תושבים ומתנגדים רבים הפגינו נגד הקמת פארק עמק מוצא



מצילים את עמק מוצא: עשרות תושבים, ועד הפעולה למען עמק מוצא והחברה להגנת הטבע, הפגינו היום מול הוועדה המחוזית בירושלים, שדנה בתכניות הבינוי והפיתוח בעמק מוצא

בדיון, שהתקיים היום (שלישי) בעניין הקמת "פארק עמק מוצא" באזור סכר בית זית הוביל לעשרות תושבים ופעילים להפגין מול הוועדה המחוזית בירושלים. 

המתנגדים קראו לחשוב מחדש על תפיסת התכנון לשטח הפארק בפני עצמו וכחלק ממערך הפארקים המטרופוליני כולו. "כבר היום, משהחלו העבודות על תשתיות הענק בלב אגן עין כרם, ניתן לראות את עצמת ההרס הנגרם לשטח הפתוח ועדיין מתעקשים יזמי ומתכנני הפארק, להוסיף בו פיתוח נוסף ומיותר", אומרים בחברה להגנת הטבע.

על פי תכנית הפיתוח הכוללת הקמת מוקד פעילות בשטח של 1500 מ"ר, סלילת מגרשי חנייה עבור 200 מכוניות ובמקום שימור האגם העונתי, התוכנית מציעה בניה של אגם מלאכותי בשטח שכיום אינו מוצף באופן טבעי. לפי המתנגדים, מערכות התשתית המתוכננות ו/או מבוצעות בימים אלו הן קו מים ראשי וקווי חלוקת גז טבעי בנחל רבידה, במעלה לביה"ח הדסה ועוד. "משמעות הדברים היא כי מסדרון התשתיות של עמק מוצא הופך להיות עמוס עוד יותר, ויגדל עוד יותר הנזק המצטבר של התשתיות, גדולות וקטנות כאחד, והעבודות להקמתן. זו יריית הפתיחה במאבק לשימור הרי ירושלים שתכניות בינוי גרנדיוזיות וחדשות מאיימות עליהן מכל עבר", הם מסבירים.

בחברה להגנת הטבע מסבירים כי עמק מוצא, הנפרש בין השכונות מעוז ציון (קסטל) ומוצא עלית בצפון, הר נוף במזרח, עין כרם בדרום מזרח והר חרת במערב, על שטח של כ - 5000 דונם, מחבר יחד עם פארק עמק הארזים ופארק עמק רפאים, את מערכת הפארקים סביב ירושלים, לכדי טבעת מוריקה ומרשימה. בשנים האחרונות, מקדמת עיריית ירושלים בשטח פארק עמק מוצא (סכר בית זית) פארק מטרופוליני ירוק, אולם מעיון בתוכנית המוצעת, עוצמות הפיתוח שהעירייה מציעה יהפכו את המקום לפארק עירוני בנוי ומלאכותי, במקום הפארק הטבעי שכבר קיים.


היום, התקיים דיון בהתנגדויות לתוכנית, שהופקדה לפני כמעט 8 שנים להתנגדויות ונדונה שוב ושוב, מאז 2014. "כבר היום, משהחלו העבודות על תשתיות הענק בלב אגן עין כרם, ניתן לראות את עצמת ההרס הנגרם לשטח הפתוח ועדיין מתעקשים יזמי ומתכנני הפארק להוסיף בו פיתוח נוסף ומיותר", אומרת אביטל גולנזר אפרתי, מנהלת קהילת ירושלים והסביבה של החברה להגנת הטבע. בהפגנה השתתפו גם חברת המועצה לורה ורטון ושלומציון קינן, בתו של הסופר עמוס קינן ז"ל.

בחברה להגנת הטבע טוענים כי כל החלופות שהוצעו על ידי היזמים, אינן נותנות מענה לעולה מההתנגדויות, מתעלמות מהשפעת התשתיות הרבות וממשיכות בתכנון תוך הערכת חסר של הנזק המצטבר. "לעמדתנו לא רק שאינן משפרות את התוצאה אלא הן אף מגבירות ומחמירות את המצב. בוודאי שאין זה ראוי לקדם תכנית כה הרסנית לסביבה באזור זה שהוועד הישראלי לאונסק"ו כלל את רובו ואת הכפר עין כרם ברשימה הטנטטיבית שלו להכרזה כ'אתר מורשת עולמית', כראוי לו".

"מן הראוי לחשוב מחדש על תפיסת התכנון לשטח פארק זה בפני עצמו, וכחלק ממערך הפארקים המטרופוליני כולו. אני קוראת למנהלת הפארקים בעיריית ירושלים, לאגף מהנדס העיר והוועדה המקומית והמחוזית לפעול בכל כוחם ועם כל האמצעים העומדים לרשותם כדי להבטיח פעולות שיקום מיטביות, נופיות ואקולוגיות של העבודות. בשלב זה יש לבטל את תכנון המוקדים, האגם המלאכותי ויתר הבניה בעמק, ולאפשר בשטח הפארק רק פיתוח אקסטנסיבי, זהיר ומבוקר, כמפורט בהתנגדותנו", מוסיפה גולנזר-אפרתי. "החברה להגנת הטבע מכירה בחשיבות הקמתו של פארק מטרופוליני בעמק מוצא, כחלק ממערכת הפארקים סביב ירושלים המפותחת לרווחת והנאת תושבי העיר והמחוז וכדרך ראויה לשיקומם של מסדרונות תשתית עמוסים. עם זאת, לאור הפגיעה החמורה בערכי העמק ואיכויותיו, הצפויה מהקמת התשתיות בו, עד כדי חוסר יכולת לממש במלואן את מטרות התכנית לפארק, החברה להגנת הטבע מתנגדת לתכנית במתכונתה הנוכחית", היא מסכמת.

תמונות: הדס בן ששון.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה