בנק בבית הספר וסימולציות כאמצעי התמודדות



החדשנות החינוכית של עיריית ירושלים ממשיכה לפרוץ דרכים גם במזרח העיר

'יאללה חדשנות' המאיץ החינוכי של מזרח העיר ציין השבוע שנתיים של פעילות מופלאה באירוע מרגש באוניברסיטה המורמונית. באירוע נחשפו מיזמים רבים שפותחו בשנתיים האחרונות. מעל 200 משתתפים ויותר מ- 50 בתי ספר לקחו חלק מתוך רצון להטמיע את 16 המיזמים המובילים שכבר כעת יכולים להפוך את בתי הספר של היום לפורצי דרך וחדשניים יותר.

משה ליאון, ראש העיר ירושלים: "החדשנות והקידמה הטכנולוגית והפדגוגית מלווה את תוכניות הלימוד ואת חינוך הדור הבא באופן מלא, בכל רחבי העיר ועבור כל האוכלוסיות. אנו רוצים להוביל בכל דבר, וגם בטכנולוגיות החינוכיות, ואני שמח שאנו מצליחים בכך. ילדים ונוער שלומדים בשיטות מתקדמות ומודרניות, בחדשנות מתפתחת ובתשומת לב פדגוגית, הופכים לאזרחים טובים יותר, משכילים יותר ואכפתיים יותר."

בנק בבית ספר

אחד מהפרויקטים יוצאי הדופן שנולדו במאיץ הוא "לימוד מתמטיקה וניהול פיננסי באמצעות הבנק" במסגרתו התלמידים לומדים חינוך פיננסי ואף מנהלים בנק. הפרויקט החל בשנה שעברה בבית הספר אפאק המיועד לתלמידים בעלי לקויות למידה, ופועל כבר שנה שניה ברציפות. היוזמה נבעה מהצורך של התלמידים במזרח ירושלים להתמודד עם המציאות היומיומית שלהם באמצעות פיתוח כישורי חיים רלוונטיים.

במסגרת הפרויקט בית הספר מלמד מושגים פיננסים ומעניק העשרה בתחום של ניהול פיננסי אישי באמצעות שיעורים עיוניים. התלמידים אף מנהלים בנק בית ספרי (עם כסף אמיתי!) המאפשר להם ליישם בפועל את מה שהם לומדים בכיתה. התלמידים מנהלים את הבנק, משתמשים בו, מפקידים בו שקלים וגם עושים טעויות ולומדים מהן.

השיטות והאסטרטגיות של הפרויקט מאפשרות לתלמידים עם קשיי למידה לפתח את כישוריהם בעולם הפיננסי ומספקים כלי עבודה אפקטיביים למורה.

בעזרת המאיץ הצליח צוות בית הספר אפאק, בהובלת המרפאה בעיסוק סועייפה גאבר, להמיר את פרויקט הבנק שפעל בבית הספר לתכנית פדגוגית משמעותית ובעלת עקרונות יסוד התואמים לחיי התלמידים בשם "ניהול פיננסי אישי ושירותי בנקאות לילדים עם לקויות למידה".

במסגרת הפרויקט מגבשים התלמידים עמדות כלפי כסף והערך שלו, לומדים על סדר עדיפויות ופיתוח תקציב, את העלות לחיי עצמאות וכן על שירותי בנקאות. התכנית מתחילה מהקניית מיומנויות בסיסיות, דרך רכישת שירותים בנקאיים באופן ביקורתי ומחושב ועד להגעה לחיי עצמאות פיננסית בטרם כניסה לשוק העבודה. רווח נוסף לתלמידים מהתכנית הוא הנגשת המתמטיקה כמיומנות יומיומית בשל חשיבותה כמיומנות פונקציונלית עליונה.

סימולציות, סרטונים וקבוצות תמיכה

פרויקט חדשני נוסף שנוצר הודות למאיץ "יאללה חדשנות" ועתיד לפעול החל משנה הבאה, הוא מרכז סימולציה בבית הספר אל בכרייה ב', המרכז הראשון מסוגו במזרח ירושלים. מרכז הסימולציה מהווה תמיכה ועזרה פרקטית בניתוח אתגרים פדגוגיים שמתמודדים איתם תלמידים, מורים והורים שלא תמיד יכולים לקבל עזרה מקצועית בעקבות מחסור רב בפסיכולוגים, יועצים, מנתחי התנהגות ועוד.

באמצעות אנשי צוות ושחקנים, מכינים במרכז הסימולציה של בית הספר סרטונים הדנים בשלל סיטואציות המייצגות אתגרים פדגוגיים ומציעים פתרונות פרקטיים שונים. כגון: אלימות בבית הספר, קשר בין מורה לתלמיד, נשירה מבית הספר, אתגרי החינוך המיוחד ועוד. בסרטונים המצולמים מתארים את הסיטואציות ומדברים עליהן.

לאחר מכן, כאשר עולה קושי בבית הספר בזמן אמת, יוכלו התלמידים, המורים וההורים הרלוונטיים להגיע למרכז הסימולציה בקבוצה, לנתח את הסרטון ולייצר דיון בנושא על מנת לקבל עזרה ומענה מידיים יותר.

במרכז יתקיימו גם מפגשים יזומים לתופעות רחבות יותר, למשל מפגשים קבוצתיים של הורים לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים, או למורים המתמודדים עם אלימות רבה בכיתות ועוד. נשאל שאלות כמו 'איך היה אמור כל אחד בסרטון להגיב, מה היה טוב ומה פחות, כיצד היה ראוי יותר לנהוג' ועוד.

המרכז יתחיל לפעול בבית הספר אל בכרייה ב', ובשיתוף פעולה עם עוד שני בתי ספר ממזרח העיר, בתקווה להרחיב את המעגל לבתי ספר נוספים במזרח העיר שיוכלו לקחת חלק ולהיעזר במרכז הסימולציה. 

תכנית "יאללה חדשנות" היא המאיץ החינוכי הראשון במדינה הפונה למגזר הערבי: מאיץ ייחודי מסוגו שהוקם במטרה לתת מענה לצרכים ורעיונות של צוותי חינוך יזמים דוברי ערבית, לפיתוח מיזמים פורצי דרך בבתי ספר במזרח ירושלים. בתי הספר מקימים מיזמים מיוחדים בבתי הספר מתוך מטרה להרחיב אותם בהמשך לבתי ספר נוספים.

המאיץ הינו תוצר של שיתוף פעולה בין ביתא מחנכים - זרוע החדשנות של מנהל חינוך ירושלים, אגף מזרח העיר במנהל החינוך וחברת פרזנטנס.


 צילום: תלמידי בית ספר אל מנארה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה