ממתקים OUT אוכל בריא IN: משלוחי המנות שיעשו לכם את החג



חג הפורים בפתח, ויחד איתו משלוחי המנות עתירי הקלוריות והסוכרים. אך האם יש דרך לעבור את החג ולשמור על הגזרה והבריאות? אורלי אמינוף, תזונאית קלינית של קופת חולים מאוחדת במחוז ירושלים, ממליצה על חלופות בריאות יותר, וטעימות לא פחות, עבור משלוחי המנות שלכם

חג פורים בפתח ורבים מאיתנו החלו בהכנות למשלוחי המנות, שכבר הפכו שם נרדף לפאר ושפע של שוקולדים וחטיפים. אך מקור מצוות משלוחיהמנות הוא בכלל להרבות בשמחה, אהבה ורעות בין אדם לחברו. יותר מכך, לפי המסורת היהודית, בעבר היו נוהגים להעניק שני מאכלים, כדוגמת לחם ומתבל או עוגה ויין.

אך למרות שמסורת משלוחי המנות נשמרה, צורתם השתנתה ללא היכר. עם השנים הם הפכו למפוארים, גדולים ומלאי כל טוב, מחטיפים ועוגיות עד סוכריות וממתקים. המשותף לכולם הוא כמובן, מאכלים עתירי סוכר, שומן וקלוריות. אך האם אפשר ליצור חלופות בריאות יותר, שעדיין יעמדובדרישות החג?

הנה כמה הצעות חלופיות למשלוחי מנות יותר בריאים, אבל לא פחות טעימים ומקוריים:

כדורי שוקולד תמרים או כדורי חלווה (מומלץ מטחינה משומשום מלא)
לחם באפייה ביתית (לחם שום או עם תוספת עשבי תיבול) בשילוב סלטים וממרחים ביתיים: פסטו, זיתים, עגבניות, טחינה, חומוס.
עוגה או עוגיות תוצרת בית (למשל: גלילות תמרים מקמח כוסמין) עם בקבוק יין
צנצנת יוגורט בתוספת גרנולה ביתית
סלט פירות או מגש פירות
מגוון חליטות צמחים ופירות לצד עוגיות שיבולת שועל
קרקרים ביתיים ופלטת ירקות חתוכים
מוצרי מזון גולמיים: שמן זית, טחינה, דבש (טובים למספר שימושים ולא רק לצריכה חד פעמית)
אפשר גם לשלוח ארוחה מבושלת כמו: קוסקוס ומרק, מאפה ופשטידה, וכדומה.

ככלל, תמיד עדיף להכין בבית מאשר לקנות מוכן. בעיקר מומלץ להשתמש בקמחים ודגנים מלאים, המכילים סיבים תזונתיים התורמים לתחושת שובע, מזינים את חיידקי המעיים ומסייעים לתנועתיות המעי.

אם בכל זאת בחרתם באפשרות הקנויה - הנה כמה טיפים שיעשו הבדל משמעותי:

מומלץ לבחור מוצרים המכילים רשימת רכיבים קצרה ככל הניתן ביחס למוצר. הרכיבים ברשימה מופיעים לפי סדר כמותם במוצר, מהרכיב שכמותו הגדולה ביותר ועד לרכיב שמהווה חלק קטן בלבד.
כדאי לבחור מוצרים בהם הסוכר, או כל ממתיק אחר, אינו הרכיב שמופיע במקום הראשון, השני או השלישי. ניתן להיעזר גם בסימון האדום המופיע בחזית האריזה ומעיד על סוכר, נתרן או שומן רווי בכמות גבוהה. לרוב, מזונות מעובדים יכילו כמות רכיבים רבה בפירוט שעל האריזה.
חשוב מאוד גם לשים לב לכמות הסיבים שבמוצר. אם ישנם כ-10 גרם סיבים ויותר ל-100 גרם, אז המוצר מכיל כמות סיבים נאותה (שימו לב שאתם אכן מסתכלים בערכים הרשומים בטבלה ל-100 גרם ולא ליחידה או כמות נתונה).

חג פורים חל בסמיכות לחג הפסח, ובקרב משפחות רבות עולה החשש כי החמץ שהצטבר, בעיקר בעקבות פורים, לא ייאכל עד בוא הפסח. דבר זה מביא ל'חיסול' מאסיבי של כל הממתקים, החטיפים, המאפים והעוגיות שנשארו לנו ממשלוחי המנות הרבים שקיבלנו. הדרך הבטוחה ביותר להימנע מכך, היא להעביר הלאה את כל מה שלא אכלנו ונשאר במטבח, ולשמור בעיקר את מוצרי המזון הגולמיים או שיש להם ערך תזונתי.

אורלי אמינוף - תזונאית קלינית מאוחדת מחוז ירושלים

לסיכום, חג פורים הוא הזדמנות נהדרת לאתגר את המחשבה ולבטא את היצירתיות שלנו. הרעיון העמוק שעומד בבסיס נתינת משלוחי מנות הוא חיבור בין אנשים, ולא בהכרח משלוח מנות עתיר קלוריות וסוכרים עם שקיות חטיפים ומזונות מעובדים. בין אם אתם קונים משלוח מנות מוכן ובין אם אתם בוחרים בהכנה ביתית, זכרו שמילת המפתח היא איזון. אפשר לאכול הכול, אך במידה.

טיפ אחרון, אל תדאגו מ"מה יחשבו אם..." להיפך, רוב האנשים ישמו לקבל משלוח מנות ביתי או כזה שהושקעה בו מחשבה והכנה על פני חטיפים וממתקים.

 

אורלי אמינוף הינה תזונאית קלינית מוסמכת R.D, B.Sc בקופת חולים מאוחדת, בוגרת האוניברסיטה העברית.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה