יהיה בסדר: איך לעבור את חג הפסח ולשמור על תזונה בריאה



חג פסח כבר כאן , ואחרי ההכנות המרובות לחג, נסב ברביעי הקרוב לארוחת ליל הסדר הגדושה בסימנים ובמאכלים, וגם בלא מעט קלוריות. יעל נתן גולדשטיין, דיאטנית קלינית במחוז ירושלים של קופת חולים מאוחדת, עם טיפים והמלצות לאכילה נכונה בחג

צילום: פלאש 90

רגע לפני חג הפסח, רבים חוששים מדבר אחד: איך לעבור את החג מבלי להוסיף ק"ג מיותרים. חלק מתופעות הלוואי של החג כוללות עלייה במשקל, תחושת הכבדות, יציאה משגרת האכילה וחוסר שליטה. כל אלו חלק מארוחת הסדר, ארוחה ארוכה, בה אנחנו אוכלים הרבה יותר ממה שגופנו צריך, החל מסימני הסדר, דרך הסעודה ועד הקינוחים.

חשוב לזכור שכל "סימן" של הסדר הוא בעצם 'מנה קטנה'שלאחריה הפסקה. הנטייה הטבעית שלנו היא למלא את ההפסקה הזו באכילה, אפילו עד לתחושת שובע ואף יותר. בפועל, מדובר בחלק קטן מארוחה גדולה, וכדאי מאוד שלא להעמיס על הקיבה בשלבים המוקדמים של הסעודה.

כדי להתמודד עם ארוחת הסדר השנה, הנה מספר טיפים שיסייעו לכם:

1. נצלו הזדמנויות כדי לקום מהשולחן בין המנות, למשל עזרו בפינוי השולחן או שחקו עם הילדים. אל תעסקו רק באכילה.
2. כדאי לסרוק מראש את מגוון המאכלים שעל שולחן החג ולבחור במודע במזונות האיכותיים ביותר עבורנו.
3. השתדלו להימנע משתיה מתוקה.
4. רצוי לשתות מים או סודה עם האוכל כדי להגביר את תחושת השובע.
5. זכרו כי אינכם חייבים לאכול קינוח בסיום כל סעודה. הקינוחים של חג הפסח לרוב עשירים בשומן וסוכר ולכן בעלי ערך קלורי גבוה.

אחרי שצלחנו את ארוחת ליל הסדר שמתקיימת השנה בערב רביעי, נגיע היישר לארוחות שישי שבת. הסמיכות בין החגים לסופי השבוע משבשת את שגרת האכילה ועלולה לגרום לאכילת יתר. הנה מספר המלצות שיעזרו לנו לשמור על עצמנו בתקופה זו:

1. השתדלו שלא להגיע לתחושת מלאות מוגזמתבארוחות.
2. נסו להגיע לארוחה הבאה כשמתעוררת תחושת הרעב ולא בתחושת מלאות מן הארוחה הקודמת. עם זאת, לא מומלץ להגיע לסעודות רעבים מדי כדי להימנע מאכילה מופרזת.
3. השתדלו להפחית בקינוחים. הימנעו ככל שניתן מאכילת עוגה בבוקר או לאחר שנת צהריים.
4. שהייה מרובה בבית עלולה לגרום לאכילה משעמום או לאכילה רגשית. חשוב להקפיד על ארוחות מסודרות בדומה לימות החול.
5. מצאו זמן להליכה או טיול קצר. כך תרגישו קלילים יותר ותוכלו לעזור לגופכם לאזן את הקלוריות שצרכתם בסעודות החג.

ואיך אפשר לשכוח את המצות. מצה היא מוצר פחות מעובדמלחם, אך בשל הדחיסות הקלורית שלה כדאי להגביל את הכמויות שנאכל. במצה מקמח לבן יש מעט סיבים תזונתיים ומכאן סיכון מוגבר לכאבי בטן ובעיות עיכול.

לכן מומלץ לצרוך מצות מקמח מלא, שמכילה פחות קלוריות ופחמימות, ופי 3 סיבים תזונתיים, ובשילוב עם שתיית מים מרובה יעזרו להגיע לתחושת שובע ועיכול נוח.

זכרו שלמצות יש שטח פנים גדול ולכן במידה ואתם מורחים על המצה ממרחים עשירים כגון שוקולד, ריבה או חמאה נסו להסתפק בחצי מצה כדי לשמור על איזון קלורי.

חג פסח שמח וכשר!

יעל נתן גולדשטיין היא תזונאית קלינית מוסמכת במחוז ירושלים של קופת חולים מאוחדת


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה