המדריך להורים: איך לעבור את חופשת הקיץ בשלום



חופשת הקיץ היא התקופה לה מחכים הילדים בכיליון עיניים מזה זמן רב. יחד עם זאת היא מהווה גם תקופה מאתגרת במיוחד עבור ההורים, שנכנסים למרוץ אינטנסיבי, המסתיים בתחילת חודש ספטמבר עם החזרה למסגרות החינוך. דורית בן גד-אלבז, פסיכולוגית רפואית וחינוכית, בקופת חולים מאוחדת במחוז ירושלים, מעניקה מספר המלצות להורים כיצד לצלוח את החופש הגדול בשלום

אני פוגשת הרבה הורים שחרדים מהחופש הגדול. בשבוע שעבר אחד האבות אמר לי בהדרכת הורים:אני פשוט רוצה לעשות פאסט-פורוורד ולדלג על החודשיים הבאים". עיקר הקושי הוא בשבירת השגרה לצד הג’אגלינג האין-סופי עם יתר משימות החיים, וכמובן ההוצאות הכלכליות.  

צילום: פלאש 90

נכון שחופש הוא גם הזדמנות להפתעות וגמישות, אולם בני אדם זקוקים לשגרה ולידיעה של מה הולך להיות. לכן, הבנייה וידיעה של מה צפוי מראש, הן מקור לביטחון ורוגע.

לכן אספתי עבורכם עשרה כללים לחופש הגדול

1. תכנון מראש - גם של בילויים וגם של משימות. כשיש ילדים קטניםבמשפחה, חשוב לתכנן מראש גם מי נמצא איתם ומי הולך לעבודהכדי לשתות קפה בשקט במזגן של המשרד...
2. לייצר סדר יום גם בתוך החופש - זמן בוקר, זמן אטרקציה, זמן מנוחה.
3. גבולות יותר גמישים - בכל זאת חופש וגם זה חשוב, אבל עדיין קיבעו קווים אדומים. מותר יותר מסך, אבל עדיין עם הגבלת שעות. מטבע הדברים יוצאים יותר, אוכלים יותר בחוץ, וגם כאן גבולותגמישים אבל עדיין חשוב להציב אותם.
4. בהמשך לכלל הקודם - חמלה עצמית: צריך להיות הורים טובים, לא צריך להיות מושלמים. אל תחמירו עם עצמכם.
5. החליטו מראש ממה תעלימו עין - סדר וניקיון? כביסה? ביקור אצל החמות?
6. זכרו שאתם לא צוות הווי ובידור - מותר וכדאי שילדים ישתעממו, אפשר לארגן קופסא עם רעיונות פשוטים למצב של שעמום, אבל האחריות היא אצל הילד ולא אצל ההורה. 
7. בחרו פעילות שגם אתם אוהבים - זה יאפשר זמן משותף אותנטיוטוב עם הילדים. אם אתם פחות נהנים מללכת לים או לצבוע בגואש, מצאו מישהו אחר שיעשה את הפעילות הזאת עם הילדים או שתמצאו פעילות אחרת.
8. שימו לב לפן הרגשי-חברתי - יש ילדים שהיציאה מהשגרה קשה עבורם והם זקוקים לשגרה חלופית. יש ילדים שללא המסגרת מוצאים עצמם בודדים ובלי רשת חברתית, וייתכן שיזדקקו לתיווך של ההורים בכדי לפגוש חברים.
9. שימרו גם על זמן האיכות שלכם - דאגו לזמני הפוגה ומנוחה עבורכם כדי שלא תשחקו לגמרי. 
10. חופש הוא הזדמנות להיות יחד - אז יהיו יותר ריבים וחיכוכים, אבל גם בקרים יותר רגועים בלי מרוץ אחרי השעון.  

עם פתיחת החופש הגדול, מצאו את הדגשים שחשובים לכם כהורים ולילדיכם והשתדלו להקפיד עליהם. כך תבלו חופש נעים, בטוח ועם הרבה רגעים קטנים של שמחה ומשפחתיות.

דורית בן גד-אלבז, מאוחדת מחוז ירושלים. צילום : פרטי

דורית בן גד- אלבז, פסיכולוגית רפואית וחינוכית בקופת חולים מאוחדת במחוז ירושלים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה