המלצות לניקיון פסח בטוח וזהיר



לקראת פסח המתקרב, במד"א מזהירים מהסכנות האפשריות במהלך הניקיונות וההכנות לערב החג ומדגישים כי גם בעת הזו יש לשמור על הנחיות והגבלות הקורונה // המדריך השלם לקראת החג

(צילום: shutterstock)

כמדי שנה, מטפלים החובשים והפראמדיקים של מגן דוד אדום בפציעות המתרחשות במהלך הניקיונות הקפדניים וההכנות לקראת חג הפסח. בשבוע שעבר התרחשה טרגדיה כשפעוט כבן שנה טבע למוות בדלי צבע בחצר ביתו ועל מנת לשמור על בריאות האזרחים ולהימנע מסכנות נפוצות, וזאת בנוסף להמשך השמירה על הנחיות משרד הבריאות להתמודדות עם נגיף הקורונה בכל הנוגע לריחוק חברתי ועטית מסיכה - מפרסם מד"א את המדריך השלם לבטיחות בחג:

פגיעה מחומרי ניקוי
החשיפה הגדולה ביותר לחומרים הינה בזמן הניקוי במגע עורי עם החומר ומשאיפת אדים רעילים. החומרים הרעילים עלולים לחדור לגופנו ולגרום לנזק גם ימים ושעות לאחר החשיפה.

איך נימנע?
- יש להרחיק את חומרי הניקוי מהישג ידם של הילדים, לרשום ולסמן בבירור על גבי האריזה שמצוין בחומר ניקוי ולא חומר מאכל.
- בתום השימוש בחומרי הניקוי יש להקפיד להחזירם לארון סגור.
- יש להקפיד על השארת חומרי הניקוי באריזתם המקורית ואין להעבירם לבקבוקי שתייה, לרבות בקבוקי מים מינרלים.
- בזמן הניקוי יש להרחיק את המזון מחומרי הניקוי.
- הקפידו לנעול נעלים סגורות בעת ניקוי הבית. כך תמנעו מהחלקה ומכוויות מחומרי ניקוי בכפות הרגלים.
- תינוקות נוהגים להכניס כל דבר לפה, לעתים רבות ישנם שאריות של חומרי ניקוי מפוזרים ברחבי הבית. הקפד על שטיפה טובה והרחקת החומרים.
- על נשים בהריון ומניקות להימנע מחשיפה לחומרים כימיים רעילים.
- קרא את ההנחיות על גב המוצר, ודא כי המוצר ידידותי למשתמש ולסביבה.
- הקפד לא לערבב חומרי ניקוי מסוגים שונים.
- יש לפתוח את החלונות ולאוורר את הבית לאחר הניקוי.
- מומלץ לקנות חומרי ניקוי באריזות בטיחות הקשות לפתיחה ע"י ילדים.

איך נטפל?
- במקרה של הרעלה - חייג למד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון 'מד"א שלי'.
- חל איסור מוחלט לתת חומר "נוגד" - אין להשקות בחלב או בכל משקה אחר. גרימת הקאה מסוכנת לנפגע. יש להקפיד על דרכי אוויר פתוחות והושבת החולה בתנוחה הנוחה לו.
- במקרה של פגיעה בעיניים - שטוף את העיניים היטב עם מים זורמים בלבד, לא לשפשף! במידה וממשיך גירוי אדמומיות ודמעת - יש לחייג למד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון 'מד"א שלי'.
- במקרה של כווית מחומרי ניקוי - יש לחייג למד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון 'מד"א שלי' ולפעול עפ"י ההנחיות שכתובות על המוצר.
- אלרגיה - במקרה שמתפתחת תגובה אלרגית יש להפסיק מיד את השימוש במוצר וחייג למד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון 'מד"א שלי'.
- בכל מקרה של פינוי לבית החולים יש לצלם את חומר הניקוי או לקחת את האריזה לחדר המיון.

פציעות במהלך הניקיון
- רצפה רטובה, סולמות מאולתרים ולא יציבים או כל גורם מסוכן אחר, מעלים באופן ניכר את שיעור פציעות הגב והגפיים. הקפידו להשתמש בסולמות בטיחותיים, ונגבו את הרצפה לעתים קרובות
- מחשש לנפילות מגובה, אין לטפס על מעקה החלון - מומלץ להוציא את החלון מהמסילה אל תוך הבית, לנקותו במקום בטוח ולהרכיבו חזרה בתום הניקוי - לאחר ההרכבה יש לוודא כי הוא יציב.
- יש להקפיד להשגיח על ילדים קטנים במהלך הניקיון, אין להשאיר דלי מים מלאים ללא השגחה מחשש לטביעה, יש להקפיד לסגור את החלון לאחר הניקוי ולהרחיק ממנו שרפרפים/סולמות על מנת למנוע נפילה מגובה.
- בכל מקרה של פציעה, הימנעו מלהזיז את הנפגע, חייגו למד"א בטלפון חירום 101 או באמצעות יישומון 'מד"א שלי' והישמעו להוראות החובשים והפאראמדיקים במוקד עד להגעת צוות מד"א למקום.


סכנת כוויות
במהלך הבישול וביעור חמץ - הרחיקו את הילדים, השגיחו עליהם בשבע עניים והנחו אותם להתרחק ממקורות החום.

איך נימנע?
- הרחיקו חפצים חמים ממקומות הנגישים לילדים (קומקומים, מיחמים, מגשי אפיה ועוד).
- בעת ביעור החמץ - הרחיקו את הילדים וודא שליטה על האש.

איך נטפל?
- בכוויה מקומית - יש לשטוף את האיבר הפגוע במים פושרים זורמים בלבד, אין למרוח משחות על המקום.
- במקרה של כוויה מפושטת או באם ישנן שלפוחיות על העור יש לחייג למד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון 'מד"א שלי'! במידה והנפגע עולה באש יש לגלגל את הנפגע על חול/עפר, לשפוך עליו מים, לכסות את הנפגע באמצעות שמיכה רטובה (אין לכסות את הראש מחשש לחנק) - אין לנקז/לפוצץ שלפוחיות.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה