כיצד להתכונן ולהכין את ילדכם לחזרה לשגרה



רגע לפני החזרה ללימודים, הנבחרת הרפואית של קופת חולים מאוחדת במחוז ירושלים מעניקה מספר טיפים מקצועיים כיצד להתכונן ולהכין את ילדכם לחזרה לשגרה במספר תחומים

ד"ר מנחם ביתן, מנהל רפואי מחוז ירושלים: ״המעבר מהחופש הגדול חזרה לבית הספר, לשגרת הלימודים ולמסגרת, היא משמעותית לכל אחד, בייחוד לילדים. להורים ולנו, אנשי הבריאות, זו הזדמנות לחזור גם להרגלים הנכונים של החיים ולהחזיר לשם את הילדים. שמירה על בריאות נכונה זה לא רק לאכול נכון ולעשות ספורט, אלא זוהי מעטפת שלמה של פעילויות הנוגעות בתחומי בריאות רבים. מחקרים רבים בשנים האחרונות מצביעים על קשר ישיר בין שמירה על הרגלי חיים בריאים כבר בשנות הילדות לבין תוחלת חיים משופרת ועם פחות מחלות, גם כאלו האמורות להופיע רק עשרות שנים אחרי כן".

צילום: פלאש 90

ליטל אייזן- סטי, פיזיותרפיסטית מחוזית מאוחדת, ציינה מספר טיפים לקראת הצלצול הראשון בבית הספר : "מחקרים רבים מצביעים על חשיבות השינה בקרב ילדים ומבוגרים כאחד- משפרת את הריכוז, מקטינה טעויות ומשפיעה על התפקוד היומיומי של בני האדם. באופן כללי ובפרט לפני החזרה ללימודים יש להתכונן לשינה בריאה, להמעיט זמן מסכים (טלוויזיה/מחשב), וללכת לישון בשעה קבועה. ההמלצות מבחינת שעות שינה הן, 9-12 שעות שינה בגילאי 6 עד 12 ובין 8-10 שעות שינה בגילאי 13 עד 18". בנושא ישיבה נכונה בכיתה או בפינת העבודה בבית בזמן האוכל, הכנת שיעורים ומשחק במחשב, הוסיפה אייזן- סטי: ״שמירה על יציבה נכונה היא הבסיס, המאפשר לילדים לבצע נכון פעולות הכוללות מוטוריקה עדינה כגון כתיבה. על כן רצוי גם לדאוג שלילדים תהיה פינת עבודה מותאמת, כך שהאמות יכולות לנוח על משענות הכיסא או על השולחן באופן רפוי, ללא מאמץ בכתפיים, מפרקי הירכיים ומפרקי הברכיים, צריכים להיות בזווית של 90-100 מעלות וכפות הרגליים תמוכות על הרצפה.במידה והילד אינו מגיע לרצפה, יש לדאוג שכפות הרגליים ינוחו על הדום. כמו כן, יש להרחיק במעט את הכיסא מהשולחן, לשבת שכל הגוף פונה לכיוון השולחן ולדאוג שהגב זקוף ולא מעוגל".

ד"ר מנחם ביתן מנהל רפואי מחוזי. צילום: מאוחדת

אייזן-סטי התייחסה גם לנושא החזרה לפעילות גופנית:  ״לאחר חודשיים של חופש גדול בו הילדים בעיקר רבצו מול הטלוויזיה, הנייד או המחשב, החזרה לבית הספר מאפשרת לילדים לחזור לפעילות גופנית יום יומית: תנו לילדכם ללכת לבית הספר וממנו או לרכב לבית הספר על אופניים רגילים (לא חשמליים), עודדו אותם להעדיף תמיד עליה וירידה במדרגות ולא במעלית ולצאת בהפסקות לחצר בית הספר ולשחק שם משחקי כדור/ תופסת וכל דבר המשלב פעילות גופנית".

ד"ר שיפרה בן גור מנהלת רפואית התפתחות הילד במאוחדת מחוז ירושלים מעניקה מספר טיפים נוספים: ״מומלץ לקיים פעילות משותפת של הורים וילדים סביב החזרה ללימודים כדוגמת הכנה יחד של ארוחת בוקר מסודרת ביחד בערב שלפני - כחלק  מהרוטינה השגרתית של ימי לימודים, וכן להכין תיק ציוד לבית הספר וספרי לימוד כולל עטיפת הספרים ביחד.

בנוסף, יש להכין מראש ביגוד מתאים  - עבור הילד הבגד הוא חדש (כולל  תלבושת  אחידה) ולכן כדאי להתאים ולמדוד אותולפני התחלת הלימודים. נקודה נוספת היא שכדאי לחזור ללימודים עם חזרה לספרים - מומלץ להתחיל או  לחדש שגרה של סיפור לפני השינה גם  ילדים  שיודעים לקרוא, החוויה של  שמיעת  סיפור  בהקראה של הורה לפני  השינה מארגנן  אותנו  להרדמות ושינה , מפתח  אוצר מילים, מפתח יכולת לעקוב  אחרי  רצף שמיעתי  ולרב  מדובר בהנאה להורה  ולילד. וכן,ישנה חשיבות רבה להכרה הכרה פיזית של מקום חדש , לטייל  ברגל  לראות  את בית  הספר  או  הגן  החדש  גם  מבחוץ מוריד חרדות. בפן החברתי, אם מכירים חברים  שיהיו באותו  מסגרת  בשנה הקרובה, כדאי להזמין מפגש חברתי עם הילדים הללו על מנת שיהיו פנים מוכרות  בכיתה כבר ביום הראשון ללימודים.

ד"ר ביתן סיכם: ״תחילת שנת הלימודים היא גם תמיד תחילת עונת המעבר מהקיץ לחורף. גם לחורף עלינו להתכונן ולכן בזמן הקרוב נתחיל שוב לחסן כנגד השפעת.. השנים של הקורונה לימדו את כולנו חשיבותם של החיסונים והיכולת שלהם למנוע מחלות כלל או לכל הפחות להפחית מאוד את חומרתן. זאת ועוד, הם מאפשרים לנו להתנהג כחברה. הבודד לא דואג רק לעצמו אלא ערב לחברו. אני מאחל לכולנו שנה טובה, שנת הישגים וצמיחה ובעיקר – שנה בריאה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה