הנגשת העיר העתיקה בירושלים



פרויקט הנגשת העיר העתיקה הינו פרויקט חדשני ופורץ דרך המאפשר גם לאוכלוסייה עם מוגבלויות ליהנות מהעושר ההיסטורי והתרבותי של העיר

הנגשת העיר העתיקה הינו פרויקט חדשני ופורץ דרך המאפשר גם לאוכלוסייה עם מוגבלויות ליהנות מהעושר ההיסטורי והתרבותי של העיר. בין היתר הונגשו במצטבר כ-4 ק"מ של רחובות ברובעים המוסלמי, הארמני והנוצרי והותקנו כ-2 ק"מ מצטברים של מאחזי יד לצד גרמי מדרגות. ההנגשה מתבצעת תוך שיתוף הסוחרים והתושבים במרחב, ומאפשרת לראשונה מזה שנים גם לתושבי הבתים שבתוך החומות להתנייד בסמטאות הצרות והתלולות תוך שיפור משמעותי של איכות החיים.  

ההנגשה מבוצעת במימון משרד ירושלים ומורשת והרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) יחד עם משרד התיירות, מחלקת הנגישות בעיריית ירושלים, המוסד לביטוח לאומי ורשות העתיקות, בביצוע החברה לפיתוח מזרח ירושלים (פמ"י), בליווי יועצי נגישות ובמגבלות הטופוגרפיות המקומיות, ובעלות של למעלה מ-20 מיליון שקלים.

בעולם קיימות מספר קטן יחסית של ערים היסטוריות המציגות שילוב בין ממצאים ארכיאולוגיים, אתרי תיירות ופעילות אנושית המתמשכת על פני אלפי שנים, וככל הידוע אין עיר היסטורית המוגדרת גם כעיר מורשת עולמית שביצעה פרויקט הנגשה נרחב כמו זה המבוצע בירושלים.

מטרת הנגשת סמטאותיה הציוריות של העיר העתיקה הינה להקל על העומס ברחובות הראשיים ולאפשר גם למשתמשי עגלות (כולל עגלות ילדים), כסאות גלגלים ובעלי מוגבלויות אחרות לבקר באתרי התיירות של העיר.

 

טופוגרפיה: ירושלים העתיקה היא עיר יהודית במקור, עליה נפרש גריד רחובות רומי, עליהם תכסית ממלוכית וגבולות עות'מאניים והיא משרתת תושבים ותיירים בעלי צרכים של המאה ה-21. הפרש הגבהים בין הנקודה הגבוהה לנמוכה ביותר בעיר העתיקה עומד על כ-55 מ'. המרקם הייחודי של העיר העתיקה, המתאפיין במידות לא אחידות, בזוויות לא ישרות, בחלל חפור לעתים ובכניסות גבוהות או נמוכות ממפלס הרחוב היווה אתגר לאמות המידה המקצועיות בנות זמננו, שעיקרן הנגשת המרחב הפתוח לכל אדם מתוך שמירה קפדנית על אופייה ועל ייחודה של העיר לדורות הבאים, בבחינת נדבך נוסף בבניית העיר העתיקה ותיקונה.

ההנגשה כוללת: הסדרת דרכים; הכשרה ושיפוץ שירותים ציבוריים (כולל מונגשים); הצבת שלטי הכוונה לאתרים המרכזיים לצד שלטי הסבר ומפות מרחביות לאורך צירי התיירות העיקריים; שדרוג מערך הניקיון השוטף ואיסוף אשפה; החלפת חיפויי אבן; הדגשת ממצאים היסטוריים או ארכיאולוגים בעלי עניין לציבור; התקנת ארונות מסתור לשעוני מים ונקודת איסוף אשפה במרחב התיירותי בהתאם ל'שפת רחוב'; חידוש מתחמי עסקים, חזיתות ומתקנים לאורך הציר; והשלמת טיילות משער ציון לשער האשפות לאורך החומה הצפונית החיצונית.

 

בני סאסי, מנכ"ל החברה לפיתוח מזרח ירושלים: "פמ"י פועלת במגוון גדול של תחומים בהם פיתוח המרחבים התיירותיים ושיפור חווית התושב והתייר בעיר העתיקה. הנגשת עיר היסטורית היא תמיד עניין מורכב, בוודאי בעיר כמו ירושלים העתיקה. אנו רואים חשיבות רבה בהנגשת הבתים והאתרים לכלל התושבים והמבקרים, ופועלים בשנים האחרונות באינטנסיביות לשדרוג, הנגשה ופיתוח העיר העתיקה על מסלוליה המגוונים. הציבור הרחב מוזמן לקחת חלק בחגיגה זו, ואנו מקווים כי כל המבקרים בעיר יצטרפו להיות שגריריה."

 תמונות: דוברות הביטוח הלאומי.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה