול? או אולי הגשה במנות לכל סועד, עם כמויות מוגדרות של אוכל? העיקר שתבחרו בשיטה שתעזור לכם לשלוט בכמות האכילה ותחזק את תחושת המסוגלות האישית.
6. תכננו את הקינוח שאתם בוחרים לטעום - בסוף הסעודה לרוב יוגש קינוח, על כן, כדאי לתכנן בכמה מנות קינוח תסתפקו במהלך החג. אני ממליצה לא לאכול יותר מקינוח קטן לסעודה.

חג שמח, ושנה טובה!

יעל נתן גולדשטיין, דיאטנית קלינית של מאוחדת במחוז ירושלים

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה