אימהות בגיל מאוחר - מחלום למציאות



החשש לפספס את חלון ההזדמנויות להיות אימא כמעט וחלף מן העולם בזכות הליך הקפאת ביציות, שנגיש היום כמעט לכל אישה מעל גיל 30. אבל איך בדיוק מתחילים, למי פונים וכמה זה באמת עולה? ד"ר אמיר רב הון, רופא נשים בכיר במאוחדת, עונה על כל השאלות שחייבים לדעת רגע לפני

בשנים האחרונות ישנה עלייה בגיל בו נשים בוחרות להיכנס להיריון הראשון, כשהסיבות המרכזיות לאימהות מאוחרת הן רצון להגשמה עצמית, פיתוח הקריירה או מציאת הפרטנר המתאים. בעבר נשים היו מוכנות לוותר על כל אלו על מנת שלא לפספס את חלון ההזדמנויות להורות, אבל היום התפיסה השתנתה. כיום הרפואה מציעה פתרונות המאפשרים להיכנס להיריון גם בגיל מאוחר, כשהבולט בהם הוא הקפאת ביציות.

נשים נולדות עם מספר קבוע של ביציות, בשונה מגברים שמייצרים תאי זרע כל החיים. עם השנים, חלה ירידה באיכות וכמות הביציות, כשבגיל 45 כמעט ולא נותרות לאישה ביציות תקינות. באמצעות הקפאת ביציות, ניתן "לעצור את הזמן" ולאפשר לאישה להרות גם בשלב מאוחר יותר בחיים. כלומר להתגבר על השפעת הגיל הביולוגי והיכולת להרות.

אז מי בדיוק יכולה לעבור את התהליך, למי צריך לפנות וכמה כל זה יעלה? ד"ר אמיר רב הון, רופא נשים מחוזי במאוחדת ורופא בכיר ביחידה להפריה חוץ גופית בוולפסון, עונה על כל השאלות שחייבים לדעת רגע לפני שמתחילים.

מה הוא הליך שימור פוריות מסיבות לא רפואיות?

שימור פריון הוא הליך הכרחי למי שמתכננת אימהות מאוחרת, מסיבות שאינן רפואיות. כלומר עבור מי שרוצה לבצע הקפאת ביציות מסיבות חברתיות כמו התמקדות בתחום הקריירה, מציאת פרטנר מתאים וכדומה.

מי יכולה להקפיא ביציות?

החוק בישראל קובע שכל אישה מגיל 30 עד 41 יכולה להקפיא ביציות. חשוב לדעת שפוריות האישה מתחילה לרדת החל מגיל 33 בצורה מסוימת, ומגיל 38 באופן משמעותי. לכן, מומלץ לנשים בגילי30-35 שמעוניינות בכך להתחיל בתהליך.

 

איך מתחילים ולמי פונים?

עלייך לפנות לרופא נשים דרך הקופה שלך, ולמלא טופס בקשה לטיפול פריון מסיבות שאינן רפואיות, ולהגיש את הטופס המלא יחד עם מסמכים רפואיים רלוונטיים כנדרש.

מה כולל ההליך?

התהליך נחלק לשני שלבים: בשלב הראשון תקבלי טפול תרופתי אשר מטרתו לגרות את השחלה ליצירת זקיקים רבים בו זמנית, שלב זה לוקח כ 10 ימים בממוצע. בשלב השני נבצע שאיבה של הביציות תחת הדמיית אולטרטסאונד. השאיבה אורכת 10-15 דקות ומתבצעת במרבית המקרים בהרדמה כללית קצרה.

כמה סבבי שאיבה צריך לעשות?

התשובה משתנה בין אישה לאישה. במרבית המקרים יהיה צורך ביותר ממחזור טיפול אחד, כשממוצע הסבבים לאישה הוא 1.3 על פי נתוני מאוחדת. לפי משרד הבריאות, אישה יכולה לעבור עד ארבעה סבבים של הקפאת ביציות או עד שמושגת 20 ביציות, המוקדם מביניהם. משרד הבריאות מתכנן להגדיל בעתיד את מספר הסבבים ואת מספר הביציות שיהיה ניתן לשמור.

בשורה התחתונה, כמה זה יעלה לי?

הקפאת ביציות מסיבות חברתיות אינה מסובסדת על ידי הקופות ונעשית באופן פרטי, למעט בקופת חולים מאוחדת, שהיא הקופה היחידה שמסבסדת את ההליך במסגרת ביטוח שיא. עלות סבב אחד של הקפאת ביציות הוא 4,553 שקלים, המחיר הזול ביותר. התשלוםכולל את כל הפרוצדורה, הכנה לשאיבה, פגישות עם רופא, אולטרסאונד זקיקים, בדיקות דם, השאיבה עצמה ושימור הביציות ע"יהקפאה. התשלום על התרופות נעשה בנפרד ועליו ניתן סיבסוד של50%.

ד"ר אמיר רב הון, רופא נשים מחוזי במאוחדת

מבוטחות הקופות האחרות יכולות לפנות לבתי החולים שבהסדר עם הקופה שלהן ולברר את עלויות ההליך. לצורך השוואה, המחירים בבתי החולים שבהסדר נעים בין 6,500 שקלים ועד 9,000 לסבב.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה