"בתוך שלוש שנים תועבר גלי צה"ל מגלילות לבית החייל בירושלים"



תת אלוף במיל' ד"ר אפרים לפיד, לשעבר קצין מודיעין בכיר, דובר צה"ל ומפקד גלי צה"ל, התארח במועדון האקטואליה באחוזת בית הכרם

תת אלוף במיל' ד"ר אפרים לפיד התארח במועדון האקטואליה בבית הדיור המוגן, אחוזת בית הכרם, וסיפר על העברת הגופים של המכללה הצבאית וגלי צה"ל לירושלים.  לפיד יליד תל אביב, בוגר יחידת המודיעין 8200, שימש גם ב כדובר צה"ל ולאחר מכן כמפקד גלי צה"ל. כיום  משמש כאיש תקשורת, חוקר היסטוריה ציונית-יהודית, עוסק בהוראה, הרצאות ומחקר בישראל ובעולם.

בביקורו התייחס לפיד  להחלטה להעביר את המכללות של צה"ל מגלילות בהרצליה, לעין כרם בירושלים. החלטה שעוררה התנגדות בקרב "הירוקים" בטענה שמהלך זה יפגע בירושלים:" רצוי מאוד שהמכללה תחזור לירושלים. רצו שקצינים צעירים יחיו בירושלים .  שר הביטחון הפורש, ליברמן, דחף לכך, אבל עקב התנגדות "הירוקים" מהלך זה נעצר". לפיד סיפר שהמכללה לביטחון לאומי הוקמה בשנת 1965 והחלה את דרכה ברחוב המלך ג'ורג' בירושלים.  בעקבות מלחמת ששת הימים הפסיקה לפעול וחזרה לפעילות בגלילות רק לאחר 15 שנה.תמונה: יח"צ

"בנוגע לגלי-צה"ל, מכיוון שהיא תחנה ציבורית אני רואה לנכון שמקומה יהיה בירושלים לפיד התייחס לעצם קיומה של תחנת רדיו צבאית העוסקת בפוליטיקה ואמר: "בעולם קיימות תחנות רדיו צבאיות  כדי להרים את מורל החיילים אבל זה הולך ונעלם. המציאות הזאת שיש תחנה עם מגבלות זה בעצם פרדוקס ישראלי -תחנה שבה הצבא מדבר על פוליטיקה".

מדוע לא מעבירים הפוליטיקאים את גלי צה"ל לגוף פרטי כפי שהעבירו את רשות השידור?

"אף אחד לא רוצה לחתום על סגירת תחנת שידור ציבורית,  הרמטכ"ל גדי אייזנקוט שסיים לאחרונה את תפקידו, היה אמיץ מאוד בהשוואה לרמטכ"לים קודמים ורצה שגלי צה"ל תוצא מרשות הצבא אך שר הביטחון לא הסכים. להערכתי לא נראה גם שר ביטחון וגם רמטכ"ל שירצו לסגור את גלי צה"ל", אמר לפיד.

 ד"ר לפיד סיפר על סיפרו "לוחמי הסתר-המודיעין הישראלי מבט מבפנים" ואמר: " הספר הזה לא יכול היה לצאת לאור לפני 20 שנה. מערכת הביטחון פותחת יותר ויותר נושאים, הגישה כלפי נושאים ביטחוניים היום הרבה יותר פתוחה ממה שהיא הייתה בעבר".

האם צה"ל הוא עדיין הגורם המלכד בחברה הישראליתומה בנוגע לתופעת הסרבנות?

"אין שום ספק שצה"ל הוא הארגון היחידי שמפגיש את כולם עם כולם באופן מסודר וטבעי ולכן, לדעתי, התשובה לשאלה זו היא כן בוודאות". תופעת הסרבנות בצה"ל היא תופעה שולית, שאינה  משפיעה על המוטיבציה של החיילים והלוחמים שלנו

לפיד התייחס גם לשאלה - האם צה"ל מרגיש בחסרונה של האוכלוסייה החרדית? "בשנת 2018 נולדו 674 ילדים לחיילים חרדים בשירות חובה. לחיילים אלו אנו משלמים תשלומי משפחה בגובה של שכר המינימום, אפשר להתווכח על ההשקעה לעומת התפוקה של שירות כזה, זהו היבט שנוי במחלוקת. לעומת זאת יש כמה אלפי חיילים חרדים שרוכשים מקצוע ומשתלבים אחר כך בחברה העסקית. צה"ל במקרה הזה עושה שירות חברתי הרבה יותר משירות צבאי".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה