לשתות קפה של בוקר בנקודות תצפית בדרום

החלטתם לפתוח את הבוקר בנוף עוצר נשימה? הצטיידתם בפק"ל קפה? הכנו לכם 5 פינות קסומות ונוף משגע ששווה ללגום בו את הקפה של הבוקר

המכתש - צילום אלדה נתנאל

קפה במכתש הגדול

בשביל נקודת הקפה הזו בהחלט מומלץ להישאר לישון בסביבה לילה קודם, שכן היא כל כך יפה בזריחה! אם תתעוררו בחניון חולות צבעוניים, עלו במהרה לאחת הפסגות ללא השם שבכיוון מזרח ותזכו בחוויה נפלאה. כי אם תעפילו לשם באור השחר, תגלו איך מתעוררת השמש ויחד איתה המכתש כולו.

המכתש הגדול מקבל מקום של כבוד ברשימת תופעות הטבע המדבריות שאסור לפספס, ובעודכם מכינים את הקפה של הבוקר, נסו להכיל את כל יופיו המשגע ועושרו של המקום.

הוראות הגעה

• אפשרות 1: נוסעים מירוחם מזרחה בכביש 225 לכיוון המכתש הגדול (יש שילוט). הכביש עובר בתוך המכתש, ומעט לפני שהוא יוצא ממנו בצד המזרחי, תראו משמאל את חניון החולות הצבעוניים (גם כאן יש שילוט).

• אפשרות 2: נוסעים בכביש 25 (באר שבע - צומת הערבה) ומעט מזרחה מדימונה פונים דרומה לכביש 206. ממשיכים בו עד שרואים פנייה ימינה לכביש 225, לכיוון ירוחם והמכתש הגדול. פונים ימינה ולאחר 1-2 ק"מ רואים פנייה נוספת ימינה לחניון החולות הצבעוניים.

ים המלח

מעיינות עין קדם

אל מעיינות עין קדם מומלץ להגיע בשעות הערב הקרירות, מצויידים בפק"ל קפה ובמגבת, ולהתכונן לפינוק מושלם. במקום זה, שמכונה גם עין סדק, יש נביעה טבעית של מעיינות חמים ונוף היישר לים המלח!

• waze: מעיינות חמים נחל קדם

נוסעים בכביש 90 מעין גדי צפונה ולאחר כ-7.9 ק"מ רואים מימין לכביש שלט חום שבו כתוב "קדם" (נ.צ: 237704/602072). כמה מטרים לפני השלט יש פנייה ימינה לשביל עפר, שם מחנים את הרכב (זמן הליכה מהרכב: כרבע שעה).

מהחנייה הולכים בשביל העפר צפונה במקביל לכביש. השביל הולך ונעשה צר, עד למעבר מעל לתוואי נחל קדם (שעובר מתחת לכביש). לאחר שעוברים את הנחל, ממשיכים מזרח (ימינה) לכיוון עץ בודד. לפני שמגיעים לעץ יש התפצלות שבילים, שבה פונים שמאלה לכיוון צפון-מזרח וממשיכים בשביל העפר עד שמגיעים להצטלבות עם שביל עפר נוסף. בהצטלבות ממשיכים ישר (לכיוון צפון-צפון-מזרח) בירידה מעט תלולה במדרון אבנים, עד שמגיעים לקו החוף. בירידה תוכלו לזהות נתיבים שבהם הלכו קודמיכם, אבל אין שביל אחד מסודר, לכן פשוט המשיכו לרדת לכיוון החוף.

צילום אלדה נתנאל

האגם הנעלם

בדרך לאילת צמוד לפארק תמנע מסתתר האגם הנעלם רבים נוסעים יום יום בכביש הערבה חולפים על פניו ולא ידעו שיש מקום כזה . בזמן שנערכו במקום חציבות, עלו מי התהום על גדותיהם, הציפו את אחת המחצבות, ויצרו אגם מרהיב ביופיו. האגם מוקף מצוקים אדמדמים, והשילוב ביניהם לבין מי האגם הכחולים, יוצרים מראה קסום. זהו מקום נפלא לרחצה ובילוי, בדרך לאילת או ממנה. יש להחנות את הרכב למעלה ולרדת ברגל או לרכבי 4*4 ניתן להכנס עד למרגלות האגם.

האגם הנעלם הוא אגם יפייפה בעל מים מליחים שלמי שמוכן לרדת ולעלות עלייה תלולה המים טובים לרחצה (כמובן שהכניסה על אחריות המתרחץ ואין שם שירותי הצלה)
לבאים ברגל יש שביל הגעה ברגל הליכה כ 4 קילומטים מהחניה
לבאים עם רכב שטח ניתן להכנס עם רכב שטח דרוש מיומנות רבה
איך מגיעים? מכביש הערבה פונים בצומת בקעת תמנע לכיוון קיבוץ אליפז (30 ק"מ צפונית לאילת). מעט לפני הקיבוץ פונים ימינה לפי השילוט ונכנסים לשטח

מצפור בקעת שפיר

הגבעה הנמוכה אינה מרשימה במבט ראשון ובכל זאת, ללמרבה ההפתעה, כשעולים למרפסת התצפית שבראשה זוכים בתצפית מרהיבה לכל העברים, מוקפת 30,000 דונם של חקלאות אינטנסיבית. מעבר למעגל החקלאות ניתן לצפות מכאן על המרחב שבין גוש עציון אשר בהר חברון לאשדוד ולאשקלון הנושקות לים התיכון. ויש גם בונוס: שפע פרפרים המנצלים את הצמחייה במקום.

אתר התצפית שימש במשך שנים רבות אתר שבו הושלכה פסולת חקלאית ופסולת בניין. איש רשות ניקוז שורק-לכיש מושקו רום הצליח לשכנע את הנוגעים בדבר לסגור את המזבלה, ועתה הפך המקום אתר תצפית מכובד.

איך להגיע: מתוך מושב שפיר, בצד כביש 3. כ-600 מטרים מקצה המושב נוסעים מערבה 1.6 ק"מ בדרך עפר טובה.
מנזר סנט ג'ורג' - צילום אלדה נתנאל

נקודת קפה שווה בתצפית של מנזר סנט ג'ורג'

מנזר סנט ג'ורג' ("מר ג'ריס" בערבית) חצוב  על המדרונות התלולים, שגולשים לוואדי קלט. זה המקום שבחרו נזירים במדבר יהודה כבר במאה הרביעית לספירה להאחז בנופי המדבר בבדידות מזהרת. אחרי הכיבוש הפרסי ננטש המקום וגם נשרף.

למקום יש כיוון אחד הגעה וירידה למנזר ישנם חמורים שמובילים עד לשם או לחילופין המלצה שלנו ללכת על השביל, שהולך מהחניה אל מרפסת נוף מדהימה מצידו השני של ערוצו העמוק של ואדי קלט. ושם תוכלו  להתענג מהנוף המהפנט שסובב אתכם.

בדרך כלל המטיילים מסתפקים בתצפית היפה, ובדרך הארוכה בכביש אל המנזר, אבל אם אתם רוצים להתקרב אל המנזר יותר, אפשר לרדת בשורת מדרגות אל המנזר - הקפידו על לבוש צנוע.

הוראות הגעה

מכביש 1 (בין מעלה אדומים לים המלח), פונים בצומת לעבר הישוב מצפה יריחו (נמצא מעט מזרחה לחאן השומרוני הטוב). ממשיכים ובמקום לפנות ימינה לישוב, פונים שמאלה בעקבות שילוט לואדי קלט והמנזר. לאחר כ-100 מטר הכביש מגיע לצומת T, שבו פונים ימינה. ממשיכים בכביש המפותל כ-5 דקות נסיעה, ועוצרים בנקודת תצפית ראשונה ליד צלב גדול. חונים ועולים למעלה, לתצפית מרהיבה למנזר ולנביעת מים.

חוזרים לרכב וממשיכים עם הכביש עד למגרש החניה ממנו ניתן לרדת בשביל למנזר. לרוב יחכו לכם במגרש החניה ערבים מקומיים שיציעו לכם לקנות שרשראות חרוזים, כפיות, או רכיבה על גבי חמורים אל המנזר.