שבוע המודעות לסרטן העור: המלצות לעבור את הקיץ בשלום



הקיץ הגיע, ואיתו גם הבילוי האהוב עלינו הישראלים - חופשות בים ובבריכה. כולנו יודעים עד כמה חשוב להימרח בקרם הגנה ולהישמר מפני השמש, אך האם ידעתם שצריך למרוח קרם הגנה גם על השפתיים והאוזניים? או שחשוב להימרח גם ביום יום או בדרך לעבודה? לרגל שבוע המודעות לסרטן העור ולקראת היציאה לחופש הגדול, אילנה רוזנבלום, מקדמת הבריאות של מאוחדת במחוז ירושלים, עם המלצות כיצד לשמור על הבריאות שלנו בקיץ הישראלי

הקיץ בפתח וקרני השמש החזקות מורגשות יותר במהלך רוב שעות היום, לכן חשוב כבר עכשיו להפנים ולהיות מודעים לסכנות ולנזקים הבריאותיים שעלולים להיגרם עקב חשיפה לשמש הקופחת.

בטווח הקצר, חשיפה לשמש יכולה להביא להתייבשות, סחרחורות ולכוויות גוף בדרגות שונות. בטווח הארוך, היא עלולה לגרום לסרטן העור, לפגיעה במרקם העור, לכתמים ולקמטים. מחקרים רבים הראו כי קיים קשר ישיר בין חשיפה מרובה לשמש לבין הגדלת הסיכוי לחלות בסרטן העור.

אילנה רוזנבלום - מקדמת בריאות מאוחדת מחוז ירושלים

לרובינו יש מודעות בהגנה מפני השמש כשהולכים למקומות בהם החשיפה לשמש גבוהה, כמו חוף ים, בריכה או טיולים בטבע. אנחנו משתמשים במקדמי הגנה, מצטיידים בכובעים ומנסים לשבת במקומות מוצלים. אבל חשוב מאוד לזכור שהגנה מפני השמש היא לא רק בחופשות, אלא גם בשגרה היום-יומית שלנו. ביציאה לעבודה ובמהלך שעות העבודה, בסידורים, בקניות בשוק, במרכז העיר וכדומה. הגנה מפני השמש חשובה והכרחית בים ובטיולים, אבל המציאות היא שהשמש היא אותה שמש גם בשגרה הרגילה, והשפעתה על הגוף משמעותית בכל מקום. על כן, חשוב למרוח מקדם הגנה גם בשגרת היום יום, לפני היציאה מהבית ובמהלך היום, להצטייד בכובע, לצמצם את החשיפה של הגוף לשמש, להשתדל לצאת בשעות הפחות חמותולשתות הרבה מים.    

חשוב גם לשים לב לחלקי גוף שאנחנו פחות מורגלים להגן עליהם מפני השמש, כמו אוזניים, שפתיים, אף ועורף. חשיפה יתרה של אברים אלו לקרני השמש עלולה לגרום לנזקים בגוף ואף לסרטן העור באותה מידה כמו באברים אחרים, שעליהם אנו מקפידים בדרך קבע להגן. על כן, חשוב גם למרוח את האזורים הללו ולהקפיד ולכסות אותם. בנוסף, חשיפה פתאומית לשמש חזקה של אזורים בגוף שבדרך כלל אינם נחשפים, עשויה להסב נזק לגוף בטווח הקצר והארוך.

חשוב להקפיד לשבת במקומות מוצלים שאינם בחשיפה ישירה לשמשבים ובבריכה. בנוסף, כמובן יש להשתמש במקדם הגנה, כשהעדיפות היא למקדם הגנה של 30 SPF ומעלה. מומלץ גם ללבוש בגדים ארוכים שיצמצמו את חשיפת הגוף לשמש וימנעו כוויית בגוף. הנושא חשוב עוד יותר כשמדובר בתינוקות שהם בעלי עור רגיש במיוחד. כמו כן, יש להמרח במקדם הגנה מספר פעמים במהלך היום, וזאת על מנת להבטיח הגנה טובה יותר. חשוב לזכור שגם כשנמצאים במים,קרני השמש חזקות מאוד ומשפיעות על הגוף ולכן יש לשהות בבריכות מוצלות או לדאוג לשמשייה.

תקופת הקיץ היא זמן חשוב ללמד את הילדים כיצד לסגל אורח חיים בריא ונכון בשמש. העלאת המודעות לנזקי השמש לדור הצעיר היא בעלת משמעות רבה בשמירה על בריאותם. לכן, חשוב כבר עכשיו לקיים שיחות עם הילדים בנושא, להסביר את המשמעויות וההשלכות הבריאותיות השונות של חשיפה לשמש ולתת להם תזכורות בשגרה היומיומית בקיץ לפני יציאה לימי כיף, לבריכה ולים.

לסיום, רבים מאיתנו חושבים שהדרך הטובה ביותר לצרוך ויטמין Dהיא על ידי חשיפה לשמש. בגלל שלישראלים רבים יש מחסור בויטמין זה, ההמלצה היא ליטול תוסף תזונה של הויטמין ולהימנע מחשיפה לשמש, שעלולה להסב נזקים גדולים ומשמעותיים הרבה יותר לגוף.

אז אל תשכחו - הימרחו בקרם הגנה, גם במקומות הנסתרים יותר, והשתדלו להיות במקומות מוצלים או להצטייד בביגוד מתאים, והכי חשוב לשתות המון מים. שיהיה לכולנו קיץ בריא!


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה